Tungrökmaskin... eller iaf Kylpaket...
Re: Tungrökmaskin... eller iaf Kylpaket...
Calle: det krävs alltså 0,1kW kyleffekt för att förändra temperaturen 10 kelvingrader (som är lika stora som Celsiusgrader) på röken med noll förluster.
Om man börjar med att leda röken genom en eller två vattenkylda radiatorer typ värmepaket så borde man kunna få ner tempen till typ 30 grader eller så, då är det 60 grader kvar att kyla till -30, dvs 0,6kW kyleffekt med noll förluster?
Om man sedan tredubblar det värdet borde man komma i närheten av vad man realistiskt sett behöver, dvs uppemot 2kW kyleffekt, gissar att det betyder ca 0.7-1kW kompressor?
Var hittar man kompressorer i den storleken till ett bra pris?
Om man börjar med att leda röken genom en eller två vattenkylda radiatorer typ värmepaket så borde man kunna få ner tempen till typ 30 grader eller så, då är det 60 grader kvar att kyla till -30, dvs 0,6kW kyleffekt med noll förluster?
Om man sedan tredubblar det värdet borde man komma i närheten av vad man realistiskt sett behöver, dvs uppemot 2kW kyleffekt, gissar att det betyder ca 0.7-1kW kompressor?
Var hittar man kompressorer i den storleken till ett bra pris?
Aha! Nu är jag med i spelet igen!
Jo, risken är väl att de kostar lite mer än ett par tre kronor
Sen ska de en lämplig värmeväxlare och så
ovanpå detta.
fast TomasL kanske har något "skrot" liggandes man kan meka ihop något av

Jo, risken är väl att de kostar lite mer än ett par tre kronor

ovanpå detta.
fast TomasL kanske har något "skrot" liggandes man kan meka ihop något av

ThomasL, finns det något som spontant har ungefär rätt kyleffekt relativt lätttillgängligt, typ vitvaror, ac, luftavfuktare, som man skulle kunna hitta på skroten i användbart skick, eller är det att bygga ett kylsystem från scratch som gäller, och i så fall, någon ide om vad det hela skulle kosta om man gör i princip allt man får göra själv?
Tja, det enklaste torde vara en sån där slangansluten AC, kostar väl två eller tre tusingar ungefär, gissar jag.
Dock får den göras om en hel del, förångaren måste sänkas ordentligt i temp och då måste man mickla med både det ena och det andra. Gasen är väl inte optimal för detta så den får kanske bytas i värsta fall. Kompressorn är det dock inget fel på i dessa riktigt bra drag och kondenseraren är väldigt bra och stor och kan hantera en hel del. Men det är i alla fall väldigt bra grejer i en som man kan ta för att börja med.
Något i den här stilen alltså:
http://www.tretti.se/hem-och-fritid/kli ... zibro-p726
http://www.webhallen.com/prod.php?id=74112
Går det att "hacka" dessa för att få dom att gå såpass kallt som vi vill då?
Man får hoppas att det går att göra utan att byta gas, för då börjar det kännas lite jobbigt...
Någon ide på vad som behöver göras mer specifikt för att få den att gå såpass lågt i temp?
http://www.tretti.se/hem-och-fritid/kli ... zibro-p726
http://www.webhallen.com/prod.php?id=74112
Går det att "hacka" dessa för att få dom att gå såpass kallt som vi vill då?
Man får hoppas att det går att göra utan att byta gas, för då börjar det kännas lite jobbigt...
Någon ide på vad som behöver göras mer specifikt för att få den att gå såpass lågt i temp?
Typ, det finns ju alltid en termostat i dem, dock kan det bli problem om de saknar avfrostningsfunktion, vilket de flesta tyvärr gör, då får man köra kompressorn en stund, sedan stänga av den och låta luften avfrosta.
Bästa hade varit om det fans hetgasavfrostning, men de är nog rätt ovanligt, tyvärr.
Bästa hade varit om det fans hetgasavfrostning, men de är nog rätt ovanligt, tyvärr.
Jo att hacka termostaten är ju rätt självklart att man får göra, frågan är bara vilka mer förändringar som behöver göras.
Hetgasavfrostning... hade jag nyss aldrig hört talas om men efter en liten google-session förstått att det är när man styr om den varma sidan av kompressorn till själva kylelementet för att avfrosta?
Man skulle väl kunna avfrosta medelst elvärme, man sätter en värmeslinga på kylelementet som får hjälpa till med att avfrosta... inte så energieffektivt men funktionellt...
Nu vet jag inte hur stort detta problem är om man bara kör enheten kanske en eller två kvällar fyra-fem timmar åt gången och den sedan står oanvänd ett par dagar, men huvudproblemet är att det bildas is på kylelementet som isolerar och försämrar kyleffekten?
Hetgasavfrostning... hade jag nyss aldrig hört talas om men efter en liten google-session förstått att det är när man styr om den varma sidan av kompressorn till själva kylelementet för att avfrosta?
Man skulle väl kunna avfrosta medelst elvärme, man sätter en värmeslinga på kylelementet som får hjälpa till med att avfrosta... inte så energieffektivt men funktionellt...
Nu vet jag inte hur stort detta problem är om man bara kör enheten kanske en eller två kvällar fyra-fem timmar åt gången och den sedan står oanvänd ett par dagar, men huvudproblemet är att det bildas is på kylelementet som isolerar och försämrar kyleffekten?
Gäller nog att ha någon form av backventil för luft samt att kanske någon form av tork till röken så kanske man slipper att maskinerier "frostar" ihop till viss del, vet inte hur de är löst på de komersiella maskinerna, men ska se va jag kan snoka reda på, om ja lyckas övertala nån å lyfta på locket på JEM maskinen eller om jag själv får äran 

I övrigt tror jag inte man behöver göra så mycket mer, möjligen sätta nån form av slangadapter eller så på luftintaget resp utblåset, troligen kan det funka utan avfrostning.
Tja röken består ju till en stor dela av vatten, så det lär ju frosta på, dock förändra kanske glykolen ångtrycket, så det kanske inte blir så farligt.
Kollade upp det, och det är enligt ett par sidor på nätet ca 20% vatten i rökvätskan, resten glykoler, dvs det är en liter vatten i en femlitersdunk rökvätska, och så mycket gör man inte av med på en kväll i dom allra flesta fallen.
Så upp till en liter är inte orealistiskt att det skulle passera genom genom systemet på en kväll, så litegrann är det iaf... sen kanske som du säger glykolen förändrar hur mycket som kommer att kondenseras och bli frost senare.
Om en tredjedel av vattnet i en rejäl kvälls förbrukning skulle kondenseras och frysa så blir det ca 3dl, det är ändå en del... man får se till att ha inbyggda avfrostningsskålar osv så att det bara rinner ner till en behållare med tappkran så det blir enkelt att tappa ur vattnet från avfrostningen sen.
Så upp till en liter är inte orealistiskt att det skulle passera genom genom systemet på en kväll, så litegrann är det iaf... sen kanske som du säger glykolen förändrar hur mycket som kommer att kondenseras och bli frost senare.
Om en tredjedel av vattnet i en rejäl kvälls förbrukning skulle kondenseras och frysa så blir det ca 3dl, det är ändå en del... man får se till att ha inbyggda avfrostningsskålar osv så att det bara rinner ner till en behållare med tappkran så det blir enkelt att tappa ur vattnet från avfrostningen sen.
Tror iof de är annan vätska till just tungrökarna, kan ju va så att de är något annan än vatten i dem, vill ha för mig att de även finns alkoholbasserad rökvätska, kan ju vara så att de är någon sådan form av vätska, dock låter jag det vara osagt då jag inte är säker.
Spriten kondenserar lättare än vatten, dock fryser den inte.