Den var alltså fullt flygbar och flygningen skedde i "attitude" mode. Dvs. jag gav order om vilken vinkel den skulle hålla. (Det andra alternativet är "rate" mode, att man ger order om vinkelhastighet. Så fungerar t.ex en normal rc helikopter). Än så länge används kortet alltså bara som stabiliseringskort där "bara" gyron och accelerometrar används. Den var aningen nervös, precis som jag nämner på videon så driver mittläget hela tiden och jag kompenserar för att få den att stå stilla. Men jag var ändå imponerad av hur bra korken lyckats få den att flyga.
Att den driver beror troligtvis på, precis som korken nämner på filmen, att filtret som väger ihop sensorerna behöver trimmas in. Även radion som användes är av mycket tvivelaktig kvalité och kan ha bidragit. Nästa logiska steg när den nu trots allt flyger så bra som den gör är att skapa ett interface för att kunna ändra parametrar lättare medan man testar. Då kommer den gå att trimma in mycket snabbare.
Så det är ett STORT och bra steg på vägen men det är fortfarande en bit kvar innan koden är mogen för någon som inte vill sitta med JTAG och programmera.
(Mitt bidrag till projektet är alltså bara vissa kommentarer och flygtest då jag flugit en del multirotorer, korken ska ha all ära för att den flyger)