Bas "disspedal"?
Jag har byggt en förstärkare baserad på den lilla kretsen LM386, inte så mycket för världen men den kan ge en väldigt skön distorsion. Finns flera effektpedaler byggda med den, en favorit är Big Daddy (scrolla ner på sidan). Gracepedalen är också fin, men jag gillar BD mer.
Ljudklipp finns här:
Grace
Big Daddy
Definitivt värt att provbygga en pedal och experimentera lite med! Här är smash drive som jag dock inte hört, men den är en av de första med kretsen: http://www.diystompboxes.com/pedals/sch ... hdrive.gif
edit: Hm, nu har vi nästan ätit upp tråden, kanske dags att skapa en egen? :]
Ljudklipp finns här:
Grace
Big Daddy
Definitivt värt att provbygga en pedal och experimentera lite med! Här är smash drive som jag dock inte hört, men den är en av de första med kretsen: http://www.diystompboxes.com/pedals/sch ... hdrive.gif
edit: Hm, nu har vi nästan ätit upp tråden, kanske dags att skapa en egen? :]
Ja, jag tycker lite synd om slowfly
Även om våra "studier" kan hjälpa honom också.
Tyvärr har jag ingar FETar hemma, annars skulle jag provbygga den.
Men det här med bypass, ska vi köra ungefär som på mitt schema eller? Att man kan slå på eller bypassa effekten. Och sedan seriekoppla alla? Hur skulle det se ut om man gjorde som Jimmy föreslog med parallellkoppling?
Finns det några liknande "monsterprojekt" (:)) på nätet?

Tyvärr har jag ingar FETar hemma, annars skulle jag provbygga den.
Men det här med bypass, ska vi köra ungefär som på mitt schema eller? Att man kan slå på eller bypassa effekten. Och sedan seriekoppla alla? Hur skulle det se ut om man gjorde som Jimmy föreslog med parallellkoppling?
Finns det några liknande "monsterprojekt" (:)) på nätet?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Vi borde nog göra en ny tråd. Jag kan fixa det. I "Projekt" passar nog bäst?
slowfly: Jo, jag har testat den på bas. Skrev detta för några inlägg sedan:
"Kopplade in basen. Minskar man fuzz-poten (den första, PT1) och minskar volymen på basen så får man en riktig fyllig dist."
Den lät faktiskt riktigt bra till bas!
En vanlig distpedal har jag också provat. "Ibanez Fat Cat" lät ok, men hade aningen minskat basljud.
edit: Ny tråd för fortsatta diskussioner är fixad. Den finns här!
slowfly: Jo, jag har testat den på bas. Skrev detta för några inlägg sedan:
"Kopplade in basen. Minskar man fuzz-poten (den första, PT1) och minskar volymen på basen så får man en riktig fyllig dist."
Den lät faktiskt riktigt bra till bas!

En vanlig distpedal har jag också provat. "Ibanez Fat Cat" lät ok, men hade aningen minskat basljud.
edit: Ny tråd för fortsatta diskussioner är fixad. Den finns här!
- JimmyAndersson
- Kontakt: