Gitarr-effekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Gitarr-effekt

Inlägg av JimmyAndersson »

För att inte sabotera slowfly's tråd totalt så gör jag en ny.

Sammanfattning så här långt:

Jack hittade den här och byggde.

Han skrev: "Grejen är att den funkar "perfekt" om man ställer in volym-potten i ett exakt läge. Drar man på den lite till så låter det helvete oberoende av vad man har inkopplat."

Jag testade också. Först lät den inte alls. Men efter lite modifieringar lät den. Bra, dessutom.

Jack igen: "Det vore kul om vi plockade ihop en riktig monsterpedal med massa trevliga rattar och knappar. Routade snyggt kort osv."

cl3mens: "En grej som är väldigt viktig är ju att få till en bra bypass"

Jack: "Men har fått för mig att man måste koppla bort effekten helt, dvs bryta på både ingång och utgång. (Som i mitt schema, och flera jag sett på nätet)."


Tja, ungefär så var det. Fortsättning följer i denna tråd. :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Schysst sammanfattning :D

Men då behöver vi alltså scheman på effekter, helst sådana som har testats. Eller så testar vi dom helt enkelt. Samt snacka ihop oss lite vilka effekter som ska vara med, och hur dessa ska väljas/bypassas/överlappas.

Mina ideer hittils på effekter är:
-Fuzz/dist
-Wah-Wah
-Delay

Ska kolla lite scheman senare ikväll.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Låter bra!

Vad sägs om en Octave-effekt också. Vad tycker ni om det?
Den låter riktigt snyggt när man blandar den vanliga signalen med en som är en oktav ljusare. Lite som två gitarrer. Jag har ett enkelt schema som jag ska prova senare.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Exakt vad gör en oktav-effekt? Höjer upp allt ett snäpp?

Ska leta efter lite delay- och wah-wah-ritningar nu.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Lite ritningar, samtliga från generalguitargadgets.com:

-delay:
http://www.generalguitargadgets.com/dia ... ematic.pdf
http://www.generalguitargadgets.com/dia ... 0schem.pdf
http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/echosc.gif

-wah-wah:
http://www.generalguitargadgets.com/dia ... 847_sc.gif

Delay:erna ser ganska stora ut dem flesta, wah-wah:n däremot ser ganska enkel ut. Tyvärr behöver den en 500mH-spole, vilket jag inte direkt har ligger och skräpar. Annars skulle jag testa den..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En oktav-effekt höjer allt en oktav (dvs 12 halvtoner, eller band, om man ska prata gitarrspråket.) Kan lägga upp ett ljudklipp när den är klar.

Jo, delay-scheman brukar tyvärr vara stora, iallfall så länge man vill hålla det ganska "dsp-fritt". Hm, man kanske skulle bygga ett fjäder-reverb? Men det vore verkligen kul att ha en delay-effekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Jo, delay-effekt är ju alltid trevligt :)

Hur funkar ett fjäder-reverb? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ungefär såhär:

Gitarrsignalen förstärks. Signalen får en elektromagnet att röra på sig. På elektromagneten (järnkärnan) sitter ena änden av en fjäder (liknande den som sitter i bläckpennor mm.) I andra änden av fjädern sitter en en annan elektromagnet. Den första elektromagneten gör att fjädern vibrerar. Den andra elektromagneten fångar upp vibrationerna och gör om dem till ljud igen.

Jag har aldrig byggt ett fjäder-reverb eller ens sett en ritning, men det borde vara så enligt de förstärkare jag har öppnat. Har länge tänkt bygga varianter på dessa reverb, men med andra material som t.ex gummiband, vatten mm för att få olika varianter av reverb. Helt galet, jag vet. Men det borde fungera. :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Jävligt galet :) Men coolt. Googlade och hittade några ritningar.

Det känns dock som om detta kommer att ta upp väldigt mycket plats?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hm, det har du rätt i. Fjäder-reverbet kanske får bli en "reserv-funktion" om man i slutändan råkar ha lite utrymme över, eller om det blir för avancerat/dyrt att göra ett delay.

Sitter just nu med kretskortsdesignen till min fuzz-del. Jag byggde ju med två stycken OP-förstärkare, så jag försöker få kretskortet så litet som möjligt. Tyvärr kan jag inte Eagle, men jag är ganska van att göra kretskort i Photoshop. Nackdelen är att det tar lite längre tid.


Undrar om man är på rätt spår om man bygger varje effekt på ett eget litet kretskort och sedan har ett styrkort för val av effekter, bypass, mm?
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Jag tycker det är rätt design med ett master/kontroll kort och sen olika slave-kort för effekterna.

Jag började skissa på ett system för att styra effekter via midi och sen göra ett litet/köpa midikontroller bord som passar gitarreffekter.

Men jag kom inte så långt, för jobbigt att styra bypass (relä), styra volym(hittade en fin IC :)) och andra kontroller av effekten över MIDI, Iaf för mig med begränsad elektronikkunskap :)

/a
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Ett modul-baserat system är en mycket bra ide. Så att man enkelt kan koppla på de effekter man vill ha/orkar bygga. Men hur ska det mer exakt vara uppbyggt?

Du har inte funderat på att lära dig Eagle? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:lol: Jo, särskillt nu när layouten nästan är klar och jag börjar få lite platsbrist. Måste ändå säga att mina kort brukar se ut som de är gjorda i Eagle.


Denna layout har jag gjort enbart i Photoshop. Efter lite effekt-grejjande så fick jag en bild av hur det färdiga kortet skulle se ut.Bild



Det som har gjort att jag inte orkat lära mig Eagle är främst att jag inte hittat de komponenterna jag söker. Varken en 741-OP eller en 555-krets. Jag har "Eagle 4.15 Light", men det borde väl ha standardkomponenter som dessa?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Saker kan vara kluriga att hitta i Eagle. Testa att sök efter tex *741* så hittar du det du behöver. Jag tycker egentligen inte om Eagle, användargränssnittet är riktigt kasst. Men det är tyvärr allt jag har att tillgå :)

Jäkligt snygg bild förresten! Klart imponerad.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack! 8)

Hm, när jag sökte efter *741* så fick jag bara upp inverterare, NAND, flip-flop, osv. De enda OP'arna jag hittade var från Maxim, men de var bara dual. Pinkonfigurationen stämde nästan.
Skriv svar