Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.
Tar med mig hunden och kör en runda till promenaden, testar där och tar några nya bilder.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hemma igen.
Så vitt jag kan se så funkar 420mm rakt över i en rak linje, sen ner 150mm som syns på bild.
(ut tog jag inte med denna gång)
Provade att hålla den nedåtgående biten i 90 grader, ser inte ut att ta emot av något sväll.
Kolla bilderna, så utgår vi därifrån sen.
Väntar en timme så vi inte skriver över varann igen, ser att även våra vänner Fortran och Lasp är med.
Så vitt jag kan se så funkar 420mm rakt över i en rak linje, sen ner 150mm som syns på bild.
(ut tog jag inte med denna gång)
Provade att hålla den nedåtgående biten i 90 grader, ser inte ut att ta emot av något sväll.
Kolla bilderna, så utgår vi därifrån sen.
Väntar en timme så vi inte skriver över varann igen, ser att även våra vänner Fortran och Lasp är med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Laddkabeln sitter högre upp minst 100mm kanske 200mm upp, det är just denna bild som är missvisande.Palle500 skrev: ↑31 oktober 2021, 04:34:23 Tror att du behöver kontrollmäta bredden både i framkant och bakkant. Jag trodde att gummimattan gick utanför plattformen, men den ser ut att sluta lite innanför plattformens ytterkant?
Så lägg måttbandet noggrant på plattformen och fota.
Vore ju tråkigt om inte fotplattan passar.
IMG_2592.jpg
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hittade en bild med den högt monterade laddningsporten.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Den såg jag först nu, det var som fan.
Ser ju skitfint ut.

Såg även ett par bredare fotstöd när jag rullade ner, få sätta mig och läsa dom senaste inläggen igen.
Tar lite tid att läsa igenom, men jag läser tills jag är klar och förstår.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Snygga, det skulle kunna funka.Klas-Kenny skrev: ↑31 oktober 2021, 08:49:43 Ett alternativ till fotpinnarna är ju färdiga fotplattor, om det underlättar tillverkningen.
Tex.
https://www.amazon.se/dp/B08L5DMWPV/ref ... BRYPTXZN21
Screenshot_20211031-084733_Amazon Shopping.jpg
Om det funkar på andra hållet menar jag, dom måste ju fästas i något.
Nåväl, jag läser vidare.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Inte fixerad, okunnig.Palle500 skrev: ↑31 oktober 2021, 09:44:50 @Klas-Kenny. Det där skulle kunna bli snyggt ihop med ett L-järn. Fotplattorna kommer även lite längre fram ca 80 mm och Klickman kan ha olika vinklar på fötterna.
@klickmans vet att du är fixerad vid aluminium plåt. Men jag har inte grejer att bocka den. Har letat lite och det krävs en kantpress, gärna hydraulisk för att bocka så grov plåt. Dom svets och smidesverkstäder som funnits här i bygden har lagts ned, är väl utkonkurrerade av stordrift och prisbilden. Sökte lite och hittar inga små mekaniska verkstäder som verkar kunna bocka din fotplåt...
Sen är det synd att min plåt är 400 mm bred och din slutade på 300 mm i bredd. Då måste jag köra med vinkelslipen och kapa mer än en meter långt som brukar vara svårt att få till med vinkelslip i aluminium som lätt degar ihop kapskivan. Men visst är det görbart.
Att sen MIG svetsa i aluminium av en otränad amatör som mig riskerar att bli mindre hållbart och fult. Är även svårt att slipa bort oxiden på durkplåt och all oxid måste bort om det skall gå att svetsa.
Slutligen så är permoracerns golv inte plant det är konvext i båda riktningarna så plåten kommer att vippa hit och dit. Skruvar i framkant hjälper mycket men de i bakkant är utanför plåten. Ojämnheterna kan lösas genom att palla upp med filtkuddar på olika ställen under plåten, alt gjuta en form av fogskum. Plåten kan även göras längre typ 350 mm men då måste man ha en mall för att göra uttaget för sadeltornets svängda form.
Allt skulle vara 100 ggr enklare om man hade permoracern på plats i verkstaden och kunde mäta och justera tills det blev bra.
Vet att det låter gnälligt och att inget går att göra allt är bara skit! Men det är verkligheten, jag är även orolig att om vi tar fram en plåt med svett och tårar samt mycket pengar och så passar den inte eller att det inte hjälper mot din ryggvärk.
Första steget för mig är att bygga om svetsen till MIG och provsvetsa lite för att se om jag kommer ihåg hur man gör.
IMG_2596.jpg
Jag vet ju inget annat, men jag ser ju nu att det finns alternativa lösningar.
Spännande!
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Så där ja, nu tror jag att jag hunnit läsa det som är allra viktigast.
Att vi skippar plåten, och söker andra möjligheter. Fortrans skiss var ju skitfin, den med Klas Kennys MC plattor kunde bli fint.
Men jag har inte alla svar, dock så inser jag att det är dags att släppa durkplåten, inga problem.
Teknik och materialfasthet har ju förändrats sen jag hade moppe.
Vad Glad jag blir att flera vill hjälpa till med detta, tar bara lite tid för mig att läsa ifatt, och då glappar jag ibland.
Att vi skippar plåten, och söker andra möjligheter. Fortrans skiss var ju skitfin, den med Klas Kennys MC plattor kunde bli fint.
Men jag har inte alla svar, dock så inser jag att det är dags att släppa durkplåten, inga problem.
Teknik och materialfasthet har ju förändrats sen jag hade moppe.
Vad Glad jag blir att flera vill hjälpa till med detta, tar bara lite tid för mig att läsa ifatt, och då glappar jag ibland.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Fortsättning.
Kan ju vara så att det Palle500 kallar L-järn är lösningen.
Inser först nu att det är ett mycket svårare jobb än jag först trodde ute hos Plåtniklas.
Men inget ont som inte har något gott med sig, nu finns det ju 2 andra alternativ i tråden.
Fortrans ritning och MC-stöden/plattorna, och sen ett L-järn som håller ihop det hela.
Ungefär så, men jag ska inte säga för mycket.
För mig är det fortfarande helt otroligt att det finns annat än durkplåt, var inte beredd på det.
Men nu är jag.
Kan ju vara så att det Palle500 kallar L-järn är lösningen.
Inser först nu att det är ett mycket svårare jobb än jag först trodde ute hos Plåtniklas.
Men inget ont som inte har något gott med sig, nu finns det ju 2 andra alternativ i tråden.
Fortrans ritning och MC-stöden/plattorna, och sen ett L-järn som håller ihop det hela.
Ungefär så, men jag ska inte säga för mycket.
För mig är det fortfarande helt otroligt att det finns annat än durkplåt, var inte beredd på det.
Men nu är jag.

- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Så där ja, då vad dagens telefonsamtal klart.
Det blir inget med durkplåten, utan snarare åt Fortrans håll, det eller Klas Kennys MC-fotplattor.
Får nog grunna lite på detta under dagen, men jag ville gå ut och uppdatera om läget här just nu.
Detta är inte riktigt mitt specialområde, så det är inte helt lätt att greppa möjligheterna som finns.
Durkplåt kräver mer resurser än vi har. (med vi menar jag oss, Teamet)
Det bara är så, och då får man fundera på andra lösningar. Fortrans bild var ju för jävelens skitfin.
Lite mat, sen sätter jag igång igen.
Hjärnan exploderar kanske, så här aktiv har den inte varit på länge, men jag saknar ju Permoräsern.
Det blir inget med durkplåten, utan snarare åt Fortrans håll, det eller Klas Kennys MC-fotplattor.
Får nog grunna lite på detta under dagen, men jag ville gå ut och uppdatera om läget här just nu.
Detta är inte riktigt mitt specialområde, så det är inte helt lätt att greppa möjligheterna som finns.
Durkplåt kräver mer resurser än vi har. (med vi menar jag oss, Teamet)
Det bara är så, och då får man fundera på andra lösningar. Fortrans bild var ju för jävelens skitfin.
Lite mat, sen sätter jag igång igen.
Hjärnan exploderar kanske, så här aktiv har den inte varit på länge, men jag saknar ju Permoräsern.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Säg inte det, att det faktiskt täcker originalet helt gör att det ser ut som ett Originaltillbehör.Lasp skrev: ↑31 oktober 2021, 10:23:51 I mina ögon ser det ut att vara onödigt avancerat. Det är väl inte nödvändigt med att täcka hela nuvarande fotplattan! Ett band rakt över med vinklar som håller fotplattorna borde vara rätt!
Sedan kan man enklare skära till en gummimatta för det gamla fotgolvet så att lilla hunden trivs och står stadigt!
Men det är bara tankar!
Skitfin lösning som jag gillade, mucho fint.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Kan bli ett berämt citat!
Om utseende är viktigare än funktion,
då kan kroppen komma att lida!
Om utseende är viktigare än funktion,
då kan kroppen komma att lida!
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ska tillverka ett tillräckligt stort papper och gnugga fram konturerna, har aldrig testat den tekniken.
Måste göra det utomhus eftersom jag inte får in Permoräsern genom fönstret.
Återkommer när jag lyckats med det, hoppas att regnet håller sig på annat håll, och daggen..
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vettefan vad jag ska svara på den, men jag vill gärna försöka.
Durkplåt var helt ok för mig, men arbetsinsatsen (rent fysiskt) skulle ha blivit onödigt stor för Palle.
Känns inte bra för mig att jag ska slita ut (eller sönder) någon annan, det är aldrig värt det priset.
Maskiner finns för att dom kan göra jobbet bättre än vi, samma sak med 3D, som har kommit långt.
Själv har jag aldrig printat något, erfarenhet noll.
Fortran däremot verkar ha koll på sånt, och nu har han gjort en grovskiss eller vad såna nu kallas.
Klart som fan att jag blir intresserad av en sån, även om den kan lösa problemet på ett snyggt sätt.
Funktion och form går verkligen hand i hand på hans bild, det ser även jag som ser som en bofink.
Även om den lösningen kanske blir dyrare så är jag beredd att betala det, kommer ju bli skitfint.
Återstår att hjälpa Fortran få fram dom mått som behövs.
Gnuggmetoden blir en del av det, så jag ska gnugga här idag. Det där med blyerts och konturer.
Kanske blir andra sätt, men just nu vet jag bara det med gnuggeriet. Kan bli kul..

- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
En sak till.
Kollade upp dom fräcka fotstöd Klas-Kenny refererade till. (även andra säljare på Amazon)
Priserna varierar på Amazon, men tittar man på bilderna så verkar det vara samma plattor hos alla där.
Läser man sen omdömen (vilket jag alltid gör) så visar det sig att ganska många anser att dom är mög.
Det betyder inte att jag har rätt, men det tål att granskas noga innan jag faktiskt beställer hem dom.
Då är det mer rätt att ge Fortran mer för jobbet, och så får det bli.
Det får ta sin tid, kortare turer som ner till Norra Promenaden funkar så jag kan vänta tills allt är klart.
Kan ju bli skitfint, och bra mycket bättre för ryggen som knasar ofta.
Kollade upp dom fräcka fotstöd Klas-Kenny refererade till. (även andra säljare på Amazon)
Priserna varierar på Amazon, men tittar man på bilderna så verkar det vara samma plattor hos alla där.
Läser man sen omdömen (vilket jag alltid gör) så visar det sig att ganska många anser att dom är mög.
Det betyder inte att jag har rätt, men det tål att granskas noga innan jag faktiskt beställer hem dom.
Då är det mer rätt att ge Fortran mer för jobbet, och så får det bli.
Det får ta sin tid, kortare turer som ner till Norra Promenaden funkar så jag kan vänta tills allt är klart.
Kan ju bli skitfint, och bra mycket bättre för ryggen som knasar ofta.