Min gamla bil med 6V-system

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12426
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Min gamla bil med 6V-system

Inlägg av MiaM »

Rolf Zetterberg skrev:Alla ni som propagerar för att byta generator till 12v-har ni inte tänkt på hur mycket annat som ev måste bytas/byggas om då?
Jo, och det är därför jag föreslår att endast byta generatorn och komplettera med en omvandlare från 12V till 6V för att en 12V-generator ska kunna ge laddning både till ett 12V-batteri och ett 6V-batteri. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36161
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min gamla bil med 6V-system

Inlägg av Glenn »

säter skrev:
Glenn skrev:likströmsgeneratorer är tämligen usla
Struntprat.
Jag har likströmsgenerator i åtskilliga fordon och det är sällan några problem.
Faktum är att växelströmmarna är mindre tillförlitliga.
Det handlar inte om tillörlitlighet (även om likströmmarna slits mer iofs kolborstarna) utan att en likströmsgenerator
bara ger sin (låga) angivna laddning vid ett ganska högt varvtal, medans en växelströmmare ger mer ström och från lägre varvtal.

Det finns ju en anledning att alla gått över till växelströmsgeneratorer idag, eller ja, det var väl minst 30 år sen.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Min gamla bil med 6V-system

Inlägg av xxargs »

En grundorsak är att likaströmsgeneratorernas rotorer inte kunde lindas för att tåla lika högt varvtal som de senare 'cat-claw' konstruktioner som används i växelströmsgeneratorer och det senare kunde växlas ut för högre varvtal.

Det kanske handlar om 10 - 20 % högre utväxling för växelströmsgeneratorernas del men är himla viktiga om generatorn skall ladda hyfsat med ström vid tomgång eller inte.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35014
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Min gamla bil med 6V-system

Inlägg av säter »

Glenn skrev:Det handlar inte om tillörlitlighet (även om likströmmarna slits mer iofs kolborstarna) utan att en likströmsgenerator
bara ger sin (låga) angivna laddning vid ett ganska högt varvtal, medans en växelströmmare ger mer ström och från lägre varvtal.
Min erfarenhet är att släpringar/borstar på växelströmmare slits mycket fortare än kommutatorn/borstarna på en likströmmare.
Varför vet jag inte.

Som Xxargs påpekar, så handlar det bara om 10-20% skillnad i utväxling.
Detta kan inte förklara hela skillnaden i laddningsförmåga mellan lik/växelströmmare.
Jag tror snarare att det beror på att växelströmmare ofta är mycket större.
Det finns ju en anledning att alla gått över till växelströmsgeneratorer idag
En gissning från min sida är de är billigare att producera.

Jag har en stor likströmmare i min gamla Scania.
Det är aldrig dåligt med kräm, ändå har den en trailer att försörja också.

Jag tycker att likströmsgeneratorer har fått ett oförtjänt dåligt rykte.
Ivrigt påhejat av de som aldrig brukat en likströmmare. :)
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Min gamla bil med 6V-system

Inlägg av Andy »

Glenn skrev:
säter skrev:
Glenn skrev:likströmsgeneratorer är tämligen usla
Struntprat.
Jag har likströmsgenerator i åtskilliga fordon och det är sällan några problem.
Faktum är att växelströmmarna är mindre tillförlitliga.
Det handlar inte om tillörlitlighet (även om likströmmarna slits mer iofs kolborstarna) utan att en likströmsgenerator
bara ger sin (låga) angivna laddning vid ett ganska högt varvtal, medans en växelströmmare ger mer ström och från lägre varvtal.

Det finns ju en anledning att alla gått över till växelströmsgeneratorer idag, eller ja, det var väl minst 30 år sen.

30 år.... det är väl mer typ 50 år sedan. Hade en gång en Saab 96'a från 1967 och i den var det växelströmmare.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Min gamla bil med 6V-system

Inlägg av xxargs »

Ett av problemen med likströmmare skulle jag säga härrör från användandet av mekaniska regulatorer - under en period var det mekaniska regulatorer även för växelströmmare.

Jag hade en gammal Ford Tanus 65 med 6 Volt och tvåspoles regulator med gemensam spänning och strömspole - vilket skit, då det sänkte spänning ju mer ström som drogs...

Kastade bort det och stoppade in en regulator, norpad från en skrotad amazon och efter lite intrimning med Voltmeter och plattång, så var det efter detta aldrig någon problem med brist på ström i den bilen - Jag var först ut från parkeringen när det var -20 grader när man slutade jobbet, många volvo (typ 240, 144 etc.) hade väldiga bekymmer att komma igång då kommer jag ihåg, med väldigt långa startmotorkörningar och en-cylindertändningar en god stund innan flera tände och det hela rasslar igång.

Kör man ut batterierna så mycket med långa startmotorkörningar och sedan en kortkörning på ganska låg varvtal och dessutom likströmmsgenerator, så var det inte så konstigt att det blev problem....
RadarEnt
Inlägg: 1578
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Min gamla bil med 6V-system

Inlägg av RadarEnt »

Det är väl i och för sig kul att ni engagerar er.
Men ni engagerar er i fel ämne.
För tillfället behöver jag förslag på något som håller koll på om lamporna är hela.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Min gamla bil med 6V-system

Inlägg av Andy »

Det finns ett antal olika sätt att kolla detta, ett av dem är att känna av strömmen till varje lampa vilket kan lösas på olika sätt.
Ett annat är att "se" om det lyser med t ex en phototransistor eller ett LDR motstånd i varje ljuspunkt.
Det beror helt och hållet på vilka kunskaper man har och hur mycket tid man är beredd att lägga ner.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12426
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Min gamla bil med 6V-system

Inlägg av MiaM »

Ett tredje sätt är att låta strömme till varje par av lampor gå via ena lindningen på en trafo med strömmatningen in på ett mittuttag, och så känner man av om det blir nån hyggligt stark "spik" på en separat lindning på den trafon. Om det uppstår en "spik" så har det gått klart osymetrisk ström genom de två lamporna och då är troligtvis en trasig. Tyvärr reagerar den här kopplingen även felaktigt på olikheter i hela glödlampor.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 984
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Min gamla bil med 6V-system

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Praktiskt kan en avkänning av ström se ut t.ex såhär(kan givetvis byggas med IC):
http://www.discovercircuits.com/DJ-Circ ... d-bulb.htm
Bild
RadarEnt
Inlägg: 1578
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Min gamla bil med 6V-system

Inlägg av RadarEnt »

Tack för den Rolf.
Om jag sänker matningsspänningen till 6 V och ersätter R2 med 560 ohm, Behåller R1 får jag den funktion jag önskar med tre parallellkopllade lampor 5W, 10W och 15W enligt Yenkas simulering.
Om man mixtrar med R1 ska det nog gå ställa in för exakt de lampor man vill ha indikation på.

Tack för den här gången.
Kanske dyker det upp mer så småningom.
Skriv svar