Acctank övervakning. AKA slippa gå ner i källaren

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor

Re: Acctank övervakning. AKA slippa gå ner i källaren

Inlägg av v-g »

Uppgratering: (<- = uppdatering och uppgradering sammanslaget så nu vet ni det ;) )

Nu har jag äntligen plockat fram en PIC eller två snarare. Skulle köra A/D på 16F628, fick igång displayen o allt var bara prima, synd bara att kapitlet saknades i databladet. :wall:

Well efter denna incident så bytte jag till 2221 och fick fart på display o hela harangen med A/D osv.

Nogrannheten på sensorn är faktist väldigt bra och ett par polvändningar lyckades inte ens döda den så då blev resultatet såhär:

Film för den som gillar jätteroliga filmer. ;)

På bild är det inte alls märkvärdigt men (klicka för stor):
Bild
Rauken

Inlägg av Rauken »

Snyggt jobbat. :D
Anntar att du använder den med AD-utgång?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Rauken:Jepp bara rätt ur databladet in i A/D-ingången. Lämpligt nog ger den exakt 200 steg/kvartsvarv så det är bara att dela med 2 (högershift) så är allt klart 8)

Nu återstår det värsta, tänkte försöka få detta att integreras som en egen enhet på 1wire-slingan. Det borde ju vara ganska smart att utnyttja bef kablar och kod i den befintliga applikationen.

Värsta är att man bara vill integrera hela kåken i detta :mrgreen:

µc is the shit
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Du skulle inte kunna använda en DS2450 (A/D-omvandlare med 1wire) istället för PIC-kretsen?

"Värsta är att man bara vill integrera hela kåken i detta"

Vet precis vad du menar. 1wire är ju så smidigt att det är svårt att låta bli. Min dörrklocka går till 1wire-nätet. Jag kan även ringa på dörren via 1wire-nätet. När hela 1wire-nätet är klart (om det nu blir det..) så är det ju bara programmeringen som sätter gränserna för vilken grejj som ska styra vad. :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Du skriver koden i ASM? Ser att du koplat alla sensorerna efter varandra nämligen.

Jag sitter med mikroC just nu men har inte hittat ett vettigt lib för att få det att funka. Kör en per port just nu. Funkar bra tills dess att portarna tar slut :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

danielr112:Trixet är att använda det inbyggda serienumret. Jag identifierar dock inte kretsarna utan serienr. är inskrivet i koden i DATA-tabeller.

Kör allt på samma slinga, 4 kablar är bara för att det var 4 kablar i härvan. Den 4:e används för övrigt till att mata elmätaren så det passar bra att ha den där :)

Kabeln fortsätter nämligen bara efter utesensorn (då med bara två ledningar) till elskåpet.

Har nästan slut på portar ändå så nästa version ska jag köra med shiftregister (till displayen) för att spara ytterligare portar.

ASM är ju givet :mrgreen: Rädda en byte koda i ASM du också ;)

Jimmy:Visste inte det fanns färdiga A/D för OneWire men kan vara bra att veta.
Anledningen att göra såhär är att jag kan få lite roligare data skickat än bara A/D-värdet. Bla tänkte jag skicka över statusen på de 4 cirk.pumparna som också sitter där nere i samma paket sen kör jag det bara som en extra sensor så det är enkelt att lägga till i andra applikationen :tumupp:

Såhär långt har jag kommit med OneWire (klicka för stor):

Värdet som är inringat är genererat av 2221:an resterande är felvärden ;)
Bild

Shuntsensorn är faktist klar och monterad, kanske inte snyggast men det fungerar.

Hade en massa problem med remmen som driver det extra hjulet, dels har jag (tyvärr) inget oringssortiment så jag fick leta gård och rike runt för att hitta något. Sen visar det sig att ju mer man spänner desto högre friktion i den extra axeln vilket medför att nogrannheten försvinner iom att axeln går lite hackigt och därmed släpar efter. För lös spänning ja då slirar det :evil: Provade även med att lägga oringar i spåren för bättre grepp men även det var inte 100% troligen skulle det fungera med korrekt oring och en automatisk spännare med en lös fjäder.

Finge jag göra det från början skulle jag satt länkage istället fast även det har ju sina begränsningar. :humm:

Det går heller inte att sätta sensorn utanför själva ratten som det var tänkt från början, ratten går nämligen att trycka in (för manuell shuntning) och då räcker inte sensorn samt att det är lätt att rubba den. Bara en liten rubbning gör att värdena ej stämmer.

Istället limmade jag fast persiennsnöre och det fungerar prima so far :mrgreen:

Såhär ser det ut (klicka för stor):
Bild Bild

Notera att även shuntvredet är moddat 8) gjorde detta för att se exakt var shunten står när shuntstyrningen huserar, detta är dock gjort tidigare.

Hur fungerar det då? Jovars se filmen så ser ni :madmodder: Värdena är inte 100% justerade därav att det slår runt lite :lol:

Vore ju annars trevligt att kunna shunta ut mer än 100% samt att "återföra" energi till tanken när det är för varmt i huset :mrgreen:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och att det saknade kapitlet om AD-omvandlaren i PIC16F828A databladet kan nog bero på att det inte finns någon AD-omvandlare i den krets.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Icecap:No way John Wayne! :mrgreen: ;) Det är ju bra att man inser att man inte är ofelbar iaf. :oops:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tjatar på en del ja:

Har nu fått det hela nästan klart. Klart såpass att den mäter av A/D och skickar datat och displayen mottar och konverterar värdet till något man kan relatera till ;)

Det som inte är klart är att sensorn är en pot. kopplad till A/D-ingången och kortet ligger på labbbordet :)

Hade en del problem med att resetpulsen inte detekterades korrekt så första gången när man resettat kretsen skickade korrekt värde men inte nästa gång :wall: Tog en stund att räkna ut vad som var fel, det fungerade nämligen när de andra sensorerna inte satt på plats. :doh:

Sen ändrade jag i dll:en för webpublicering och justerade bildgenereringen så nu är allt tiptop ett tag. :fransman:

Nu återstår att kunna detektera pumpar av/på samt en större display 8)

Jag vill nämligen kunna se hur pannan, laddomaten och solvämen fungerar och för det krävs fler sensorer :vissla:

Verkar som detta blir ett evighetsprojekt :mrgreen:

Bild
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Härligt bygge.

Hur stor är din hexfil nu? =)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om jag inte minns helt galet så 13K ungefär reserverar mig dock för galenskap ;)

Om man uppskattar tid det tar att programmera så är bland de största bitarna datat för bakgrundsbilden. Blir inte mycket rörliga bilder om man säger som så 8)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Synd att du inte skriver programmet till avr, jag har några blåa tianma 240*128 med T6963 controller du kunde bytt till dig annars. :vissla:
Men det är kanske för litet det åxå.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det är klart att det är ett evighetsbygge! :D

Det är ju allting som är roligt. Annars skulle ju det roliga ta slut!

Mitt husstyrprojekt kommer aldrig att bli färdigt. Bara bättre och bättre...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

13 kB var visst svammel :roll: , detta är den nuvarande storleken 15,3 kB (15 729 byte)

Enligt memory usage gauge så använder jag 2758 av 8192 och 96/368 i minne alltså motsvarande 34% och 26%. Dvs det finns mycket mer att bygga på :mrgreen: :drool: :hacker:

Norpan:Helst skulle man ju haft en "star trek panel" där man har fasta belysta punker (givetvis med touch för av/på) I storlek av en tavla för hela huset på ett par platser (typ säg vartenda rum ;) ) Vem funderar tex inte på hur mycket värme som just nu går in/ut från golvvärmen när man sitter på muggen? :mrgreen: En snabb titt på panelen bara så....

vfr:Precis, som du ser ovan har jag en bit kvar tills det roliga tar slut ;)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Nu har jag designat kort och hatt mig för detektorerna. Det fick bli ett enkelt för laddomaten och ett trippelt för de andra pumparna.

Bilder såklart: (klickbara som ovanligt)

Bild Bild Bild
Frv.: 1. Korten etsade 2. Endetektorkortet färdigt baksida 3. Endetektorkortet framsida

Bild Bild
Frv.: 1. Tredetektorkortet klart baksida 2. Tredetektorkortet framsida.

De tre "antennerna": (frv. solvärme, cirkulation, laddomat) (golvvärmen syns ej den sitter bakom cirkpumpen).
Bild Bild Bild

Hittade några lådor från biltema tidigare innehållande skruv. Borrade dessa och lackade svarta. Sen löddes det hela ihop lite snyggt:
Bild Bild

Monterat lite provisoriskt: (ska löda på en pinkontakt för att få det bättre "strax")
Bild

Matningen sker från befintlig onewireslinga.

Hade ett sjuhelsikes problem på trean med att dioderna tändes spontant, detta visade sig bero på att jag inte hade pullupp på trissans utgång så på något sätt så ledde banorna ström nog för att få det hela att ickefungera. Efter stor felsökning så fixades även detta. Nu tycks det fungera som tänkt och det som återstår är att göra ett kort för PICen och få någon slags kapsling till denna (har fler lådor ;) )

Sen måste också själva modermodemet dvs 877:an kodas om och helst skulle man trycka på en större display där också så allt får plats. Fast då krävs kanske ett nytt kort även där :doh:

Lurar dock på om man inte skulle sätta en display nere i källaren så man kan läsa av allt nere också :humm: Vore iaf rätt smidigt att ha när man lix...... :mrgreen:

Edit:Schemat kanske kunde vara av intresse:
Bild

OBS att 3,3MΩ pulldownmotstånd saknas på ingången och även ett 33kΩ som sitter på utgången (de som går till kontakten) på varje trissa.

Edit 2:Ändrat i kopplingsschemat så att det nu stämmer med verkligheten och också krymt ner storleken på texten ovan då den numera inte gäller.
Skriv svar