Icecap skrev:Paxman: idiotförklaringen klarar du helt själv! Du påstår dig kunde läsa schema du hittar på nätet men inte det du hittar i ett datablad för att det är för avancerat.
Kan du förklara mig vad som är så avancerat vid en krets med 4 pinnar, som ska ha ström på två av dom, som ska ha en IR-LED kopplat till två av dom och som har en utgång?
Och ett schema med en 555 - som har 8 pinnar - är helt problemfritt?
Nej, jag är ganska säker på att du har förkastat databladet efter att ha sett första sida och bara bestämt dig för att det duger inte. Och det är OK, du får göra så - men tro inte att det ökar lusten att hjälpa dig!
Jag kan lätt fixa schema, komponentlista, mönsterkortsritning osv åt dig, jag ska t.o.m. vara hygglig att göra det till mitt låga timkostnad: 650:- + moms. Ja, jag lever bl.a. på att designa sånt (och avsevärd mer avancerade saker) och jag kan garantera dig att du kan få lösningen som går igenom EMC-test i första försök så att du kan massproducera den och sälja. Detta är mitt jobb och har varit det ett bra tag.
Vill du inte lära dig är det OK, ingen tvingar dig - men sluta klaga över att det är synd om dig!
Först och främst: Jag har aldrig klagat att det synd om mig...vänligen lägg inte ord i min mun!
Sen har jag aldrig påstått att jag kunde läsa schemat från nätet...det har du hittat på själv. Jag har skrivit att jag kan använda ett schema för att löda ett färdigt kretskort när jag vet vilka komponenter som ska dit. Om du inte kan förstå skillnaden i det bevisar det bara det jag skrev tidigare: för er är allt så självklart att ni inte kan sätta er in i att det är svårt för någon som inte förstår.
Varför säger du dig vara så villig att hjälpa till när du vill ha betalt för det?!
...och att du tycker att detta schema:
inte ska vara något problem för någon som förklarat att han inte kan elektronik är på gränsen till elakt...
Paxman skrev:Du länkar till två sidor som är på engelska och som måste kombineras för att jag ska få det jag vill ha...jag är flytande i engelska, både läsa och skriva, men att försöka förstå tekniska beskrivningar på saker jag inte ens förstår på svenska fixar jag inte...
Om du berättar vilken del du inte förstår så underlättar det för oss att hjälpa dig.
Det schema visar en IS471F med 4 pinnar, samt en IR-LED ihop med en kondensator.
Att det visar funktionsblocken inuti IS471F är bara för att det ska vara enkelt att förstå sammanhanget men klarar du inte att koppla efter det schema är det ju lönlösa att ens försöka.
Om det primära syftet är att starta en LED belysning så skulle jag, oavsett DIY satt upp de IR med reflex som jag hänvisade till En dryg hundralapp för en lösning utan problem
Om man inte vill borra ett 20mm hål för enheten och sätta en 4 kvadratcm tunn reflex på andra sidan, kan man tejpa upp enheten i kroppshöjd så husdjur och andra krypande saker kan ta sig fram.
Kopplar man två små reläer så är det hela skiljt åt , kostar en tia stycket kanske.
Men Omron enheten kan dra 100 milliAmp och går på allt från 10 V till 30 V.
Därefter kan man labba med egna DIY grejor.
Det är bra Paxman, ge dig inte.
Många hjälper gärna till och ger ofta mycket bra hjälp, men en del måste samtidigt blända lite med sina kunskaper, och andra vill lämna hjälpen i någon sorts uppfostrande form av läxor. Jag vet inte varför det har blivit så, men det verkar sitta i väggarna.
Nu har jag förenklat det igen. Förstår du nu? om inte kan du vänligen förklara exakt vad som är svårt? är det symboler eller termer eller hur det fungerar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.