Få fart på gammalt sågverk

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Få fart på gammalt sågverk

Inlägg av danei »

Vi ställde dit den för att vi trodde att den skulle orka. Sen får vi se om det stämmer.
Josasp

Inlägg av Josasp »

Tänk på det är en sak att driva den runt, en annan att såga stockar ;)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag är inte helt tappad bakom en vagn. Den kördes med en, gissningsvis väl begagnad, jordbrukstraktor på 70talet. Den var nog inte så stark den heller. Jag ska kolla med min far om han minns vad det var för traktor. Men jag är fullt medveten om att det kan visa sig att den här motorn är väl klen.

Jag vet ju hur kul jag tycker att bilder är, även om jag varit dålig på att lägga upp bilder själv. Tydligen funkar ju mobilbilder bra utan att man behöver göra så många moment som med den vanliga kameran. Här är axeln, nu utan remskiva.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Motorn kan säkert räcka till om du får till utväxlingen så den varvar tillräckligt och om regulatorn är någorlunda känslig.
Kan du ligga strax under det varvtal där motorn ger sin maxeffekt så kan den teoretiskt sett räcka.
Huruvida backväxeldrevet trivs med detta i längden vågar jag dock inte spekulera i.. :)

"Felet" många gör är att de försöker hålla nere varvet på motorn för att den ska väsnas mindre vilket betyder att motorn kanske bara ger halva sin maxeffekt.
Är motorn dessutom försedd med turbo blir det ännu värre då denna normalt behöver lite varv för att vakna direkt vid gaspådrag.

Laimets rekommendationer är ett mått på ungefär var man hamnar effektmässigt om man vill ha bra fart på sågningen: http://en.laimet.kummeli.fi/index.html?n=11002

Sedan beror effektbehovet mycket på vad du sågar, hur långsamt du kan tänka dig mata och vad du har för klinga.
En modern klinga kan till exempel göra underverk.

Angående axeln så fäste vi (om jag minns rätt) kraftuttagsaxeln mot den befintliga remskivan med fyra skruvhål i remskivan som passade mot hålbilden på kraftuttagsaxelns ändplatta.
Du kanske kan få till nån adapterplatta som kan skruvas fast mot den gamla remskivan och som du kan skruva/svetsa kardanaxelns ändplatta mot?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det går ju att såga långsammare också. Andra halvan är i ett lugnare tempo.
Det här är inte något som det finns kommersiella planer i, det är mer ett hobby projekt. Så hastigheten är inte prio ett.
Klingan en en rostig gammal sak utan hårdmetall tänder eller något sådant. Jag har inte hittat så mycket info om klingor, varken om slipning eller var man får tag i en ny. Säker man tenderar det att dyka upp en hel del kapklingor, men väldigt lite om klyvklingor.

Jag hittade ett produkt blad http://www.swedex.com/ckfinder/userfile ... ta2014.pdf Men de stora klingorna har de inte satt något pris på, jag gissar att det bör göra en orolig.... Sida 10.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Googlade lite snabbt och hittade klingor här: http://www.tole.se/timmersagklingor/tim ... elstal/202
Brorsan köpte en klinga med hårdmetallskär nyligen men vet inte var han köpte den, kan kolla det.

Vad gäller matningshastigheten så blir du nog tokig efter ett tag om du måste köra så långsamt som i andra delen av videon du länkade till.
Men jag tror å andra sidan inte att du kan göra det, för det som avgör är vad du har för utväxlingar tillgängliga i matningsväxellådan.
Det brukar väl inte vara mer än tre olika hastigheter på dom och jag tror inte den långsammaste är alls så långsam som den i andra halvan av videon?

Har för mig att vi kör på mellanväxeln när vi sågar barrträ med 22kW elmotor och ca 1000mm klinga.
Då går det ungefär som i denna videon:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag hittade just den videon på tuben och tänkte lägga upp den. Men du var före. det sågverket verkar väldigt likt.
Det långsamma vatten drivna sågverket har ju en lägre hastighet på klingan också, Men efter som vi kör på backen kan vi ju inte växla ner för att få mer moment. Det stämmer nog att den har växlar på bordet. Den där sidan hade ju lite klingor som var prissatta också.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det lär låta mer med backväxeln då dreven högst troligen är raka där.

Sista videon: Han är farligt nära med handen i slutet. :p
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

De flesta växellådor har ingen ordentlig lagring och ibland väldigt klen axel på backdrevet jämfört med övriga växlar, livslängden blir troligen mycket begränsad.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Matningen kan väl inte kräva så värst mycket effekt i sig. Nu minns jag inte om det i tråden berättats huruvida det finns nätspänning tillgängligt över huvud taget på platsen. Om det finns 230/400V-el så kan det kanske vara läge att driva matningen med 230/400V, annars kanske en 12V-motor. Poägen med detta är att då skulle man kunna ha en hastighetsstyrning på den motorn som styrs av dieselmotorns varvtal.

Det kräver dock en klurig reglering, för mindre variationer i dieselmotorns varvtal vill man ha en riktigt långsam reglering av matningen (för att regleringen av gaspådraget ska kunna vara snabbare), men för större variationer (såpass att dieselmotorn börjar gå en bit under varvtalsområdet då den ger hygglig effekt) så är det önskvärt med mycket snabb reglering. Om man bygger något analogt så kan man kanske ordna någon slags "knä" i karaktäristiken med hjälp av dioder.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo det finns el tillgängligt på plats. Men inte tillräcklig effekt för att driva sågverket. 400V 20A skulle jag gissa på.

Jag förutsätter att samma sak gäller för sågning som fräsning, dvs. att för låg hastighet orsakar problem. Man måste ha en viss spåntjocklek för att det ska skära alls. Matningen har tre växlar, att döma av slitaget är det mitten växeln som har används mest. Jag gissar att om man går under den lägsta hastigheten så börjar man få problem med sågningen. Så jag tror att det skulle vara en bökig lösning som inte gör just någon nytta. Orkar inte motorn är det nog bättre att hitta en annan lösning på drivningen. Kanske någon typ av anslutning till kraft uttaget på traktorn. Men nu testar vi med den här motorn först.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Sågade de första brädorna i dag. Det blev en klen asp som fick bli försöks objekt. Snittytan påminde om en ryamatta. :wink: Men det funkade.
Började pilla lite med att laga upp såghuset så att stöttan som sitter mitt i timmerintaget ska kunna tas bort. Sen måste klingan slipas och lite syrning och övervakning på motorn bör nog fixas.

Sågverket har tidigare körts med en BM20 och någon lite modernare traktor, men där var modellen lite osäker. Nu körde vi en klen stock med mjukt trä på lägsta hastigheten. Dock med en tämligen slö klinga. Men motorn verkar ha mer att ge. Nu låstes gasen på rimligt varvtal med en träpinne.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ingen video på det? :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo då, men telefonen verkade ge upp av att ta den. :( Den påstår att det varken finns bilder eller filmer på den....
Jag ska se om det funkar via datorn.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Gött att det går framåt, men surt med telefonen. Om filerna brukar ligga i ett sdkort så kanske du bör prova att läsa det med separat kortläsare plus "rädda korrupta kort"-mjjukvara?

Varvtalsregulator på motorn är nog nära på ett måste att fixa. Modellflygplansservo? :)
Skriv svar