Kitamura MyCenter 1 -91 - ibruktagning och inlärning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Kitamura MyCenter 1 -91 - ibruktagning och inlärning

Inlägg av Mizzarrogh »

Nä, det gör du ju rätt i, forumet kan ju läsas av alla. :)
Får väl sälla mig till skaran av passiva läsare av denna tråd då jag inte har så mycket vettigt att tillföra men mycket intressant att läsa och lära. :tumupp:
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Men detta kan jag nog visa (det som sitter i chucken är det som skall bearbetas).
Ursäkta bildkvaliteten som vanligt..

TOS chucken:
Bild

Nytt elskåp:
Bild

Parallellbitar:
Bild

Klibbigt, äckligt men annars bäst:
Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Klibbigt, äckligt men annars bäst:#

Hur vet du det?
Det har ju varit mycket diskussioner här om skärvätska.
Vad var priset på oljan?
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Hehe nej jag vet inget om skärvätskor så därav fick det bli en 5 liters bytta för att iaf. kunna skölja ren maskinen och prova på litet olika. Den råkade finnas i lager där jag köpte chucken bara.

Hoppas ingen tror, att jag vet vad jag håller på med nu bara :D Jag trodde det märktes redan.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

min erfarenhet är att de brukar göra rätt bra produkter, funkat bäst av de jag testat so far.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Jag läste om en maskin som såldes från Saab Space i kallebäckslide - Göteborg, de påpekade noggrant att den maskinen alltid gått i ren skärolja
utan vatten och hade trotts åldern 2 my i diff mellan bitarna. Man tillverkar satellitgrejor.
Det låter ju bra. Vad kan rosta då? -det var en fleropsvarv vill jag minnas.

Ungefär vid Arkeikum tiden var jag på Tour & Andersson, TA i Ljung. Där kördes all armatur i mässing i ren? olja.
Allt måste ju tvättas efteråt men finns det andra nacktdelar tro?

Om du har råd, så skall du testa en helsyntetisk skärvätska vid tillfälle som är ruggigt dryg: Lahega´s Syntocool 900
Den tvättar absolut inte, känns inte klabbig, luktar fräscht -typ skurmedel!
http://www.lahega.se/
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

One small step for mankind - one giant leap for stenberg.
Bild

Delen är den första flänsen till en större helhet. Den är drip feedad över DNC. Körd med två olika 10mm pinnar för skrubb/finbearbetning, en liten borr och en centrumborr. Kanten i inre radien fick jag rätta till i efterhand (ovana med CAM-programvara). Material s235 konstruktionsstål. Ursäkta belysningsförhållandena vid fotograferingstillfället :oops: .
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

DW>>
För min plånboks del skall nog nyttan med ren olja vara oerhörd. Det skulle kosta hundratals euro att fylla tråget med bara skärvätska även om den var av billigaste möjliga kvalitet :cry:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Du får göra som jag, tabort chuck eller skruvstycke med jämna mellanrum. Jag vet yrkesfolk som gör detta varje veckoslut.
Då får man träna lite på G55 osv på måndagen men även att flytta lite så att man kanske få jämnare slitage.
Det tråkigaste man kan få är svartrost på prismor - skruvstycken.

Kul att du fått både jobb och maskinen att fungera :tumupp:
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Ja, det är askul att börja leka med maskinen efter allt slit och felsökande bland sladdar och kretskort :D

Har kört sönder två nya hårdmetallpinnar idag redan :roll: En sprack då mina händers koordinationsförmåga inte räckte till för att få undan parallellbiten jag passade in mot och en splittrades av för hög matning i Z-led.
I allmänhet ligger gränsen för effektivt användbar verktygsdiameter i stål kring 10mm verkar det som. Det skall bli kul att testa köra alu med höga varvtal vid vilka maskinen lär vara ett ess.

Ang. rostskyddet är det tänkt, att jag torkar rent med sprit och smörjer (vapenolja/tilia) först då inget sitter fastskruvat i bordet. Det handlar bara om enstyckesställning i början. Jag vet inte riktigt vilka rostskyddsmedel man bör använda för att inte en film, som förstör greppet mellan chuck och bord, skall uppstå. Att hitta G54 och comp börjar gå som en dans nu tycker jag.

En liten, störande sak lider maskinen fortfarande av. Det är, att baudraten på 9600 ger litet ryckig gång vid riktigt snäva kurvor med snäva toleranser. Biten blir fin men det syns ställen där den har stannat korta stunder vid riktigt fin finkörning. 9600 verkar vara det högsta man kan åstadkomma med den gamla styrningen så man får väl helt enkelt leva med saken.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#I allmänhet ligger gränsen för effektivt användbar verktygsdiameter i stål kring 10mm verkar det som.#
Det kan inte vara möjligt att gränsen ligger så lågt.
BT35 är ju inte såå långt ifrån ISO40.

#Den är drip feedad över DNC.#
#Det är, att baudraten på 9600 ger litet ryckig gång vid riktigt snäva kurvor med snäva toleranser.#
Jag förstår inte vitsen med att köra dripfeed på en så enkel detalj?
Programmet till den körning kan väl knappast överstiga ett par hundra block?
Swemill

Inlägg av Swemill »

Jag använder i varje fall ofta 20mm fräsar i min maskin och jag förmodar att mina DC-motorer inte är starkare än dina.
Problemet är ju att dessa maskiner har lite väl svag spindel på låga varv men det löser man med ett lämpligt verktyg.

Håller också med om att man undviker dripfeed när det inte behövs! Jag förmodar att du ritat upp och kört prg. endast i G1 - med en massa punkter och därav valt att köra dripfeed? Mycket bättre med "handknackad" G2 / G3 här!
Annars borde även en baudrate på 9600 funka bra då många klarar högst 4800! Vad körde du för matning och hur små steg var rörelsen på?
persa

Inlägg av persa »

säter skrev:#I allmänhet ligger gränsen för effektivt användbar verktygsdiameter i stål kring 10mm verkar det som.#
Det kan inte vara möjligt att gränsen ligger så lågt.
BT35 är ju inte såå långt ifrån ISO40.

#Den är drip feedad över DNC.#
#Det är, att baudraten på 9600 ger litet ryckig gång vid riktigt snäva kurvor med snäva toleranser.#
Jag förstår inte vitsen med att köra dripfeed på en så enkel detalj?
Programmet till den körning kan väl knappast överstiga ett par hundra block?
Problemet är inte konstorleken utan att denna maskin har en spindel med maxvarvtal på 15000 varv/min. Precis som Swemill säger så blir den då svag på låga varvtal i och med att den inte har någon växellåda. Den är dock desto bättre på höga varvtal :)

Fanuc 0MC har vad jag vet inga mjukvaruoptioner för 3D-körning. Då blir det ryckigt om man kör mycket små segment med hög matning. Kör inte 3D mer än där det är ett måste och då får man finna sig i begränsningarna med detta styrsystem
Swemill

Inlägg av Swemill »

....."mjukvaruoptioner för 3D-körning"?
När kom detta / hur vet man att det finns? Har inte hört talas om detta men man har ju såklart förstått att de nyare system gör det bättre!
Detta kan alltså inte va olika beroende på "version" av systemet utan är antingen eller, = alla de äldre har det inte?
persa

Inlägg av persa »

Ett styrsystems prestanda för 3D-körning beror dels på systemets

Blockläsnings- eller blockexekveringstid
Förmåga att läsa antal block i förväg (främst nyare system där man inte kör drip-feed utan har hela programmet inkört i arbetsminnet)

Detta är oftast givna data för respektive styrsystem och kan ej påverkas

Sen finns också mjukvarulösningar som kan se olika ut för olika system. Det kan t.ex. vara att styrsystemet automatiskt omvandlar små linjesegment till större cirkelbågar eller att man kan lägga in toleranser för fräsbanan som ger mer spelrum för maskinen och därmed jämnare gång

Detta är normalt optioner hos dom styrsystem som har detta och som oftast kan köpas till även i efterhand

Fanuc 0M var dock Fanucs lågprissystem slutet 80-talet, början 90-talet och har vad jag vet inga såna hjälpmedel. Skulle man köra snabbt i 3D med Fanuc på den tiden så valde man Fanuc 15M styrsystem
Skriv svar