Micke_71 skrev: ↑15 februari 2023, 22:32:09
Du har ca 7000kwh i december. Räkna på 6000-6500 av dessa för värme. Om man bortser från det lilla du får från ventilationsaggregatet så är ditt genomsnittliga effektbehov ca 9kw under december.
Vår förbrukning var:
December 2022 4711 kWh, December 2021 5915 kWh
Januari 2023 4074 kWh, Januari 2022 5395 kWh
Alltså cirka hälften av vad du gissade på. Vi har rörligt elpris, vilket bidragit till den höga kostnaden.
Haralt skrev: ↑16 februari 2023, 16:26:13
Att den Kjelle kontaktorn är tyst 20dB, är när den inte just slår till eller slår av, misstänker jag. De menar nog att den är tyst pga att den inte brummar, som vissa kontaktorer och reläer kan göra. Nog måtte det höras duktigt ett slag när den slår till.
Det är det som är frågan. Så hemskt tillslags ljud tror jag ej det blir. Så har man sovplatser i närheten är det SSR som gäller. SSR = Solid State Relay
Du har ca 7000kwh i december. Räkna på 6000-6500 av dessa för värme. Om man bortser från det lilla du får från ventilationsaggregatet så är ditt genomsnittliga effektbehov ca 9kw under december.
Vår förbrukning var:
Alltså cirka hälften av vad du gissade på. Vi har rörligt elpris, vilket bidragit till den höga kostnaden.
Men du betalar 24000kr för december på 4711kwh det är ju 5kr/kwh. Jag räknade runt 3.50 som jag betalat på rörlig timpris. Du har ju dubbelt så stort, ventilerar dubbelt så mycket men förbrukar 4ggr mer trots att du verkar ha kallare inomhus. Jag har arbetskamrater som värmer upp 70tals hus i din storlek, pool som värms på sommaren och värmer även garaget på underhållsvärme med egen LLVP, allt på 15 000kwh med luftvattenpump till huset. Det är ju helt upp till dig, men vi går ju igång här på energitips. Det är ju lite nördigt här.
AndLi skrev: ↑16 februari 2023, 14:42:39
Varför stoppar ni inte in en luftvatten värmepump istället för elpannan?
Det har jag redan svarat på, problemet är placering av utedelen.
Bergvärme kommer du definitivt att tjäna igen, elpriserna kommer nog att gå ner men de kommer knappast att bli som förr.
Skulle inte gjort något åt ventilationen förrän jag kollat med en radon expert. Om det går att tackla på något annat sätt än att ha detta enorma flöde. Det är ju flödet som är dimensionerande för hur stort ett annat aggregat blir. Har du gott om plats spelar det kanske storleken spelar mindre roll. Fast storleken bestämmer ju priset också. I ditt fall spelar ju ventilationen större roll än i en vanlig installation. Och eftersom du bara kör värmen under halva året har ju den en mindre betydelse
Att den Kjelle kontaktorn är tyst 20dB, är när den inte just slår till eller slår av, misstänker jag. De menar nog att den är tyst pga att den inte brummar, som vissa kontaktorer och reläer kan göra. Nog måtte det höras duktigt ett slag när den slår till.
Det är det som är frågan. Så hemskt tillslags ljud tror jag ej det blir. Så har man sovplatser i närheten är det SSR som gäller. SSR = Solid State Relay
Jag har köpt min kontaktor på kjell, det är inga 20 dB när den slår till kan jag säga med säkerhet under drift överröstar den av ventilationen så där vet jag inte hur tyst den är...
AndLi skrev: ↑16 februari 2023, 14:42:39
Varför stoppar ni inte in en luftvatten värmepump istället för elpannan?
Bergvärme kommer du definitivt att tjäna igen, elpriserna kommer nog att gå ner men de kommer knappast att bli som förr.
Skulle inte gjort något åt ventilationen förrän jag kollat med en radon expert. Om det går att tackla på något annat sätt än att ha detta enorma flöde. Det är ju flödet som är dimensionerande för hur stort ett annat aggregat blir. Har du gott om plats spelar det kanske storleken spelar mindre roll. Fast storleken bestämmer ju priset också. I ditt fall spelar ju ventilationen större roll än i en vanlig installation. Och eftersom du bara kör värmen under halva året har ju den en mindre betydelse
Har han inte plats för en utedel till en värmepump hur ska han då få plats med borriggen för bergvärme?
Jag har en större kontaktor av "hushållstyp" men gammal och den är inte värst högljudd när den slår till. Är jag vaken o sitter 5m ifrån så hör jag men det är ju inte som de kontaktorerna vi har i maskinerna som kan väcka döda. Väl dragen så är den knäpptyst. Den satt i elcentralen konstant dragen i 13år utan att jag visste att det fanns en där. O då har jag stått med näsan vid skåpet flera gånger.
Har han inte plats för en utedel till en värmepump hur ska han då få plats med borriggen för bergvärme?
Det är nog hur han rent estetiskt ska få plats med en...... Jag har liten tomt men den är i alla fall mer än 1m2
Vår förbrukning var:
Men du betalar 24000kr för december på 4711kwh det är ju 5kr/kwh. Jag räknade runt 3.50 som jag betalat på rörlig timpris. Du har ju dubbelt så stort, ventilerar dubbelt så mycket men förbrukar 4ggr mer trots att du verkar ha kallare inomhus. Jag har arbetskamrater som värmer upp 70tals hus i din storlek, pool som värms på sommaren och värmer även garaget på underhållsvärme med egen LLVP, allt på 15 000kwh med luftvattenpump till huset. Det är ju helt upp till dig, men vi går ju igång här på energitips. Det är ju lite nördigt här.
Fixar en lv de höga temperaturerna han behöver? Frågar än fast han inte kommer att sätta in lv pump.
Det finns fläktkonvektorer som ex Daikin FWXV20 som ger 1kw vid lägsta fläkt och 35grader vatten och nästan 4kw vid 45grader o full fläkt. De ser ut som ett element. Nästan i alla fall. Bästa energieffektivitet (COP) får man vid låga framledningstemperaturer så de är helt klart ett bra alternativ.
Det är bara dålig ekonomi o hålla 60-70 grader vid värmekällan för att rummet ska hålla 20 grader. Inte bara för COP utan för att det även kommer o rymma mycket värme genom husväggen.
Dottern o hennes sambo har ett trerums parhus på ca 90kvm med frånluftspump och golvvärme. De klarar sig på ca 3000kwh för värme per år. Frånluftspump är ju inte det bästa men framledningstempen för golvvärmen kanske är 25-28grader så det går riktigt snålt ändå. Och de ligger ledigt på ca 22grader inne på vintern.
Det är nog hur han rent estetiskt ska få plats med en...... Jag har liten tomt men den är i alla fall mer än 1m2
Han får slå ut lite väggar och slänga in några LLVP De utedelarna är svåra att inte få plats med, och ute är man ju bara på sommaren så om de står och brummar lite på altanen på vintern spelar ju inte så stor roll!
Jag har svårt att se att man inte får plats fysiskt med en utedel på en normal tomt såtillvida inte huset är byggt med extremt brandskydd. Redan i $39 i 59 års byggnadsstandard stipuleras avstånd till tomtgräns mellan huvudbyggnader. Och det är betydligt mer än vad en utedel tar.
Sedan kanske man inte vill HA den där. det är subjektivt. Jag konstaterar bara att elen är för billig i Stockholm om man inte tycker det är lönt att åtgärda en så hög elförbrukning, varken med effektivare ventilationsåtervinning (fast ventilationen är bara 25%) eller huvudorsaken, man kör el direkt på vattenburen värme. Det är enbart därför elförbrukningen är hög, det är inte något speciellt med huset som sådant jämfört med många andra.
Tänker att det borde kunna gå att ha beredaren för värme. Vet ju folk som kört beredare som elpanna. Då borde det ju kunna gå att ha 2 innedelar som vanligt och 2 beredare varav 1 för att lämna lite värme för elementen. Det kommer nog att komma många sådana lösningar inom kort.