En del av elen blir till värme och går in i huset. En del av elen blir till värme och försvinner ut i friska luften och blåser bort från tomten.
Men visst, om du räknar med att denna värme värmer upp hela luftvolymen utomhus och på så vis kommer värmepumpen till godo... Jag vet inte om man kan tänka så.
Den behöver inte komma värmepumpen till godo.
Värmepumpen plockar värme från uteluften, läcker värme till uteluften och drar el. Summan av dessa tre flöden är samma som värmeflödet inne. Jag valde att titta på nettoflödet av värme. Men visst kan man lägga till ett motriktat mindre flöde och öka på den upptagna värmen i samma grad. Om man vill det.
När utsidan av kompressorn blir varm och den värmen försvinner ut i omgivande uteluft, hur 17 ska du kunna få den att magiskt komma in till innedelen?
Om det teoretiskt skulle dyka upp en fågel som bygger ett bo ovanpå kompressorn, då blir ju fågeln uppvärmd av läckvärmen, inte huset.
MadModder skrev: ↑8 juni 2024, 14:08:32
När utsidan av kompressorn blir varm och den värmen försvinner ut i omgivande uteluft, hur 17 ska du kunna få den att magiskt komma in till innedelen?
Det gör den inte. Är det så fruktansvärt svårt att läsa vad jag skriver?
Du har skrivit så mycket så det är lite luddigt.
Om du har ett minustecken framför den läckta energin ute så. Värme från uteluft + el - värmeförluster ute = värme inne.