Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Nya bilder s. 27!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Korken

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Nya bilder s.

Inlägg av Korken »

Kanske får lägga det på listan av kommande features. :)
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

PeterH skrev:Känns det inte viktigare att få en första stabil release så att det går att börja sälja till hugade användare? Om man hela tiden ska lägga in nya prylar och häftiga protokoll så blir det ju aldrig färdigt :vissla: (missförstå mig rätt, jag älskar också nya features men det vore toppen att få igång en första version som är stabil med funktionerna som är "fundamentala", åtminstonde fundamentala för KFly V.3)
Nu vet jag inte vad du syftade på, men har man inte stöd för S.Bus så missar man en ganska stor del av marknaden.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Kollade på S.Bus och som jag förstår är det bara en inverterad UART på 100k baud.
Så att smyga in en XOR gate för att kunna invertera en av kanalerna är ingen stor grej. :)

Dock själva implementationen av det va lite värre (bytes ska vara i olika endians osv), så kan inte garantera att jag kommer implementera det inom en snar framtid.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det finns ett Arduino-projekt som har fixat sbus kommunikation
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=99708.0

Håller dock med om att det är bättre att få ut en version 1 utan detta protokoll först för att sedan komplettera med detta. Speciellt om Korken inte har tillgång till en Futaba med Sbus själv. Kan ju också eventuellt fixas via "Open Source" framöver då jag har svårt att se att man fixar detta utan utrustning att testa med, men det går kanske.

--Per
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Till Mikrokopters FC har man löst det med en extern S.Bus signal inverter som man kopplar mellan mottagare och FC.
https://www.mikrocontroller.com/index.p ... 0fd6707979

DJI kör med sin D.Bus som är S.Bus kompatibel
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Nu har jag beställt en S.Bus till CPPM-konverterare, så nu kan även jag vara med och leka :)

Har nog en gammal Futaba-mottagare i gömmorna som jag fulhackat för att få den att skicka ut CPPM,
men känns bättre att flyga med utrustning som inte är fulhackad (Futaba har inte stöd för CPPM).
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag smög in en XOR gate i designen av Rev. 3.2 av kretskortet, så HW kommer finnas där iaf.
Så kan det implementeras när tid finns över. :)
Johanb

Inlägg av Johanb »

Hur mycket multirotorvana kommer det krävas för att flyga med det här kortet? Ingår det stödhjul i programvara? :)
Jag har ett hembygge men klarade inte av att flyga den med multiwii :)
BullXL

Inlägg av BullXL »

Korken skrev:Jag smög in en XOR gate i designen av Rev. 3.2 av kretskortet, så HW kommer finnas där iaf.
Så när tror du att det är dags att beställa nästa omgång kort? Funderar mest på hur lång tid man riskerar att få vänta om man 3.1 korten skulle ta slut och man blir utan tilldelning.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Johanb: Det finns "stabiliserat" läge. Detta lärde jag mig flyga på, så det är inte omöjligt. :)
Sen när du känner dig vass kan du gå ner på rate mode och flyga lite akrobatik!

BullXL: Beroende på hur bra detta går. :)
Men får jag iväg majoriteten av korten (säg 40st) så blir det en beställning till efter sommaren.

Funderar på att testa någon form av crowd funding också.
Kan vara ett bra sätt att få ner priset / kort och få lite reklam för systemet. Men får se...
Johanb

Inlägg av Johanb »

Om du har nytta av input från en total novis så försöker jag komma med på utvärderingskorten annars köper jag nog ett.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Korken skrev:Jag smög in en XOR gate i designen av Rev. 3.2 av kretskortet, så HW kommer finnas där iaf.
Krutet är uppfunnit(Taulabs) men om du tänker implementera Sbus i din kod så kolla på Sbus2 :)
Fö så är jag en stor beundrare av ditt projekt, du har inte funderat på att använda MWserial-protocol och då kunna använda EZ-GUI mfl :D
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Johanb:
Helst ser jag att man har lite erfarenhet av programmering iaf så man kan ge vettig feedback.
Men känner du dig manad så får du försöka. :) Annars om du märker att det blev för mycket kan du "uppgradera" till ett betalt kort så slipper du göra klart formuläret.

Vilhelmsson:
Ska kolla på Sbus lite senare, men använder den också bara en inverter så fixar jag det.
När det gäller MWserial-protokollet så har jag aldrig hört om detta, så det finns inga planer för det just nu.
sprawl

Inlägg av sprawl »

Hur öppen kommer/är koden vara? Dvs hur mycket kan man "hjälpa" ifall man har områden som man tycker saknas i korten?
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Allt förutom det jag forskar på kommer vara öppet. :) (Dvs allt som spelar någon roll för vanliga användare).
Sedan allt efter som jag publicerar saker kommer det inkluderas i KFlys öppna kod.
Skriv svar