Konfigurera dyndns, Linksys-router och en server.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Då blir det som jag sa, men om NAT etc är avslaget och den fungerar som en switch så sitter alla inställningar i thomson modemet.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag har aldrig sett att man kan slå av NAT i en konsumentrouter. Därför förutsätter jag att även Linksysen NAT:ar vilket också innebär att det är som 007 säger, först forward i Thomson till Linksys, och sedan från Linksys till servern.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

sodjan:
"OK, Om du har en PC som sitter på nätet *mellan* ADSL-rroutern och Linksysen
(d.v.s ansluten i en av ADSL-routerns portar), kan den då komma åt
web-servern ?"

Nej, varken med varion2.dyndns.org eller serverns ip-adress (192.168.1.104).

> Testade att plugga in servern i ADSL-modemet och då kommer jag åt den direkt...

Alltså från en PC som sitter *utanför* din ADSL-router ?? På "Internet" ?

Tyvärr inte. Den PC'n sitter i Linksys-routern.

Notera att allt detta är skit-svårt att testa om du inte har tillgång till
en PC som *inte* sitter på ditt interna nät !!

Usch ja. Men jag kom just på att jag kan testa med mobilen framöver. :)

"Jag minns inte längre vad som var anledning till att göra så som du har gjort..."

Än en gång: Jag har inte *valt* att göra det såhär rörigt. Nu råkar jag ha en Thomson-router och en Linksys-router. That's it.

007sweden:
"Som jag förstått det har du kopplat såhär nu:

INTERNET -> THOMSON ST585 (adsl modem emd inbyggd router) -> linksys wrt54gl -> server (och alla andra datorer) "

Det stämmer. (Bortsett från när jag testade att koppla in servern i Thomson-routern.)

"Det betyder även att du måste öppna iaf port 80 i thomsonroutern mot linksysroutern, och sedan därefter öppna port 80 i linksysroutern mot servern."

Linksys-routern har två adresser, en "IP-adress för internet" dvs mot Thomson-routern som är 192.168.0.1, och en "Router-IP" som är 192.168.1.1. Vilken av dessa ska port 80 i Thomson-routern öppnas mot?

Jag har testat båda, men kommer inte in på varion2.dyndns.org

dyndns adressen skall vara riktad mot ditt internet-ip, alltså thomsonmodemets wan-ip.

Det är den.

"Något jag missat i den enorma mängden text som befinner sig ovanför mitt inlägg?"

:D
Tror inte det.

Sodjan:
"Jag utgår från att Linksysen *inte* har brandvägg, NAT o.s.v påslaget, det finns ju redan i ADSL-routern. om det är påslaget även i Linksys'en så blir det lite mer komplext... "

Stopp ett tag nu. Brandväggen i Thomson-routern är och har varit avstängd hela tiden. Däremot är den påslagen i Linksys-routern.

Förstår att det blir lite svårare för er eftersom ni inte kan se alla inställningar i burkarna, men om ni undrar något så är det bara att fråga.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Skulle det vara möjligt att använda Linksys-routern enbart som hubb/switch (dvs. plugga in Thomson-prylen till ett av LAN-uttagen på Linksysen) och iom. detta aktivera Thomsonens brandvägg och avaktivera Linksysens dito? Om uttagen räcker och prylarna ställer upp på det (man vet ju aldrig vad de kan få för sig...) så skulle jag nog ha gjort så. Viktigt att tänka på är att se till att enbart en (1) DHCP-server är aktiverad (ifall du använder dynamiska IP-adresser), annars blir det nog lite förvirrat för de stackars klienterna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det skulle nog vara möjligt, men Thomson-routern har så begränsade inställningsmöjligheter och Linksys-routern har mycket fler möjligheter.

Så jag använder mycket hellre Linksys'en som router och brandvägg.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Thomsonroutern skall öppna port 80 mot linksysrouterns WAN-ip, alltså 192.168.0.1, Förutsatt att du använder linksysroutern som gateway i servern.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha.

Gäller inställningarna i /etc/network/interfaces även för apache2 ?
Det är lite tomt i den filen hos mig..
Allt (förutom några kommentarer) som finns är:

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
allow-hotplug eth0
iface eth0 inet dhcp

Räcker det bara att lägga till "gateway 192.168.0.1" efter sista raden?

edit: och även lägga till:
address 192.168.1.104
netmask 255.255.255.0
Senast redigerad av JimmyAndersson 23 december 2007, 01:03:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Testade, men det gav ingen skillnad. Testade även med 192.168.1.1 som gateway, men då kunde jag plötsligt se alla filer i /var/www när jag knappade in routerns IP (192.168.1.104) i webläsaren. Inte bra...
Lyckligtvis (i det fallet) så kom jag ändå inte åt servern genom varion2.dyndns.org

Tog bort de raderna igen och startade om. Men jag kan fortfarande se filerna och mapparna i /var/www.

Längst ner i webläsarfönstret står det:
"Apache/1.3.34 Server at 192.168.1.104 Port 80"

Innebär det att inte Apache2 körs längre?

Notera att jag inte ändrat eller gjort något annat än vad jag skrivit här. Så frågan är förstås:
Hur blev det såhär och hur rättar jag till det igen?
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Nu förstår jag inte...

192.168.1.104 = Routerns ip? vilken router? Kanske serverns ip?

Är det inte ett bra tecken att du kan se filerna och mapparna i www-mappen? ... det som är meningen?

Edit: Nu verkar routingen och det funka iaf.
varion2.dyndns.org is offline

varion2.dyndns.org is currently offline. Please try again later.
Står det på varion2.dyndns.org
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

192.168.1.104 = Routerns ip? vilken router? Kanske serverns ip?

Ja, serverns IP. Skrev fel där. :)

Är det inte ett bra tecken att du kan se filerna och mapparna i www-mappen? ... det som är meningen?

Varför såg man då bara "It works" tidigare? Att besökarna (på internet) eventuellt kan se alla filer och mappar är *inget* bra tecken. :D

Att det står "varion2.dyndns.org is offline" är inget tecken på att det fungerar. Det visar bara att min dyndns-host är offline. Så har det varit hela tiden när jag satt dyndns-kontot offline. Just nu har jag satt den offline för att jag inte vill riskera att någon ser alla mappar och filer ifall jag skulle få det att fungera plötsligt. :)

edit: Jag har letat massor på google efter någon hjälp om hur man stänger av apache och kör med apache2, men har inte hittat någonting. Vet inte heller hur det fungerar att ha båda installerade. Att jag har apache2 beror på en liten miss. Trodde helt enkelt att apache2 var en uppgradering av apache som skulle ersätta apache.
Senast redigerad av JimmyAndersson 23 december 2007, 01:26:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Har du någon index.htm(l) fil i den mappen?

Annars kan du slå av något, tror det är typ directory listing eller något sådant.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

i vilken mapp? /var/www ?

Isåfall nej. Däremot i några underkataloger. t.ex /var/www/ftp-admin.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

I den mappen som listas. Om det är /var/www vet jag inte. :)

Prova sätt dit en halvtom fil med namnet index.htm.

Eftersom den inte hittar någon index.htm fil och directory listing (osäker) är påslaget så listar den upp alla filer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Om det är /var/www vet jag inte.

Ok, men jag har skrivit det flera gånger, även på den tråd-sidan vi är på nu. T.ex:
"Men jag kan fortfarande se filerna och mapparna i /var/www"

Halvtom fil? :D

Skapade en index.html som bara innehåller "hej" och sparade i /var/www.
Nu står det mycket riktigt "hej" om jag går in på serverns ip-adress (192.168.1.104) med webläsaren.

Men jag kan ändå hoppa fram och tillbaka i katalogstrukturen.
Om jag t.ex skriver (fortfarande i webläsaren) 192.168.1.104/public_www så kommer jag till den katalogen (public_www i /var/www/)

edit:
"Eftersom den inte hittar någon index.htm fil och directory listing (osäker) är påslaget så listar den upp alla filer."

Frågan är då varför den inte gjorde det tidigare. Jag har inte tagit bort någon index.html-fil (eller någon annan heller för den delen) i /var/www eller någon annanstans. :)

Jag tycker det verkar som att Apache2 inte körs och att Apache istället körs. Därför gäller inte VirtualHost-"reglerna" som jag satte upp för Apache2.
Så tror jag det är iallafall.. Men jag vet inte hur man löser det.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Avinstallera någon av dem.

(Mer kan inte lilla jag hjälpa.. inte expert på linux, ännu.)
Skriv svar