Kan köra en ren/naken arduino?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Re: Kan köra en ren/naken arduino?

Inlägg av Al_Bundy »

varför ska man då ha bootloadern?
Man måste ha en bootloader, annars startas inte arduino-koden upp.
Och varför en extern programmerare.
Jag fick den gratis. Sen tycker jag att det var så massa bök hit och dit med att dra kablar och leta efter manualer och bootlodader-filer. Nu när jag har en programerare AVRIPS MK 2 så behöver jag bara välja "board" från Arduino IDE beroende på vilken ATmega som sitter i UNO. Nya UNO använder sig av ATmega328P-PU, om jag då sätter dit en ATmega8-16PU på UNO, vilket passar perfekt, så väljer jag bara Tools -> Board -> Arduino NG /w ATmega8, sen klickar på Tools -> Burnbootloader.
Är man inte ärlig då och kontaktar säljaren?
Vad tror du jag gjorde då? En säljare som gång på gång "dissar" mina frågor eller skickar autosvar direkt.
Kinesen har redan skickat paktet...och det finns inget jag kan göra, inte ens Kinesen kan göra något åt det. Har man skickat paketet så går det inte att ta tillbaka. Sen kostade paketet bara 8 dollar också :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Man måste ha en bootloader, annars startas inte arduino-koden upp."

Är det någon form av tolk inbyggd i Arduino?
Jag trodde bootloadern bara var till för att kunna bränna kretsen direkt via USB?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Al_Bundy skrev:Man måste ha en bootloader, annars startas inte arduino-koden upp.
Där har du fel, programmet exekveras precis lika bra utan bootloader.
Läs mer här: http://arduino.cc/en/Hacking/Programmer
If you have an external programmer (e.g. an AVR-ISP, STK500, or parallel programmer), you can burn sketches to the Arduino board without using the bootloader. This allows you to use the full program space (flash) of the chip on the Arduino board. So with an ATmega168, you'll get 16 KB instead of 14 (on an ATmega8 you'll get 8 KB instead of 7). It also avoids the bootloader delay when you power or reset your board.

Här finns mer info som nog kan vara nyttig för TS att läsa:
http://arduino.cc/en/Hacking/Bootloader
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Vad bra!
Då slapp man den! :)

Alltså behöver jag inte byta "board" från Tools -> Board -> UNO till Tools -> Board -> Arduino NG /w ATmega8
om jag trycker fast en ATmega8-16PU på en UNO som har som orginal ATmega328P-PU? :)

Eller jag kanske måste ändå bränna in en bootloader då jag ska använda ATmega:n som en vanlig arduino.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Mjo, det måste du nog göra.

Problemet är ju att koden kompileras specifikt för en processor. Väljer du ett "board" och sätter en annan processor på detta, kommer ju kompilatorn fortfarande tro att du har originalprocessorn, och den kompilerade koden kommer ej att fungera.

Viktigt att veta är att IDE'n och kompilatorn egentligen skiter fullständigt i vad du har för "board", det är processorn som är intressant. Sen har man ju då skrivit ut namnen på olika Board för att de som använder grejerna på det sätt det från början är tänkt, inte ska behöva tänka på vilken processor som sitter på just det board man använder.

"Jag har en Arduino UNO, då väljer jag Arduino UNO i IDE'n. Jag varken vet eller bryr mig om vilken processor som sitter på kortet, för jag har inte ändrat något".
Ungefär.

Men byter man processor på ett board så är det inte längre intressant vilket board man använder, utan vilken processor man använder, och vilket kort IDE'n tycker att det ska sitta på då den tar dem som samma sak. För som sagt, vilket board man har spelar ingen roll för kompilatorn, det är bara så sättet det skrivs på när man väljer i IDE'n.
Och det applicerar precis likadant för såväl bootloader som program. Varje processor behöver en speciellt kompilerad bootloader, såväl som ett speciellt kompilerat program.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

När man jobbar med PIC så anger man ju vilken PIC modell man avser att kompilera för. Så enkelt är det alltså inte i Arduion-välden?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Al_Bundy skrev:
Vad tror du jag gjorde då? En säljare som gång på gång "dissar" mina frågor eller skickar autosvar direkt.
Kinesen har redan skickat paktet...och det finns inget jag kan göra, inte ens Kinesen kan göra något åt det. Har man skickat paketet så går det inte att ta tillbaka. Sen kostade paketet bara 8 dollar också :)
Du beställer en pryl och ångrar dig efter att säljaren skickat den. Och sedan tycker du att det är helt okej att skita i att betala. :tumner:

Jag gissar att det är den typen av beteende som gör att vissa länder inte accepteras av vissa säljare.

EDIT: Lagade tagg
Senast redigerad av danei 14 november 2013, 12:55:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

SeniorLemuren skrev:När man jobbar med PIC så anger man ju vilken PIC modell man avser att kompilera för. Så enkelt är det alltså inte i Arduion-välden?
Egentligen, jo.

Bara att man istället för att ange AVR-modell, så anger man vilket "board" som används. Arduino-IDE'n vet då om vilken processor det är och talar om det för kompilatorn.
Så det är egentligen samma sak, bara att en processormodell får ett annat namn, såsom "UNO".

Men det krånglar ju helt klart till det när man inte använder grejerna som det från början är tänkt. :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

danei skrev:
Al_Bundy skrev:
Du beställer en pryl och ångrar dig efter att säljaren skickat den. Och sedan tycker du att det är helt okej att skita i att betala. :tumner:

Jag gissar att det är den typen av beteende som gör att vissa länder inte accepteras av vissa säljare.
Lyssa nu!
Jag beställde paketet och betalade 8 dollar för det. Jag fick det godkänt att paketet hade skickats och jag hade fått ett spårnings nummer. Efter 7-10 dagar så SKALL spårningsnumret vara aktiv, annars så ska man kontakta säljaren. Det är deras policy. Jag gjorde det, men fick inge svar...eller fick bara autosvar. Efter 25 dagar så valde jag stänga stänga ned orden av anledningen at spårningsnummret fungerar inte. Säljaren kontrollerar orden och accepterar.

Efter några dagar senare så fungerar spårningsnummret...efter 30 dagar!
Senast redigerad av MadModder 17 november 2013, 19:39:06, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Lagat quote-tags
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

SeniorLemuren skrev:När man jobbar med PIC så anger man ju vilken PIC modell man avser att kompilera för. Så enkelt är det alltså inte i Arduion-välden?
Jag tycker PIC-koden är så kletig jämfört med Arduino-koden.

Men OM...jag skulle börja programera klassisk AVR-programering så skulle jag ge mig på AVR-studio.
Jag ska ändå inte jobba med mikroprocessorer så Arduino duger gott för mig :)
olof_n

Inlägg av olof_n »

Vad som står under Board är bara ett alias.

En del val under "boards" använder namnet på MCUn, beroende på version av IDE:et och vilka kort man själv lagt dit kan det se lite olika ut.
Själv har jag i alla fall ett gäng olika AttinyXX och AtmegaXXXX val under "boards".

Att Arduino företaget själva lägger till sina egna utvecklingskort i listan är väl förståeligt.

Sedan när man laddar upp koden är det avrdude som körs i bakgrunden med rätt parametrar.
GCC och avrdude. Knappast något konstigt :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> om jag trycker fast en ATmega8-16PU på en UNO...

... så behöver processorn en bootloader eftersom du inte
kan köra ISP direkt från Arduino-IDE mot Arduino-UNO kortet.

Så länge som du använder Arduino kort så behöver proceccorn
en bootloader. OK, det kanske finns någon modell av Arduino som
även har en ISP kontakt, men det är inte så det hela är tänkt.

> ...på en UNO som har som orginal ATmega328P-PU?

Du skulle göra dig själv än väldigt stor tjänst om du inte
byter processor också. Du måste ha väldigt bra anledning till
att även strula till det genom att försöka byta processor mitt i det
hela, speciellt som du har lite svårt att förstå konsekvenserna av det.

Varför inte köra med ATmega328P om den används på UNO som standard?

> När man jobbar med PIC så anger man ju vilken PIC modell man avser att
> kompilera för. Så enkelt är det alltså inte i Arduion-välden?

Det är ännu enklare! :-) Du behöver inte ens veta vilken processor du
använder, du behöver bara veta vilket modell av Arduino du har... :-)
Har du en UNO så väljer du bara "UNO" i menyn.
Det är därför Arduino användare lätt "kör i diket" när man börjar blanda
in olika processor modeller också... :-)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

> så behöver processorn en bootloader eftersom du inte
kan köra ISP direkt från Arduino-IDE mot Arduino-UNO kortet.

Men det fixar AVRISP MK 2 vad jag har sett på youtube.
olof_n

Inlägg av olof_n »

UNO kortet har en ISP-kontakt som man kan använda med extern programmerare.
Men saknas bootloadern kan man endast använda ISP-kontakten och inte programmera via USB.

/Olof
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Så ni menar att jag behöver inte använda mig av någon bootloader(trots att alla andra använder det vid alla tillfällen) för att bränna dit sketch:er/program på en ATmega via AVR ISP MK 2 ?

Bara plugga dit en ATmega som passar på UNO.
Sen plugga dit AVR ISP MK 2 på ICSP på UNO-kortet. Och sen är det bara bränna över en sketch?
Ingen bootloader alls?
Skriv svar