Renovera el- moppe
Re: Renovera el- moppe
Ett visst vridmoment vid ett visst varvtal ger en viss effekt.
P = τ * ω
P - effekt
τ - vridmoment
ω - vinkelhastighet
ω = RPM / [60/(2π)]
P = τ * RPM / [60/(2π)]
watt = Nm * varv / 9,554
Nm = watt / varv * 9,554
P = τ * ω
P - effekt
τ - vridmoment
ω - vinkelhastighet
ω = RPM / [60/(2π)]
P = τ * RPM / [60/(2π)]
watt = Nm * varv / 9,554
Nm = watt / varv * 9,554
-
Någon som vet om en hall effekt gas kan konverteras till variabel resistor gas, och i så fall hur?
Allting går, det tar bara olika lång tid.
Men känns som att det kostar mer än det smakar...
Hall-effektsensorn går i en "magnetbana".
Finns billiga gasreglage på bukten.
Men känns som att det kostar mer än det smakar...
Hall-effektsensorn går i en "magnetbana".
Finns billiga gasreglage på bukten.
-
En motor på 250W kan den dra mera än de 6-7 amp vid 40 volt som ger 250w om inte volten förändras eller skulle den vid för högt motstånd bara sakta/stanna och ev bränna? Jag ska välja säkring och vill hitta dem mest lämpliga.
Volten förändras lika lite som metern. Så den risken kan du helt bortse från.
En motor på 250W (inte w) har den angivna effekt vid drift. Blockeras den drar den avsevärd mer ström - och det är ju då som säkringen ska slå av, just för att undvika att det avsätts för mycket effekt i motor/kabel.
Det är av samma anledning att en styrning bör avkänna strömmen och reglera efter att en viss max. effekt/ström inte får överstigas.
Det är av samma anledning att en styrning bör avkänna strömmen och reglera efter att en viss max. effekt/ström inte får överstigas.
-
Betyder detta att en säkring för exempel 12V och 10A kan användas för 36V 10A eller är det 120W som är bryt punkt för säkringen? Det är svårt att hitta 36V säkringar, 24V går lättare, vilka bör jag välja?
- Retroperra
- Kontakt:
Säkringar löser ut vid en viss ström. Dom bryr sig inte om spänningarna.
Du använder alltså samma 10A säkring oavsett om du driver motorn med 12, 24 eller 36 volt.
Jag skulle absolut välja en högre, 36V eller varför inte 48V, drivspänning i en cykel/moped.
Du använder alltså samma 10A säkring oavsett om du driver motorn med 12, 24 eller 36 volt.
Jag skulle absolut välja en högre, 36V eller varför inte 48V, drivspänning i en cykel/moped.
Men däremot så är inte en 12V säkring garanterad att bryta vid 36V spänning, du ska alltid ha en märkspänning på säkringen som är högre än spänningen du använder.
- Retroperra
- Kontakt:
Retroperra skrev:Jag skulle absolut välja en högre, 36V eller varför inte 48V, drivspänning i en cykel/moped.
Det beror väl på vad motor, drivare klarar av...
-

Har du bytt motor eller har du kvar originalmotorn?
Om du inte bytt motorn så kan du ju testa att mäta spänningen till motorn under drift och se om den sjunker alldeles för mycket.För med originalbatterierna fungerade det väl så motorn kan inte vara för klen.
Om du inte bytt motorn så kan du ju testa att mäta spänningen till motorn under drift och se om den sjunker alldeles för mycket.För med originalbatterierna fungerade det väl så motorn kan inte vara för klen.
-
Batterierna kom som lovat med de egenskaper utlovade,JA
Problemet är att med 0.9Nm orkar den inte flytta mig på annat än plan mark.