Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Limen »

Off:
Albert> Bor du i Deje? Det är ju min kommun :)

On:
Kul att se lite fart i tråden igen. Grymt kul att följa alla delprojekt som håller så bra nivå!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag fick jag plumsa djupsnö upp till skrevet för att komma ut till antennen på åkern. Det har varit ett gäng renjävlar här för ett par veckor sedan som jag nu såg hade dragit av 2st staglinor till en av 20m höga aluminiumvertikalerna. Tur nog hade den inte fått av det första staget så antennen stod kvar, dock ser den lite krokig ut så vi måste nog ta ner den i sommar. Hur som helst så tog jag med mig lite verktyg ut och lyckades laga stagen så nu ser det bra ut igen.

SM2XJP ska försöka få tag i lappen och säga åt honom att hålla renarna härifrån, annars kan det bli dyrt för han.

Är det inte dags att renjävlarna ska vara inhägnade precis som all annan tamboskap?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Sen kan man ju fundera på vem som var där först, samerna eller "svenskarna"... Men det urinnevånare är det ju fritt fram enligt västvärldens värderingar att hantera hur som helst...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte vad som gäller men det kanske tom är så att om man vill ha grejerna "för sig själv" så måste man kanske tyvärr sätt upp staket. Detta gäller då enbart för djur inte för människor då vi ju har allemansrätten.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nej, inte då det gäller tamdjur. Inte får en bonde släppa sina kor lösa i ett samhälle och låta dem beta på rabatter hos privatpersoner. Polisen sa iaf att om det blir problem får vi polisanmäla det för det är ingen skillnad på att renarna är på min tomt och gör skada kontra om jag går och slår sönder något hos en granne. Så ägaren av djuren är skyldiga att ersätta det som de förstör.

Aja, kan bli en hetsk diskussion om samer så tror vi lägger ner här. Lappen ska komma imorgon och kolla in stället så han vet vart han ska hålla sig ifrån, verkade vara en väldigt tillmötesgående och trevlig person så detta löser sig nog. Nu blir han ju iaf uppmärksammad på hur dyrt det kan bli om han låter dem vara på min mark.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ok bra att veta det där.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Limen skrev:Off:
Albert> Bor du i Deje? Det är ju min kommun :)

On:
Kul att se lite fart i tråden igen. Grymt kul att följa alla delprojekt som håller så bra nivå!

Jo Jag bor i Deje. Vart bor du själv då ? :)

Vidare så håller jag med; kul att se att det händer saker i Burträsk igen.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det händer saker mest hela tiden, jag tror mina tankar rör detta projekt minst 8h per dygn :) Däremot är det mycket elektroniktjafs och planerande under vintern vilket inte är lika intressant att posta precis allt här.

Så fort snön sticker, förhoppningsvis under April månad blir det att bestycka stora 60m masten med alla dess antenner utom den antennen som ska sitta längst upp. Den ska jag få hjälp av en radiopolare söderifrån att bygga ihop på plats i masten, vilket han gjort hos sig. Sedan då det förhoppningsvis är klart innan slutet av Maj (då en stor tävling är) ska jag ner till mitt gamla radioställe och montera ner en 18m hög mast jag har där uppe på en bergskulle. Den ska sedan monteras upp i Burträsk med en 5el yagi för 15m och en 4el yagi riktad mot Europa för 20m, detta är ett jobb som inte bör ta mer än en helg då fundament och jordankare redan är klara.

Detta kommer varvas med att hugga ur skog för sommarens stora projekt vilket är att sätta upp en 40m hög mast som vi ska göra roterbar. SM2NOG har fått tag i ett "mittlager/kuggkrans" från en gammal mobilkran som ska utgöra bottenlagret och drivningen. Vi stagar masten på en nivå ungefär 30m upp men behöver en stagring som är lagrad vilket vi fortfarande jobbar på att få tag i. Förhoppningsvis vet jag av en som inte används men i värsta fall får vi försöka få någon att skära ut en ring ur stålplåt med laser/vattenskärare alternativt någon med stor svarv.

I den här masten ska det sitta 2st 5el yagis för 20m stackade och en 2el yagi för 40m som används som "2nd direction" antenner så man kan ha t.ex. stora antennsystemet mot USA och det "lilla" mot Japan samtidigt. Det lilla systemet är dock större än de flestas stora :) Det blev så dyrt när jag köpte stagankarna till stora 60m masten så nu har jag beslutat mig för att göra ankarna själv till den här masten. SM2NOG hade några stycken långa galvade stavar med ögla i änden som används till just detta så det jag behöver göra är att gjuta en betongplatta som är rejält armerad som vi sedan gräver ner 1.5m ner i backen eller så.

Dessutom håller jag på med ett projekt nu att konvertera ett slutsteg med 4cx1500 rör som använts till marinradio på 1710kHz som nu ska konverteras så det är automatiskt avstämt och fungerar på alla band. Jag funderar på att göra en egen tråd för det projektet då det blir relativt stort och rätt intressant tror jag.

En liten status update...
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Ni borde ha antenner osv för att köra EME...
Det tycker jag iaf :D

Ni har ju tomt så det räcker iallafall...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Mja, fast intresset för VHF är inte så stort bland oss. Det är väl SM2NOG framförallt som surrar om VHF och det kommer bli men det tar nog ett par år till. Planen är att komma igång för att köra på de flesta bandområden men just nu är contesting prioritet och då blir mesta tiden nedlagt på detta. Men en 4x15el array för 2m ska vi kunna få upp någon gång. VHF uppe i norra Sverige är ju inte så vidare skoj jämfört med längre söderut. Det är väl 6 och 2m som kan vara lite intressant vid sporadiskt E men annars är det tämligen dött. EME är ju dock körbart...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag grejar på för fullt men har varit lite slarvig på att posta updates på slutet. Här kommer det iaf några bilder.

Bild
Först en skäggig och snöig jävel. Vi hade 10 dagar i sträck som inte en enda stund var varmare än -15C men nu äntligen har det blivit varmt, bara -10C.

Bild
Drivarmoduler till openASC systemet. Det är sedan 3st kort med kopplingsplintar där man kopplar in vad som ska styras och de blå grejorna där är metalloxidvaristorer som ska skydda grejorna vid urladdningar, t.ex. åska. Aluminiumplåtarna jordas sedan med ett jordspett alldeles utanför där de ska sitta.

Bild
2st sink moduler och 1st source. Det ska göras en till sådan här bräda med 3st kort som är source så totalt kommer det finnas tillgång till 80st utgångar med source och sedan 40st utgångar med sink.

Bild
Ett litet kort som gör man kan bryta spänningen till korten, även avsäkrat och sedan 3st kanaler så man kan ha t.ex. ett kort som driver 28V reläer, 1st kort som driver 24V reläer och 1st kort som driver 12V reläer.

Bild
En liten låda jag gjort med kopplingsplintar som även har avkopplingskondensatorer 220nF 63V. Här ska jag löda in på baksidan 1st 60-ledare (telefonkabel) som man sedan kan routa ut till de olika antennkopplarna. Så på ena sidan 60-ledaren sitter de där korten ovan med metalloxidvaristorerna som ska placeras i pumprummet i huset och sedan de här kopplingsplintarna i antennstyrningsrummet.

Bild

Bild
Här löder jag in varje ledare.

Totalt 120st ledare för styrsignaler kommer kunna användas från pumprummet ut till antennswitchrummet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"men nu äntligen har det blivit varmt, bara -10C."

Med andra ord: Våren har kommit till Burträsk. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Imorgon beger jag mig till Burträsk igen. Det kommer dit en polare från Övik (SM3WMU) som ska köra tävling i helgen och jag måste prova om slutsteget som vi har för 160m fortfarande fungerar på 20m. Sedan tänkte jag spendera en del tid i lagårn och städa ordning där plus fixa lite fack och hyllor för att ha aluminiumrör. Det ska bli kanonväder i helgen så det passar ju bra, för att göra sådant när det är så svinigt kallt lämpar sig inte.

SM2XJP och jag ska även förbi CUE DEE i Robertsfors och hämta 5st 31mm 6m långa aluminiumrör till ett antennbygge, så jag kanske börjar bygga lite på den antennen också. Jag får se om grannens pojk är på plats i helgen så kanske jag tar och köper lite virke av honom. Smidigt att ha 2st sågar som granne :)

Jag ska ta lite bilder och posta så får ni se lite updates.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Igår blev det en massa skottande fast tur nog hade någon (grannen?) skottat gården med traktorn. Jag tunade även upp 4-1000A steget för 20m och vi har provkört en massa för att se det inte brinner upp. Däremot hade jag lämnat en tamp som stack ut mitt på anoddrosseln som bildade en fin ljusshow när man sände. När jag klippte bort den så såg det hela bra ut igen. Vi hämtade även 5st 6m bitar 31mm aluminiumrör på CUE DEE som ska användas till den nedersta 20m yagin i 60m masten.

Idag har jag spenderat dagen ute, fast mest i ladugården. Kanonväder, plusgrader ute (första gången tror jag på 3 månader). Jag har städat en massa men även satt upp "hållare" i lagårdstaket där jag nu kan lagra aluminiumrör. Jag hade tänkt göra detta längst en vägg men det visade sig att rummet i lagårn var exakt 6m långt och jag behöver drygt sex meter eftersom rören är just 6m långa.

Jag fick sedan ett ryck och började sätta in en OSB-skiva jag köpte igår på väggen där alla antennswitchar ska sitta. Han som byggde rummet använde masonit på väggarna och det är lite för lite att skruva i, men nu ser det bra ut. Jag ska sätta mig och löda lite av de där 2st 60-ledarna under helgen om jag orkar, måste kolla att jag kom ihåg att ta med mig de nya lödspetsarna bara.

Här är lite bilder...Vi har för övrigt 1m snödjup mätte jag upp ute på åkern.

Bild
Mycket snö är det. Mittboxen för 4-SQ är nästan snötäckt :-)

Bild

Bild
Aluminiumrören (31mm) ligger och väntar på att hållarna i lagårn ska bli klara.

Bild
Mycke snö är det

Bild
Bra med ett hål redan i väggen

Bild
Här ska rören lagras

Bild
Hållarna på plats, inte det vackraste jag gjort men lite krångligt när man är själv. Suddig bild också :(

Bild
Lite nytt aluminium på plats

Bild
Lite mer aluminium instoppad

Bild
OSB-skivan på väg in i switchrummet

Bild
Lite 7/8" koaxer som går in i switchrummet, många fler blir det.

Bild
OSB-skivan på plats

Bild
Jag ska göra en hållare där alla 7/8" kontakter är ihopkopplade och jordade tror jag.

Bild
Skalat och tvinnat ihop paren som hör ihop, de har en tendens att åka isär då de i normala fall är tvinnade väldigt "lite"

Bild
Här ska de lödas in, riktigt skitgöra.

Bild
Och här tänkte jag montera dem. Ville ha så att själva antennswitchboxarna kommer så nära alla koaxer som möjligt så behöver inte jumperkablarna bli så långa.

Återkommer med mer bilder...snart kommer även SM3JLA och SM3WMU. Jag och JLA ska jobba lite med allt möjligt medans WMU ska tävla.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det blev en tråkig helg. Förutom grejorna jag fick gjort som syns på bilderna lyckades vi inte med så mycket mer. Vi försökte laga ett slusteg men har inte lyckats identifiera felet. Lite svårt med ett slutsteg från 60-talet som är automatiskt tunat med stegmotorer och vanliga motorer som vi inte lyckats fixa en manual till.

På Måndag blev jag lite dålig så jag kom inte iväg från radiostället och fick se att toppröret på 160m vertikalen (den 37m höga) hade gått av i stormen som höll på under Måndagen. Det var lite väntat efter en storm vi såg i höstas, jag hade tänkt klättra upp och sätta dit en staglina till så man kunde staga den åt 4st riktningar men tyvärr kom snön och jag fick ge upp de planerna. Jag hade hoppats den skulle hålla tills i sommar men tyvärr gjorde den inte det. Problemet är att eftersom linorna till röret är så pass långa och de inte går att spänna så hårt, så betyder det att blåsten drar med sig linorna åt sidan och kommer vinden precis mellan 2st linor så hjälper de knappt till. Med stag åt fyra stycken håll hade det nog fungerat.

Men planen har ändå varit att sätta upp en eller två mastsektioner eftersom vi vill bygga en array runt masten i framtiden och då vill vi helst ha 36m mast. Jag är dock lite tveksam till att mina nerver kommer palla att bygga den upp till 36m men jag tror att om man stagar den med 2-3st nivåer wire medans man bygger, så kanske det går. Det är inte någon risk att den faller omkull, men det rör sig rätt fint när man stagar med rep och det är inte bra för nerverna. I värsta fall stannar vi vid 30m mast och sätta dit 9m rör som då i så fall stagas åt fyra riktningar.
Skriv svar