Glenn skrev:Det handlar inte om tillörlitlighet (även om likströmmarna slits mer iofs kolborstarna) utan att en likströmsgenerator
bara ger sin (låga) angivna laddning vid ett ganska högt varvtal, medans en växelströmmare ger mer ström och från lägre varvtal.
Min erfarenhet är att släpringar/borstar på växelströmmare slits mycket fortare än kommutatorn/borstarna på en likströmmare.
Varför vet jag inte.
Som Xxargs påpekar, så handlar det bara om 10-20% skillnad i utväxling.
Detta kan inte förklara hela skillnaden i laddningsförmåga mellan lik/växelströmmare.
Jag tror snarare att det beror på att växelströmmare ofta är mycket större.
Det finns ju en anledning att alla gått över till växelströmsgeneratorer idag
En gissning från min sida är de är billigare att producera.
Jag har en stor likströmmare i min gamla Scania.
Det är aldrig dåligt med kräm, ändå har den en trailer att försörja också.
Jag tycker att likströmsgeneratorer har fått ett oförtjänt dåligt rykte.
Ivrigt påhejat av de som aldrig brukat en likströmmare.
