Long time no see.
Ja mina vänner. Inte så mycket att rapportera tyvärr annat än att det har anlänt lite paket från Kina. De så kallade "ox-veckorna" på jobbet som brukar infalla efter nyår har förökat sig som kaniner och blivit "ox-månader" för min del.. Så all tid (bokstavligen) går till jobb, träning och sömn. Inte en minut över till annat. Men tänkte iaf slänga upp lite bilder på paketen från Kina.
En uppsättning ER20 collets 1-13 mm. Ser ut att vara av hygglig kvalitet. Inte testat dem i spindeln ännu dock.
En mätklocka. Alltid bra å ha inför kommande upplinjering av axlarna.
Ett RS232 -> RS485 interface. Testade det lite snabbt och matar det med +10v från VFDn (spänningen som normalt skall vara till varvtalsregleringen via PWM). Verkar fungera ok även om "power dioden" inte lyser på enheten. Går att regler VFDn via Mach3 och VFD-plugin'et iaf. Men det gick ju bra via USB-interfacet oxå så nu har jag 2 val inför framtiden. Fördelen med detta är ju att PC och VFD inte behöver dela jord (USB-lösningen krävde jordstrumpa på kablaget mellan interface och VFD för att inte bli "störd"). Denna är isolerad som jag förstår det.
Nä nu drar jag å möter våren i Paris och Milano några veckor

(i tjänsten så mest jobb å ingen fritid så Ni behöver inte vara avis).
Over and out //L