danielr112:Trixet är att använda det inbyggda serienumret. Jag identifierar dock inte kretsarna utan serienr. är inskrivet i koden i DATA-tabeller.
Kör allt på samma slinga, 4 kablar är bara för att det var 4 kablar i härvan. Den 4:e används för övrigt till att mata elmätaren så det passar bra att ha den där
Kabeln fortsätter nämligen bara efter utesensorn (då med bara två ledningar) till elskåpet.
Har nästan slut på portar ändå så nästa version ska jag köra med shiftregister (till displayen) för att spara ytterligare portar.
ASM är ju givet

Rädda en byte koda i
ASM du också
Jimmy:Visste inte det fanns färdiga A/D för OneWire men kan vara bra att veta.
Anledningen att göra såhär är att jag kan få lite
roligare data skickat än bara A/D-värdet. Bla tänkte jag skicka över statusen på de 4 cirk.pumparna som också sitter där nere i samma paket sen kör jag det bara som en extra sensor så det är enkelt att lägga till i andra applikationen
Såhär långt har jag kommit med OneWire (klicka för stor):
Värdet som är inringat är genererat av 2221:an resterande är felvärden
Shuntsensorn är faktist klar och monterad, kanske inte snyggast men det fungerar.
Hade en massa problem med remmen som
driver det extra hjulet, dels har jag (tyvärr) inget oringssortiment så jag fick leta gård och rike runt för att hitta något. Sen visar det sig att ju mer man spänner desto högre friktion i den extra axeln vilket medför att nogrannheten försvinner iom att axeln går lite hackigt och därmed släpar efter. För lös spänning ja då slirar det

Provade även med att lägga oringar i spåren för bättre grepp men även det var inte 100% troligen skulle det fungera med korrekt oring och en automatisk spännare med en lös fjäder.
Finge jag göra det från början skulle jag satt länkage istället fast även det har ju sina begränsningar.
Det går heller inte att sätta sensorn utanför själva ratten som det var tänkt från början, ratten går nämligen att trycka in (för manuell shuntning) och då räcker inte sensorn samt att det är lätt att rubba den. Bara en liten rubbning gör att värdena ej stämmer.
Istället limmade jag fast persiennsnöre och det fungerar prima so far
Såhär ser det ut (klicka för stor):
Notera att även shuntvredet är moddat

gjorde detta för att se exakt var shunten står när shuntstyrningen huserar, detta är dock gjort tidigare.
Hur fungerar det då? Jovars se
filmen så ser ni

Värdena är inte 100% justerade därav att det slår runt lite
Vore ju annars trevligt att kunna shunta ut mer än 100% samt att "återföra" energi till tanken när det är för varmt i huset