AndLi bygger Boris 3B & rundmatningsbord från grunden (s10)

Berätta om dina pågående projekt.
ToPNoTCH

Re: AndLi bygger Boris 3B CNC

Inlägg av ToPNoTCH »

Hmm...

Möjligt att vi pratar förbi varandra här.
I Borisen använder man väl inte bockar från LMB utan det var väl annnan lagring i den, och då är det nog som du säger.

Köper man skruvar med block, så glider lagret i bocken i flytande ändan, innre skruven sitter stummt på innre lagerbanan.

Eftersom den låsskruv vi talar om är ett tillbehör till bocken så får man ju inte den med skruven om man bara köper skruv.

Det kan nog vara så att lösa skruva kommer med vanlig gänga och de man köper ihop med blocken kommer med fingänga (för att matcha muttern).
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Hur långa är era kabelkedjor?

Verkar som om min platta också sviktar lite, inte jätte mycket dock.
Men har ändå tänkt att ha en offerplatta i alu ovanpå så det borde inte spela någon roll, eller?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

TopNotch: Jepp, precis så var det för mig med. När jag köpte med lagerblock fick jag med fingäng + mutter. När jag köpte lös kulskruv var det vanlig M10 och halvdan passform i lagren... Det kan ju bero på toleranser både i skruven och i lagren, gissar att det inte är de dyraste lagren som sitter i blocken...

Larsson90: Köpte 2x1m kabelkedja och fick ta av dem lite. Dock har jag inte fästat dem i mitten som brukligt utan jag har kört hela vägen ut till kanten. Onödigt att ha kabelkedja så långt ut, men det duger ju som kabelkanal. ;-)

Hur tjock offerskiva tänkte du ha? Det är nog en bra idé att staga upp bordet underifrån så att det inte sviktar...
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Bordet ska "klämmas" fast mellan offerskivan och ett bord bygd i alumniumprofiler. Offerskivan blir runt 10mm tjock.
Som det är nu står fräsen på ett gammalt skrivbord och lägger jag en aluminiumprofil längs med fräsbordet och trycker mkt i ena ändan lyfter profilen knappt 1mm i andra änden.
Bordet är alltså böjt uppåt (väldigt lite, men ändå). Tänkte lösa det genom att klämma fast fräsbordet som sagt + planfräsa offerskivan.
boris

Inlägg av boris »

Jag tror att kineserna använder sig av ett slitet verktyg när de gängar. Gängorna blir lite större. Vilket förklarar varför muttern inte passar. Man kan ta ett gängsnitt och "gänga" om så att allt får rätt storlek. Men var försiktig att stigningen på gängningen är korrekt, alltså 1,5 mm.

Jag brukar som Hubben gjorde: Slipa änderna på kulskruven så att den går i lagret.

Orsaken till varför kulskruvens änder är större beror på att jag beställer dem lite större. Jag litar inte på att de är så precisa med storleken så bättre att de är lite större så man kan slipa till passform själv.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Sliter det inte onödigt mycket på lagret att använda en vanlig M10 mutter?
Planhet/vinkelräthet gentemot gänga brukar ju inte vara den bästa på dessa.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det går frammåt med bygget :)

Försökte koppla in motorerna, det gick sådär, tyckte databladet var ganska klart. Men Gecko 540 säger bara ERROR.
http://www.brundin.biz/images/extra/STM-60-88.pdf

Jag utgick från rutan där det står "Full Step, Parallel bipolar"
Tolkade det som att jag skulle koppla ihop:

blå/vit och röd/vid
blå och röd
Dessa blev spole A

svart/vit och Blå/vit
svart och Blå
Dessa blev spole B

Detta funka som sagt inte så bra, jag tittade då på databladet igen och tittar man istället på bilden nedanför tycker jag det ser ut som man ska koppla:

Blå/Vit och Röd
Blå och Röd/Vit
Dessa blir spole A

Grön/Vit och Svart
Grön och Svart/Vit.
Dessa blir spole B

Är detta rätt?
----
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Blå/Vit och Röd
Blå och Röd/Vit
Dessa blir spole A

Grön/Vit och Svart
Grön och Svart/Vit.
Dessa blir spole B
Det ser ut att vara så du ska koppla
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Bara att ta fram lödkolven igen då, attan, men skönt att det var så enkelt fel :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu funka det bättre, men hur tänkte Gecko när de satte en DB25 hona på lådan, alla mina raka kablar är ju hona/hane :(

Blir inget åkande av idag alltså, om jag inte hittar en könsbytare lite snabbt
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Den rör på sig!! (I alla fall Za)

Nu ska jag bara löda de sista kablarna och lyckas sätta rätt värde på hastigheterna i EMC2, och längden på xyz (Just nu verkar den tro att Z är typ 5mm lång)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Till slut fick jag ihop sladdar till alla motorer, och det funkar :)
Tom de dubbla Y motorerna var kompisar direkt.
Lyckades med att få ut EMC2.4/Axis testen med en stiftpenna som fräs :D

MEN, försöker jag läsa in någon av exempelen, tex spiralen, så lägger den den så att centrum hamnar precis i hörnan av maskinen limits.

Och när jag sen försöker starta säger den "Linear move on line x (ref till aktuell G kod) would exceed joints 0 (eller 1,2) negative limit"
Jag skulle ju kunna tycka att man skulle kunna dra runt på var den ska fräsa, men hur?

Tror det dröjer innan jag vågar montera i spindelmotorn.... Tror min pennfräs får funka tills jag fattar vad som händer :)
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Kan ju inte EMC2, men kolla lite under punkt 1.5 här http://www.linuxcnc.org/docview/html/co ... tml#r1_5_3
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Du försöker rita en spiral runt ett hörn av fräsens arbetsområde?

Kör manuellt till mitten, tryck "END", "Enter", så sätter du nollan för den axeln där.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag läser in spiral.ngc från example katalogen, den lägger centrum på spiralen på kordinaterna 0,0

Då hamnar 3/4 av cirkeln utanför fräsen (som har ett kordinatsystem från 0,0 (nere vänstra) till typ 600,800 övre högra)

Om man först gör home på alla axlar och sen gör som larky säger, så flyttar den in den innanför de linjer som jag trodde var limit. Men den säger fortfarande "Linear move on line 4 would exceed joint 2's positive limit

Z är satt till att kunna gå +/-4 så då borde väll den raden inte vara ett problem?

Det verkar vara en mixup av inch/mm. Kör jag manuellt G0 Z-0.1 så rör sig Z från 4 till 1.46, vilket ju är 2.54 mm. Så jag behöver bara lista ut hur jag ställer om Gcoden att också gå i mm.

Kod: Markera allt

1:g20 g64 g90
2:s3400 m3
3:
4:g0 z1
5:g0 x2 y0
6:g1 z-.1 f24
7:
8:o100 repeat [800]
9:g91 g1 @-.0025 ^4.5
10:o100 endrepeat
11: