Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 29 oktober 2021, 21:59:56 Om det nu blir en plåt så räcker det att fästa den med 4 plåtskruvar i plastgolvet. Men detta är väl inte enklare för dig.
Kan du inte ta racern på tåget upp till svedala så skall jag fixa detta på plats.
Du kan få sova i ladugården hos hönsen om du är folkskygg Bild obs!skämtar.
Edit
Går nog att få fast med en bättre dubbelhäftande tejp.
Det verkar inte vara plastgolv, jag tror att bultarna går ner i någon ram eller annat av metall.

Har försökt, men aldrig lyckats få av/bort golvet.

Hos hönsen blir bra, jag är ju folkskygg. 8)
Palle500

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Som herre över alla plåtniklas behöver du en rustning!
IMG_2571.jpg
Edit
Ja dom skruvarna (M6) du tagit bort går ner i rörramen, men själva golvet är nog plast.
"Har försökt, men aldrig lyckats få av/bort golvet." Det sitter klämt under lite andra plastbitar både framtill och baktill. Brukar vara ett himla plockande för att få isär sådant däringa plastkåpor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Palle500 29 oktober 2021, 22:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Tejpa fast ett stort papper över golvet och gnugga fram alla konturerna och skruvhål med blyerts?
Pappret kan du sedan skicka i ett kuvert med posten så kan jag rita upp den i CAD om du vill.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@Fortran

Kanske ingen dum idé egentligen, ska ju ändå skicka något till dig innan Jul.

Kollar när plåten kan träs över Permon, återkommer om det.

Att kunna skruva fast den i befintliga hål hade varit käckt, och extra säkert.

Med extra långa M6, det lärde jag mig idag. 8)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 29 oktober 2021, 22:07:42 Som herre över alla plåtniklas behöver du en rustning!
IMG_2571.jpg

Edit
Ja dom skruvarna (M6) du tagit bort går ner i rörramen, men själva golvet är nog plast.
"Har försökt, men aldrig lyckats få av/bort golvet." Det sitter klämt under lite andra plastbitar både framtill och baktill. Brukar vara ett himla plockande för att få isär sådant däringa plastkåpor.
Den var bra, fan vilken rolig kommentar. :tumupp:
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Mät enligt bilden. Sen mäter du längden på skruven utan skalle. Och skruvens försänkningshåls djup. Då vet jag rätt längd på nya skruvarna. Borde även vara en distans i hålet, kan nog svarva en bussning till det med. Så mät diametern på hålet där skruvarna är placerade. Borde vara ca diameter 27 mm enligt bilden.
IMG_2572.jpg
Senast redigerad av Palle500 29 oktober 2021, 22:28:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Mäter ut det (dokumenterar även med bild) så snart ljuset behagar komma tillbaks till Ystad.

To be, 8) continued.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Egentligen inget som har med Permon att göra men jag vill ändå berätta detta.

Som person är jag det dom kallar snäll, och jag tror på vänlighet. Men jag kan även vara ett riktig hål.
Detta är dock inget jag föredrar, har haft nog av bråk och skit sen jag råkade gifta mig i för tidig ålder.
Gick naturligtvis åt helvete, och det kostade mycket mer än det smakade, under många jävla års tid.

Den tiden är över nu, och jag är numera lyckligt Gift.

Internet och sånt är fyllt av skit och elände, och jag gillar det verkligen inte. Hellre då att vara snäll.
Dum och snäll kanske, men jag har väldigt svårt för att vara "fittig", då är det bättre att hålla käften.
Tyvärr blir det lite för mycket lovord ibland, så jag har funderat och tänkt att det kan bli fel det med.

Lagom är bäst, vad det nu är.

Vad jag försöker säga är att jag är innerligt tacksam för all den hjälp jag har fått, och fortfarande får.
I grund och botten är jag lite för snäll, och lite för generös. Men även det kan bli lite fel, inte så bra.
Lagom är bäst, så jag ska tygla mig och inte berätta varje gång jag blir glad, blir ett kul experiment.

Förmodligen även lärorikt.

Dom säger att det är svårt att lära gamla hundar att sitta, men jag är här för att lära, och jag lär mig.
Det var det om detta, med lite tur kommer ljuset till Ystad så jag kan gå ut och ta lite bilder på bultar.
Har ju varit strandad hemma ett tag, och innan dess var det Pandemin som spökade till saker och ting.

Men nu börjar det rätta till sig.

Cred till alla er som på ett eller annat sätt har hjälpt mig sen Projekt Permobil började här på forumet.

giphy.gif
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Jag skall gjuta och montera vinterdäck på fälgarna m.m idag.
Hoppas hinna testa att bocka plåten under kvällen. Tänkte göra den liksidig, alltså inte avsmalnande framåt. Går det inget bra så skall jag leta firmor härikring som kan bocka, om jag ger dom en tillklippt plåt och skiss på var den skall bockas. Dom borde kunna göra detta för en femhundring hoppas jag...
Har klippt och bockat mycket plåt, men endast för rostlagning på bilar och då är det 0,7-1 mm plåt. Även bockat plattjärn m.m. Men detta är en helt annan utmaning som jag tänkte ge mig på. Du har fått mig nyfiken på hur kan man göra detta då?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om du har gas kan man ljumma på bockningslinjen lite.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Kan bara hoppas att det låter sig göras, och jag står för alla utgifter plus ditt arbete samt frakt.

Tog några bilder idag, men är lite grötig i synen och kan inte helt hundra säga vilken/vilka som är bäst.
Så jag lägger ut allihop här nu även om jag normalt sett sparar på serverutrymmet som ju inte är mitt.
Kan ju vara att du ser något jag inte ser, Permon står lätt tillgänglig hela dagen om fler bilder behövs.

Det jag noterade var plasthålen.

Dom är olika djupa fram och bak, tog en bild från sidan där det syns mer tydligt.

(Ska fråga Admin senare om det är ok att ta bort dom så dom inte stjäl onödigt utrymme på servern)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Tycker det är bra om du frågar en firma som ju har rejäla grejor att bocka plåten med, så det är helt ok. :tumupp:
Palle500

Inlägg av Palle500 »

@Säter är det inte risk att plåten ändrar struktur och blir mjuk/spröd om jag går på med gasen?

De flesta måtten är OK.
Skruvhålens diameter varierar i ytterdiameter (skumt), men det fungerar bra om jag kör på 20 mm i ytterdiameter och då får den garanterat plats.
Skruvhålens djup på endast 8 mm ser lite grunt ut, jämnfört med andra bilder? Lägg gula linjalen och mät med måttbandet i mitten på ett hål där skruven är borta.

Gjorde en skiss på måtten och det är viktigt att inre bredden på 440 mm får plats även i bakkant?
så kan du även mäta bredden i bakkant med måttbandet?
Tänk på att denna plåt endast linjerar mot styrstammen. För att få den (fötterna) längre fram behöver jag en mall på hur urtaget skall göras?
Var sitter du med fötterna idag? så långt fram som möjligt eller?
Varning! Denna ritning gäller inte längre
Fotplatta mått.JPG
EDIT
Skulle även behöva en bild ovanifrån där gummimattan även ligger på plats, för att se hur den linjerar med fotplattans övriga konturer.
Även måtten mellan fram och bakkant i mitten av plattan enligt bilden, behövs för att veta att 400 mm får plats m.m.
Golvplatta.jpg
Senast redigerad av Palle500 30 oktober 2021, 12:45:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Går ut och mäter det med mallen om en stund när jag ser ordentligt igen.

Mallen ligger här i rummet så det är snabbt fixat.

Edit: Fötterna: Dom hamnar nog mitt i ungefär, kanske en liten bit framåt men inte längst fram.

Snarare då i mitten.

Måttbandet gick sönder ute vid metallbiten, så jag ska leta upp skjutmåttet och mäta med det istället.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Några nya bilder för att bättre få fram mått, bilderna rezisade för att ta mindre plats på servern.
Naturligtvis skulle soljäveln vara med och blända mig utomhus, så jag fick höfta lite för att få bild.
Man ser här på mallen att det får plats ungefär 5mm runt om, hoppas bilderna ger lite mer klarhet.

Kan ta fler.
Skriv svar