Motoriserat Panorama huvud? [Nu med projekttråd också]

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mippen

Re: Motoriserat Panorama huvud?

Inlägg av mippen »

Smart ritning! Den tackar vi för.
Skall försöka hinna med lite kodning jag med.
Den lilla tid man har på kvällen går just nu till att försöka dammskydda cnc'n.
Har plast spån i hela arbetsrummet just nu :-(

Kikade runt lite och funderade på när man kör ett servo.
Många lösningar för hårdvaran till styrningen verkar vara att koppla rakt på en PIC utgång.
Borde man inte ha ngt mellan PIC pinne och Servot?
watti

Inlägg av watti »

Sådär kommit en bit nu! :) Efter mycket otur, och felkonstruktion. Inte lätt med bara en skruvdragare och några skruvmejslar hemma.

Lite testande av 2003a an.
Bild

Börjar bygga på en växellåda:
Bild

Bild

Bild

Men blev inge snygg :) Så byggde om den i plexi i stället.

Bild

Bild

Bild

Och så här blev de efter "lite" sandpapprande...
Bild

Bild

De var allt för idag :)

//Simon
mippen

Inlägg av mippen »

fasen vad snyggt.
Gillar skarpt växellådan i plexi.
Är det skrotlådan som gav dig kugghjulen eller var kommer dom ifrån?

Har själv inte kommit ngn vart alls... :-(
Fastnade med att få en bra lösning på rotation.
Tänkte jag skulle haft servot uppåt och inte undertill som de flesta lösningarna har.
Ställer till det lite..
Får hoppas att grabben håller sig frisk så man kan lägga lite mer tid på projektet.
Avis på din progress :-)
watti

Inlägg av watti »

Fick dem från skrivaren kughjulen. :) Jo vi får se ifall den orkar hålla upp kameran nu.. Kanske med att man låser den med ström till de sista steget.

Annars rotade jag igenom vinden och fan en snäckväxel och några gamla kughjul från mekano som jag lekte med för sisådär 12 år sedan kanske :) Har förstärkt dem med trä nu, de var lite klena och av tunn plast.. Men som sagt, svårt att borra rakt utan pelar borr.. Hade man haft en sådan!

men får hoppas att kretsen orkar hålla uppe kameran utan att jag behöver modifiera in en snäcka i växeln.

Nu är bara problemet om jag ska koda den så den max går 1 varv, men någon själv,test i början utav 2 knappar som säger om den gått till slutet eller inte. Eller om jag ska försöka bygga en släpkontakt. Blir dock 4 sladdar (jord i konstruktionen) lite småpyssligt kanske.

Aja :) kan slänga upp lite bilder på mitt mekano bygge sedan om jag får något att fungera.. Men tror endå jag behöver en till stark stegmotor.

Vill gärna ha en display till de hela där man kan ställa in gradtal, men de börjar bli lågt på portar till picen.

8st = motorer
11 = display

Alltså en för mycket en vad jag har..

Funderar på att switcha jorden mellan de 2 motorerna med ett relä, så jag bara behöver använda 5 portar till motorerna, då har jag 3 över till knappar. De är vad jag kommit fram till nu, eventuellt en större pick :P eller något bättre en multiplexing till displayen, eller bara lysdioder och några fasta program kanske.

Men du får fortsätta lite på ditt bygge med :) Värkar jättespännande!! och hoppas grabben kryar till sig :D

//Mvh Simon
mippen

Inlägg av mippen »

11 pinnar till displayen?
Låter frikostigt.
Osäker på vad du har tänkt dig för display men är det en "vanlig" variant så borde 6 pinnar räcka:
http://www.it.kth.se/courses/IL131V/lcd/lcd16x1.htm
watti

Inlägg av watti »

En multiplexad 7 segment hade jag tänkt mig, eftersom de tycks vara lättast att styra eftersom mina programmerings kunnskaper är, ja. Världsbäst :)

Det är just därför jag lägger ner mycket tid på detta och försöker göra de snyggt :) För desto snabbare jag blir klar desto snabbare måste jag sätta mig och programmera... (Uchg :P)

Men har en fråga till er, vanligt loctigth fastnar de på metal och plast? Måste nämligen limma ihopskruven som går in till kugghjulet, Superlim funkade ej, de torkade inte eller höll några sekunder sen släppte det.

Vet ej vad de är för plast dock i kughjulen, vanlig industriplast? :)
watti

Inlägg av watti »

Sådär köpte mig en skruvdragare på jula för 150kr :) Kunde inte hålla mig:

Bild

Fick tag på några bra saker, ett batteri, en laddare, och en växellåda samt en motor. De som förhoppningsvis går att använda är Batteriet/laddaren och växellådan. Någon som är lite mer erfaren via ohms lag en mig och kan ge ett bra gissning hur länge jag kan köra min maskin på detta batteri ? Den ska driva 2 st 12stegmotorer via ula 2003a som kan ge max ut 500ma. Samt en pic och en display då som lär gå på 5v.

Batteriet är 12v 1.8ah, eventuellt en diod också :)

Bild

Limmade fast med expoxy, 12 timmars stelningstid till.. blev lite ivrig och vred på den nu, men den var fortfarande mjuk (4 timmars tork) vet inte om de förstörde de hela för mig. Vad ska jag testa med om inte detta håller? :O
Bild

Byggde mig även ett stop för andra sidan, så jag slipper limma där med, Med en stoppskruv genomskruvad genom huvudskruven
Bild
Bild

Har även en till fråga, för att kunna använda växellåda behöver jag detta kugghjul:
Hur gör jag för att få bort det utan att förstöra kugghjulet eller motorn? :O Om jag får tag på en pelarborr kanske jag kan borra ett liiitet större hål en vad de är nu i mitten så kuggen lossnar, men hur fäster jag de då på den nya axeln? :) Löser ett problem men så kommer de flera.
Det är runt 5-6 mm i diameter:
Bild

//Mvh Simon

Edit: har nog även konstaterat att min utväxling på den diagonala inte kommer orka hålla uppe kameran.. Utan ett steg på motorn måste vara igång hela tiden för att orka hålla upp denna. Och då blir de så att jag måste använda 8 portar totalt från picen till de båda motorerna.

Tar stegmotorn skada av detta?

Edit2:

Fick loss det lilla kugghjulet limmade sedan fast de på stegmotorns baksida (Hoppas detta går att få loss om motorn skulle vara för svag :).

Bild

Och motorn passade nästan för bra i utväxlningen från skruvdragaren... Något bådar inte gott.

Bild

Bild
watti

Inlägg av watti »

Har uppdaterat nu med en projekt tråd, så ni vet :) Lite smidigare att hålla reda på allt.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=36497
Skriv svar