Plockade ihop en liten förstärkare..

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5325
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

jaha ok. jo det är klart.

Kan du beskriva lite närmare, jag är inte ritkigt med på allt :oops:
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

Allt faller tillbaka på ohms lag.

U= IxR

Och förlängningen

P=UxI

Om formeln bryts ner kan den också skrivas

P = U x U / R (Ukvadrat / R)

eller

P = I x I x R (Ikvadrat x R)


Signalen måste kunna svinga mellan två ytterpunkter utan att bli påverkad (distad). Om den spänningen är topp till topp 3V blir dess effektivvärde 3/2/roten ur 2 = 1.06V
Om då belastningen är säg fyra ohm blir strömmen I=U/R = 1.06V/4=0.265A

P=UxI = 1.06Vx0,265A= 0.289W

Effekten blir alltså (matningsspänningen minus diverse transistorförluster och bottningsspänningar / 2 / (roten ur två) i kvardat) genom belastningsmotståndet.

För att öka uttagbar uteffekt måste man alltså antingen öka matningsspänningen eller minska belastningimpedansen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fritzell:
"Har troligt med strökapacitanser att göra. Det beror också mycket på hur mönsterkortslayouten är utformad. Och inte minst beror det på konstruktionen. Det här med motkoppling har ju varit uppe.."

Jag har fått samma resultat på 2st olika kretskort och labbplatta. När det gäller konstruktionen så är det ju precis det som jag vill ha hjälp med. :)

Motståndet mellan T2's emitter och jord gjorde inte särskillt stor skillnad tyvärr. (Testade både när R6 var 10Ω och 4kΩ.)

Är fortfarande nyfiken på varför jag behövde sätta R6 400 gånger högre än vad Fritzell föreslog. Det låter väldigt konstigt att det skulle skilja så mycket även om det skulle finnas strökapacitanser. Sedan borde ju ett bra designat kretskort ge en förbättring i ljudet om det var labbplattans kapacitanser som ställde till det. Men det låter alltså likadant på labbplatta som på två olika kretskort.

edit: Naturligtvis är det inte Fritzells förslag jag ifrågasätter. :)


Odemark:
Jag är inte svårare än att jag kan öka matningspänningen till 12V. :)

Men att effekten blir 0.289W kan inte stämma. Det låter högre än så innan det börjar dista/självsvänga, (när R6 är 4kΩ.)


Nu är det visserligen ganska många teorier som diskuteras samtidigt, men hur skulle *ni* förändra schemat för att få en bra motkoppling?
Senast redigerad av JimmyAndersson 6 augusti 2006, 19:22:58, redigerad totalt 1 gång.
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

JimmyAndersson
Mät hur många mV AC du har över belastningen innan det börjar dista. 1/4W spelar högre än man kan tro.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Japp det kan stämma. "äkta" effekt låter för de flesta mer än vad man tror. Känner en som byggde en gitarrförstärkare med rör som gav 5WRms och den gav ifrån sig ordentligt med ljud :)

Hmm ok så det hjälpte inte.. vet då tyvärr inte vad som orsakar självsvängningen, men som sagt borde absolut inte R6 behöva vara så högt som 4kR.. :?

Känns som att det är dags att koppla in pagge på det här :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Var ansluter man pagge? Vid ingången? :)

"1/4W spelar högre än man kan tro."Jo det är visserligen sant. Tänkte inte på att det bara är 4Ω. Vid 8Ω är jag däremot säker på att det inte låtit såhär.

Har mätt en massa nu. Tyvärr har inte multimetern någon mV-läge för AC, så jag mätte DC. Bättre än inget. :)

*Alla mätningar nedan är gjort i DC-läge på multimetern*
Som jag skrivit tidigare så matar jag förstärkaren från en hörlursignal. Denna ligger på 0.7mV.

R6: 10ohm. Ut: 1,7mV. Ganska ok, lite tunnt ljud.

ökar in-volymen (poten) och får då:

R6: 10ohm. Ut: -53mV. Självsvängning. Låter hemskt illa.

Byter motstånd:

R6: 4k. Ut: -46mV. Bra ljud.

Ökar in-volymen (poten) och får då:

R6: 4k. Ut: -14mV. Ganska ok ljud, men det distar lite.


Tyvärr saknar jag oscilloskop, men det syns på värdena att något är galet. Under testerna använde jag ett färskt 9V-batteri. Ljudkällan är också batteridriven.


edit: Börjar fundera på om jag ska kapa schemat innan T2 och stoppa in en OP-förstärkare. Men då känns det lite som om man är för bortskämd med den "nya" tekniken (om man nu kan kalla en IC-krets för ny teknik...) :roll:
Senast redigerad av JimmyAndersson 6 augusti 2006, 22:53:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

JimmyAndersson, såg konstiga färger i din signatur och så kan jag då passa på att gratta! :lol: :whoho:

Fortsätt ni där ni sluta :D
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Har du verkligen kopplat som kopplinsschemat visar? C3 sitter på kollektorn och borde egentligen sitta på emittern.

*OM* det är så att du har C3 på kollektorn och R7 på kollektorn så förstår jag att du får distortion då R6 minskas eftersom då bottnar T3 lätt..

Sedan vore det bättre att du mäter DC-spänningen på transistorerna (B,C,E) och inte efter C3 eftersom där kommer dc-spänningen alltid att vara 0V oberoende av vilka förändringar du gör....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har glömt ändra schemat, men som jag skrev tidigare: "C3 och utgången ska ju flyttas till emittern på T3, ifall någon undrar över min miss i schemat."

C3 (följt av utgången) sitter alltså på T3's emitter. R7 sitter däremot på samma ställe som schemat visar.

"inte efter C3 eftersom där kommer dc-spänningen alltid att vara 0V oberoende av vilka förändringar du gör"

Sant, tänkte bara passa på att kolla det iallafall. :)
Men här kommer lite transistor-mätningar:

R6: 4kohm. Bra ljud ut
T1: E = 1,32V. C = 4,37V. B = 1,93V
T2: E = 3,81V. C = 7,08V. B = 4,32V
T3: E = 0,38V. C = 7,00V. B = 0,99V.

Ökar in-volymen (med poten) :

R6: 4kohm. Dist, men ganska ok ljud
T1: E = 1,30V. C = 4,32V. B = 1,89V
T2: E = 3,78V. C = 7,00V. B = 4,29V
T3: E = 0,37V. C = 6,95V. B = 0,97V.

R6: 10ohm. Får minska in-volymen *massor*. Låter lite konstigt
T1: E = 0,60V. C = 3,15V. B = 1,18V
T2: E = 2,55V. C = 4,40V. B = 3,13V
T3: E = 1,88V. C = 4,38V. B = 2,51V.

Ökar in-volymen:

R6: 10ohm. Hemskt överstyrt. Låter allvarligt distad fyrkantvåg...
Värdena ser ut som tabellen ovan, men T3 blir väldigt varm. Batteriet blir också lite varmt. Inte särskillt hälsosamt... Mäter batteriet som nu visar 7,38V. :roll: Det verkar som om det går åt en massa ström!
Det blir förresten likadant även om jag stänger av ljudkällan.


edit: Tack Adis! :)

edit 2: R6 ska mycket riktigt vara 10ohm och inte 10kohm. Kretsen drivs med 9V. Se tidigare inlägg.

edit 3: Bytt sökväg till schemat
Senast redigerad av JimmyAndersson 8 augusti 2006, 11:43:17, redigerad totalt 3 gånger.
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

Hur kan T2:s kollektor ligga på 7V när du enligt schemat matar kretsen med 5V?
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Jag antar du menar 10ohm och inte 10kohm... men det spelar ingen roll just nu.

Jovisst, sänker du R6 till 10ohm så ökar strömmen i T3 från ca 100mA till 0.5A (Lätt att räkna ut mha dina mätningar).

Så vad har du gjort? Jo, i fallet med 4kohm så får du inte tillräcklig basström för att T3 ska gå som emitterföljare utan du tappar förstärkning (G ca 0.2). När du sedan minskar R6 till 10ohm så ökar basströmmen samtidigt så är antagligen AC spänningen på T2:C större än de tillgängliga 1.88V på T3's emitter. Förstärkningen i T1 är i princip hFE eftersom emittern är jordad AC-mässigt.

Så hur får man en bra förstärkare då? Ja, du måste först bestämma dig för vilken effekt du vill ha ut (samma sak som att bestämma vilken spänning ut). För att få största verkningsgraden ska impedansen på T3 vara lika stor som lasten (4ohm?). Så vill du ha ut tex 1V så måste emittern på T3 ligga på minst 1V, hellst mera. Men samtidigt måste du se till att amplituden på T1:C inte är högre än 1V eftersom annars kommer T3 att klippa.

Med andra ord, du ska alltså justera förstärkning och arbetspunkten i T1 för att det ska bli bra.

Med tex en arbetspunkt på 1.5V så ska T1:C ligga på ca 2.7V. Samtidigt så ska amplituden på T1:C vara 1V. Alltså måste T1:E ligga på högst 1.7V.

Sedan behöver du justera förstärkningen på T1 för att få en rimlig förstärkning. Den kopplingen du har är optimerad för max förstärkning men det verkar som om den är lite hög. För att inte vara tempberoende så kan man ställa förstärkningen mha R3 och R4 och skippa C2. G = R3/R4 i det fallet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sådärja! Nu kan jag sätta R6 till 10ohm och spela med hög volym utan dist. :)
Bra tanke med R3, R4 och C2. Det var mycket riktigt T1's förstärkning som var för hög. Orginalschemat (bilden i första inlägget) var avsett för att kunna koppla in allt mellan mikrofon och line, men det visade sig att det var lite för mycket.

Testade att öka matningspänningen till 12V. Fungerade fint bortsett från att R7 blev lite för varm och luktade bränt. (Inte så konstigt egentligen, men jag ville bara prova.) :D

Så, nu är jag nöjd. Det finns förstås grejjer som kan förbättras i ljudet, men förstärkaren ska bara användas i de första test-stadierna när jag bygger synthar och sånt. Helt enkelt för att slippa offra bättre förstärkare om det skulle vara något allvarligt fel.

Tack för all hjälp jag har fått! :tumupp:

Nu ska jag fixa ett nytt kretskort och sedan kommer lite bilder.


edit 14:31: Routning klart.

edit 14:45: Nya schemat finns här.

edit 16:02: Etsat klart.

edit igen: Bytt sökväg till bilden
Senast redigerad av JimmyAndersson 8 augusti 2006, 11:43:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Bra att du fick till det till slut! :)

ps: Kondensatorn sitter fortfarande på kollektorn... ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ehm... Någon som vill ha en hjärna? Så gott som oanvänd. Har bara haft en ägare. :lol:

Fritzell: Känner du igen meningen ovan? Från Galenskaparna & After shave.



Nu har jag korrigerat schemat. Kondingen hittade hem tillslut! :)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Hihi.. bra det =)
Näe den hade jag inte hört förut :lol:

Förresten, vilken fin signatur du har.. Tror jag ska piffa upp min lite också!
Skriv svar