DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av Cano »

Härligt att se den vid liv! :tumupp:
Vad har du tänkt fräsa ut för häftiga saker i maskinen? När du blivit varm i kläderna dvs.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Har massa idéer. Frontpanel i alu för min PCH C-200, CPU/GPU-kylfläns i koppar för min bärbara, högtalarfästen, högtalarlådor, hörlursställ, apparatlådor, forskningsprojekt inom arbetet, tröskel till nya badrummet, skära kluriga former i kakelplattor till badrummet, osv osv. Listan kan göras lång. Fantasin sätter gränserna nu :)

EDIT: Massa gjutformar för diverse detaljer blir det nog oxå. Ska bli kul att testa 3D-fräsning fullt ut.

/L
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Gjutformar(!), jag går i ideerna på att bygga en injection moulding maskin..
Kan jue kanske va ett roligt projekt - för dig som har en fungerande cnc =)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Glöm inte att berätta om det här bara... (både Doc och neotec... Skulle onekligen vara oerhört intressant att se mer om dessa gjutprojekt) :tumupp: 8)
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Long time no see.

Ja mina vänner. Inte så mycket att rapportera tyvärr annat än att det har anlänt lite paket från Kina. De så kallade "ox-veckorna" på jobbet som brukar infalla efter nyår har förökat sig som kaniner och blivit "ox-månader" för min del.. Så all tid (bokstavligen) går till jobb, träning och sömn. Inte en minut över till annat. Men tänkte iaf slänga upp lite bilder på paketen från Kina.

En uppsättning ER20 collets 1-13 mm. Ser ut att vara av hygglig kvalitet. Inte testat dem i spindeln ännu dock.
Bild

En mätklocka. Alltid bra å ha inför kommande upplinjering av axlarna.
Bild

Ett RS232 -> RS485 interface. Testade det lite snabbt och matar det med +10v från VFDn (spänningen som normalt skall vara till varvtalsregleringen via PWM). Verkar fungera ok även om "power dioden" inte lyser på enheten. Går att regler VFDn via Mach3 och VFD-plugin'et iaf. Men det gick ju bra via USB-interfacet oxå så nu har jag 2 val inför framtiden. Fördelen med detta är ju att PC och VFD inte behöver dela jord (USB-lösningen krävde jordstrumpa på kablaget mellan interface och VFD för att inte bli "störd"). Denna är isolerad som jag förstår det.
Bild

Nä nu drar jag å möter våren i Paris och Milano några veckor :mrgreen: (i tjänsten så mest jobb å ingen fritid så Ni behöver inte vara avis).

Over and out //L
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Så vad har hänt sen sist? Vi vill se spånor flyga!
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Ja du, inte mycket... Inte haft tid att greja ngt på länge men snart är det semester :) Dock blir det helrenovering av badrummet då så kanske inte finns tid då heller :(
Någon som vet om/hur man kan fräsa kakel/klinker?

//L
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Mycket kylning och diamant antar jag, det är väl så man tar hål i dem i alla fall.

EDIT: Fast rätt väg att gå är väl att fräsa gjutformar och göra kaklet själv :) http://www.autonomatic.org.uk/team/jm/house-tiles.html
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Kakel är relativt lätt att fräsa med hårdmetallstift. Klinkers är helt annat.

Dremel har ett slipstift som är som en rasp av hårdmetall, den går fint på kakel; jag har även provat den på härdat stål vilket gick bra.
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Hej Doktorn!

Gratulerar till ett fantastiskt bygge!!! Och ett stort tack att du orkar ta bilder samt skriva så utförligt!
Blev lite nyfiken på de hemliga linjärgejdrarna nedan... Är det solectro som säljer dessa?

drlove skrev:lilla julafton

Idag har man fått inte mindre än 2 paket, från Solectro & Datorbutiken.

Mina linjärgejdrar som inte finns egentligen :) samt lite annat så som 4 slädar för Y (stadigt ska det bli), en kulskruv för Y och lite mutterlister för diverse.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Tackar!

Jo de var Solectro som sålde dem och det är Isel som producerat dem. De fanns i sortimentet när jag designade projektet men dem hann gå ur tiden innan jag la ordern. Men de fixade Solectro tillsammans med Isel vilket jag är mängda glad för! Hade varit drygt att behöva designa om pga en sådan grej.

Mvh L
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

L!

Tack för ditt svar! Fasiken oxå... Av ren nyfikenhet hur monteras den guiden? Är det skruven som håller rundstången som går igenom och fångar fyrkantsmuttern i profilen på baksidan?
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Jo precis. Men bara var annan skruv är genomgående. De andra håller stången i profilen bara.

/L
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Lyckades hitta den på ISEL´s server. Så nu är det bara att jaga Solectro att dom får leverera några sådana till mig 8)
Jag har deras kontor ganska nära så det är bara att köra in och dunka näven i bordet :wall:
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Do it ;) Lycka till!

//L
Skriv svar