Bra ide arvidb. Jag ska fråga säljaren på fabriken om jag kan få kontaktuppgifter på några köpare i portugal. För vad jag förstår så är det samma krav på fordon i alla EU länder. T.ex. så får man ta med sin bil till ett annat land inom EU, om man ska flytta dit eller så. Och då behöver man inte göra några kontroller eller besiktningar.
Att regga den som bil i Sverige ska inte vara några problem, men som sagt jag vill vara väldigt säker på att det går, lite trisst annars om man inte får använda bilen. Så jag ska börja med köparna i portugal, och sedan ska jag kontakta någon på Vägverket och fråga om bilen är godkänd i Sverige, om samma biltyp är godkänd i annat EU-land.
Det där med att fabriken försöker få ner vikten på bilen för att klara EEC-kraven, jag tror de menar att man ska kunna regga den som typ ATV eller motorcykel typ. Som bil kan ju knappast vikten vara några problem, så mycket väger den ju inte.
Det är bra att det är en kopia av bilen Smart, förhoppningsvis så passar t.ex. vinterdäck till Smart även på dessa elbilar

EDIT:
Har hittat en intresant länk, med videoklipp från en Amerikansk nyhetskanal!
http://es.autoblog.com/2007/12/17/fly-b ... electrico/