Melkers nya labbagg LM723+TIP142? (linjärt)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Re: Melkers nya labbagg LM723+TIP142? (linjärt)

Inlägg av Fagge »

Oki najs, Nej det ser ut som att man får vända sig till RS eller Farnell för att få tag i kretsen.
Ja just det, 0,7 över transistorn glömde jag ju å ta med i beräkningarna :)
Tummen upp för ett relä på kortet. Å för dom som inte vill ha denna extra funktionen, är det ju bara att skippa å montera reläet & bygla pinnarna.
Vet inte om det är jätte nödvändigt att montera ytterligare en regulator enbart för reläets skull. Jag skulle tro att dom flesta ändå kommer ha tillgång till någon form av lägre fast spänning att sno ifrån t.e.x displayer & eller fläktar mm,
Ja det låter sunt att montera dom fasta spänningarna på ett annat kort.
5V USB uttag är också en sådan där i dagslaget vanlig standard som skulle kunna komma till nytta,
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Har lekt vidare!

Har testat att köra på en transistor med ett 0.33ohms motstånd som då ger 2,1A kylflänsen blir duktigt varm.
Håller på att stressa setupen nu, tar tid med full belastning och skall låta det tugga tills jag skall gå och lägga mig (eller tills den magiska röken kommer).
Har tyvärr ingen tempmätare så jag vet inte exakt hur varmt det blir, har en rätt så stor kylfläns så jag tror inte att det går att kräma ut så mycket mer med passiv kylning.
Så att nu står jag i valet om man skall bygga ett agg med 2 effektlägen eller om man skall välja ett med mera ström.

Men jag skall leka vidare med 2 effektlägen, väldigt skoj :)

Nu så har jag problem med Eagle, MAX4080 finns inte med i komponent biblioteket.
Har försökt att hitta någon "tom" so-8 kapsel men utan lycka, finns ett bibliotek som heter ref-packages.lbr som ligger i rätt mapp och är grönmarkerad men jag kan inte få fram den när jag trycker på "add"!

Bra tanke med USB och cigg urtag!

Har försökt att mäta upp bruset på utgången, är osäker på hur man gör det.
Men jag får det till att det är ~5.5mV brus/rippel vid full belastning, men hur mycket spelar kvaliteten i på oscilloskops proben vid en sån här mätning?
Sen så är väll inte det ultimata att köra på labbplatta?

Har för övrigt kört på full kräm i 30min, en vild gissning så är kylflänsen 70-80C varm och var hållit sig där den senaste kvarten.

Edit: Har brassat på i en timme nu och trissan håller ännu och känns inte så mycket varmare :tumupp:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Tadaaa, här kommer en .lbr på kretsen. Dubbelkolla gärna benen sen bara, då det är ett fynd från okänd källa på nätet. :)
Hur mycket får du ut med ett 0,22ohm då?.

En fläkt oavsett fläns storlek är nog ändå att rekommendera om man har för avsikt att bränna bort så mycket effekt under långa stunder.
Så testa gärna att maxa setup'en med aktiv kylning också.

5,5mV brus/brum är väl riktigt bra, å på en labbplatta dessutom. Det blir nog bra när det kommer dit på ett riktigt kort med jordplan, & massa fina keramiska kondingar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Tack fagge!

Har sökt själv utan lycka!

Teoretiskt så skall det bli 3.18Amp, har bara billiga mulitimetrar så jag kan inte mäta med någon presicion.
Skall mäta strömmen och tempen till nästa gång jag experimenterar.

Fick mina Max4080 igår!!!
Tyvärr så har jag inte hunnit med nått lek än då GGN har tagit upp all min tid denna vecka.

Skall fortsätta mätningarna av brus nästa gång också.
Kan vara rätt så skoj att se hur det beter sig vid olika belastningar och temper!
Skall också testa hur pass mycket man kan sänka tempen med en fläkt.

Nä nu skall jag förbereda frukosten inför morgondagens race!
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hur går det med laborationerna?. :)
Av en tillfällighet stötte jag på denna sidan med riktigt billiga 19” apparatlådor. Kanske lite för stort men frestande :) http://www.pollin.de/shop/t/NzM4OTA5OTk ... aeuse.html

Blev också färdig med displaykortet här om dagen, som nu åkte iväg till seeedstudio. Ska bli spännande å handlöda Mega88an i QFN kapsel. :)
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Jo vars, har pga smärtor sedan helgens övningar gått sakta :D

Testade att löda på en MAX4080 på en SO-DIL adapter och kopplade upp det igår kvälls.
Verkade fungera bra!
Har tyvärr svårt att verifiera resultatet från MAX kretsen pga brist på millivolt mätare, men jag skall hänga på båda kanalerna på ostskåpet och se så att förstärkningen ställer.

Ååh, 19" racklåda har jag alltid velat äga :D

Det blev ett snyggt kretskort!
Du får lägga upp bild när det kommer fram!

Här kommer f.ö senaste CADen, börjar bli rätt så nöjd nu!
Det som är "nytt":
Har strött ut några kondningar till.
Växlande relä för två olika ström lägen.
MAX4080 IC för mätning av strömmen.
Lagt till skruvplint till ström/spännings mätning.
Ändrat storleken på C2 och C3.
Sen så lite mindre korrigeringar!

Skall ännu sätta mig en vacker kväll när "frun" och dottern sover och labba och dubbelkolla ALLT.
Sen så skall jag se hur mycket man kan pressa bygget med passiv/aktiv kylning.
Ny bitmappsbild.jpg
Ser rätt så plottrigt ut med ett övre jordplan, men det borde göra nytta :tumupp:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ser skitbra ut Melkutt.
Om du vill & får plats så kan du även sätta dit den där obligatoriska dioden över reläspolen också. :)
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Vänta!

Kom nog på vilken ärthjärna jag är....
Istället för att handrita polygoner över allt på det övre lagret så borde jag bara kunna markera ytterkanterna på hela kortet och döpa det lagret till GND :doh:
Gör om gör rätt :)

Ja visst ja, den-där-inge dioden jah!
Har tänkt på det ett par ggr, skall peta dit den nästa gång jag sitter vid min stationära!
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Boys, jag kan ha en eller annan skrot 19" låda. Kan se om jag har så jag kan fota. Man får typiskt bygga nya front och bakpaneler pga hålbilden är inte helt optimal, men det går såklart att recycla...

Istället för att köra dessa till återvinningen kanske ni är intresserade (fraktkostnad + fikabrödkostnad för paketering) ? Kan inte lova jag har två.

MEst för att ni har gjort en trevlig tråd.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Oj, trevligt erbjudande!

Högst intressant om inte frakten springer iväg, men det borde vara på en rimlig nivå.
Du får gärna fota :-)

Tack på förhand! :tumupp:
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

okej, skall försöka gräva fram dem i helgen :)

Jag tar reda på vikten också så får vi se vad det kan landa på.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Underbart :tumupp:

Har f.ö pysslat lite med jordplanet och lagt till en diod!
Ny bitmappsbild1.jpg
Nu börjar det snart bli dags att få arslet ur vagnen och lägga en beställning!!! :hacker:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hur var det nu med 723an. I fall man ansluter batterier på utgången för laddning & samtidigt stänger av aggregatet, eller råka vända batteriets poler?. Var det då kretsen kastade in handduken, eller vilket scenario var det med 723an?.
Ett enkelt & billigt polvändnings & transient skydd, är ju en panelmonterad säkring i serie med utgången, & en sådan här 70-135-77 diod parallellt med utgången på kortet.
Den får till uppgift att skjuta sönder allt som inte ska vara där:)
Om det nu behövs d.v.s..
Ser fram emot ett par kort sen :)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Polvändning lär den nog inte gilla men en diod parallellt med utgången och säkring låter som en bra ide.

För att skydda vid inkoppling av t.ex batteri vill man nog ha en diod från utgång till ingång som leder strömmen runt transistor och strömbegränsningsmotstånd.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Fagge: Jag har aldrig varit i kontakt med transientskyddsdioder, vet att det är tillE som ett skydd med inte mer, finns det någon bra sida som man kan läsa på?
Är för bekväm för att googla (är på besök i Sthlm) och så kommer jag inte åt mina böcker :-)

Kimmen: Bra ide! En 1N4148 borde väll göra jobbet?
Antar att anoden skall kopplas på utgången och katoden kopplad mot inkommande spänning.

Edit:Har varit på ELFA idag och bl.a. handlar relän och 2.2ohms effektmotstånd till bygget!
Skriv svar