Köpa Elbil från Kina!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FredrikNestor

Inlägg av FredrikNestor »

Hej igen.
Bra ide arvidb. Jag ska fråga säljaren på fabriken om jag kan få kontaktuppgifter på några köpare i portugal. För vad jag förstår så är det samma krav på fordon i alla EU länder. T.ex. så får man ta med sin bil till ett annat land inom EU, om man ska flytta dit eller så. Och då behöver man inte göra några kontroller eller besiktningar.

Att regga den som bil i Sverige ska inte vara några problem, men som sagt jag vill vara väldigt säker på att det går, lite trisst annars om man inte får använda bilen. Så jag ska börja med köparna i portugal, och sedan ska jag kontakta någon på Vägverket och fråga om bilen är godkänd i Sverige, om samma biltyp är godkänd i annat EU-land.

Det där med att fabriken försöker få ner vikten på bilen för att klara EEC-kraven, jag tror de menar att man ska kunna regga den som typ ATV eller motorcykel typ. Som bil kan ju knappast vikten vara några problem, så mycket väger den ju inte.

Det är bra att det är en kopia av bilen Smart, förhoppningsvis så passar t.ex. vinterdäck till Smart även på dessa elbilar :)

EDIT:
Har hittat en intresant länk, med videoklipp från en Amerikansk nyhetskanal!
http://es.autoblog.com/2007/12/17/fly-b ... electrico/
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hittade lite ATV regler. http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... _utg_6.pdf

Den får väga 400kg + batterier. max 15kW motor. Om det är en "lastbil" får den väga 550kg
moped reggad max 350kg och 4kW
whynot

Inlägg av whynot »

Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Intressant läsning... och där var Volvos C30 som jag refererade till i tidigare inlägg med på bild :wink:

/PeterH
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det här är är ju ett trevligare koncept. Iafa om man ska landsvägs pendla.

Den här verkar vara motsvarande som den kinesiska men bättre. Dessutom okej som fyrhjuling i EU. Dock inte lika billig. Men den kanske finns begagnad.
FredrikNestor

Hm, en fyrhjuling får väga max 400kg. Elbilen väger ca 550kg, så det är kört.
Men det är ju bättre att regga den som bil, så att man får 10 000kr i miljöbilspremie.

Jag har mailat fabriken och bett om kontaktuppgifter för någon av köparna i portugal. Om det visar sig att bilen är godkänd där, så kan det inte vara några problem att få den reggat här :)

Så, OM man kan regga den som bil, och jag/vi fixar transporten i container från Kina, och priset blir ca 45000kr, och vi får miljöbilspremie, hur många är seriöst intresserade då? :)
swirve

Inlägg av swirve »

Men för att få miljöbilspremie krävs väl att bilen är listad på "listan" över miljöbilar?!
edit: mitt fel, verkar bara vara trängselskatt och dyl...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kan vara intresserad, det finns lite fler funderingar om skatt och försäkring med, om inte det blir lågt så faller en del
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tror nog att en ATV registrering är bättre att sikta på. Det ger väl beskitning vartannat år tex.
FredrikNestor

Danei... ska du BESKITA din bil vartannat år :) ? vad i hel*ete innebär det :)
Nackdelen med att besikta den som ATV är att man inte får premien på 10000kr, plus att det tyvärr inte är möjligt pga. vikten. Men enligt fabriken så jobbar de på att försöka få ner vikten, men jag tvivlar på att de kan reducera den så mycket.

Skatten är låg, ca 200kr eller något sånt, gäller alla elbilar, sök på google så hittar du säkert vad skatten är exakt.

Försäkringen borde ju vara extremt låg, med tanke på att bilen går väldigt långsam, och inte direkt körs av körgalna volvoraggare.. man kör nog ganska lugnt med en elbil.. man har ju inte mycket att välja mellan:) Ingen turbobil precis.
Men den som vill får gärna ringa något försäkringsbolag och fråga :)

/ Fredrik
FredrikNestor

Den som är seriöst intresserad av att importera en elbil, maila gärna mig så kan vi prata mer, samt hjälpas åt att kolla upp försäkringar m.m.
maila: fredrik.nestor1@TABORT.telia.com

De har sålt några stycken till Portugal, och jag har mailat nu och frågat om mailadress till någon av deras kunder i något EU land.
Men till USA har de sålt många verkar det som, populärt där.

/ Fredrik
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

FredrikNestor skrev:Danei... ska du BESKITA din bil vartannat år :) ? vad i hel*ete innebär det :)
/ Fredrik
Åka till bilprovningen å få nån att snacka skit om bilen såklart, vad annars? :roll:
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Hade jag varit några år äldre och inte studerat så hade jag lung varit med på ett köp :)

Intressant att följa det här! Verkar vara många fördelar också. Rapportera gärna i tråden om uppdateringar för oss intresserade :) Tack.
FredrikNestor

Japp, givetvis ska jag hålla tråden uppdaterad :)

Jag trodde det skulle vara fler som var intresserade av att köpa en elbil, men det är visst inte så många som är miljömedvetna.. eller så störda som jag :) Men men, det räcker med två bilar, det är det minsta man kan beställa.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det ska ju vara en bil som går att använda också. Den är lite för dålig.
Skriv svar