RC-styrd plog (Multiboten) Robotarmsbygge

Berätta om dina pågående projekt.
eppi

Re: RC / Arduinostyrd gräsklippare/plog (Multiboten)

Inlägg av eppi »

Jag vet inte vad Ni har för snö men min säger att det inte lönt med plogskär.
Corpze

Inlägg av Corpze »

Nej det blir inga skär på plogen, men inget är skrivet i sten. Tror inte att skär behövs då de förmodligen inte kommer göra någon skilnad, jag är mest nöjd om den har fäste nog att flytta nysnö :-P
Corpze

Inlägg av Corpze »

Nu är ramen färdigsvetsad, så nu skall kablar måttas till, hela klabbet provköras, sedan åker ramen iväg för blästring och målning.

Tog en bild på lyftarmarna och har även svetsat dit lyftcylinderfästet på övre ramsträvan, förmodligen så blir ett 150mm ställdon lagom, med ca 2000-3000Nm tryckkraft.

Slänger upp en halvkass bild på hur lyftarmarna sitter, de skall sitta fast ca 10cm ovanför marken och inte i den vinkeln de är på bilden.
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Corpze

Inlägg av Corpze »

En liten undran, jag borde kunna styra ett ställdon (actuator) med ett dyligt kort va? http://www.robotshop.com/en/pololu-18v7 ... oller.html
Corpze

Inlägg av Corpze »

Nu rör den på sig lite, dock så skall jag nog göra en pivotupphängning till framhjulen, på ojämt underlag så står den enbart på tre hjul ibland. Allt annat fungerade dock bra, när jag satt på den (110kg) så reste den sig på bakhjulen så ork finns det i motorerna.
Corpze

Inlägg av Corpze »

Nu är ramen blästrad och målad, blev rätt bra. Som synes på ena bilden så tog jag bort de stumma fästena till framhjulen och kikar på en konstruktion med en pivotupphängd framhjulsvagga för lite bättre vägegenskaper.
image.jpg
image.jpg
Corpze

Inlägg av Corpze »

Har inte uppdaterat på ett tag men det har inte stått still. Ramen är helt färdig och ihopmonterad, batterihyllan är på plats och justerbar för att husera olika stora batterier. Jag har även hängt upp och monterat all elektronik på aluskivan. För att minska vibrationerna så är den upphängd med gummibussningar.
Pivotupphängningen för framhjulen blev riktigt bra, perfekt passform och löper riktigt fint med bussningarna, dock är slaget inte så jättestort men det kompenserar för ojämnheterna på marken iaf.

Lyftarmarna samt redskapsfästet blev också riktigt bra, stabila armar och rörelsen blev bra. Ca 10cm kan jag lyfta upp framhjulen när jag kör ner lyftarmarna fullt. Max upplyft är de ca 20cm ovanför marken.

Jag gjorde även en plog (som tyvärr slog sig lite under blästringen) som förhoppningsvis ska orka flytta lite snö :)

Det som är kvar innan jag kan bege mig ut på en plogprovtur (förutom snö då) är min beställda SyRen 10 för att kunna styra ställdonet. 3000Nm är den på.

image.jpg
Användarvisningsbild
Limestone

Inlägg av Limestone »

:bravo: Riktigt coolt bygge :tumupp:
Corpze

Inlägg av Corpze »

Tackar så mkt :)

Jag har även funderingar på att byta ut mitt för litet, midjeupphängda klippaggregat mot ett större, frontmonterat åkgräsklipparaggregat. Vi får se var det landat :-P
Corpze

Inlägg av Corpze »

Nu har jag varit ute och provkört igen med lite blandade resultat. Plogen gör att den är lite framtung, därav får den väldigt dåligt fäste. När snön kommer kan jag dock trycka ner plogen i backen och lyfta framhjulen så vikten hamnar på bakhjulen, men på sommaren blir detta ett problem. Det lutar mer och mer åt larvbandsdrift. Så om någon vet om ca 100cm långa band så hojta till ;)

Funktionen med plogen fungerar dock utmärkt tillsammans med den nyanlända SyRen 10 inkopplad på Rubber-kanalen på min radio.

Videosnutt:
Corpze

Inlägg av Corpze »

Eftersom fästet verkar vara lite sådär har jag kikat på att köpa liknande band och drivhjul: http://kymoon.en.alibaba.com/productsho ... _sale.html
Och priset var inte farligt, ca250$ men 400$ i frakt avskräcker lite :/

Kanske någon där ute vet om något billigare kit? Banden får jag dock måttbeställda (2500mm långa)
Corpze

Inlägg av Corpze »

Längesen jag postade något här och det beror väl mest på lite setbacks med brända kort (strömrusningar, kass jord mm) men nu verkar iaf syrenkortet starta fint. Banden har jag också fått, nu vankas drivhjulsbeställning.
image.jpg
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Är ju bara så grymt med larvband
Corpze

Inlägg av Corpze »

Nu är drivhjulen färdiga, nu skall de bara få sig en fin infästning i ramen framtill.
image.jpg
mippen

Inlägg av mippen »

Var det länken innan som du köpte banden på eller hittade du någon annan leverantör?
Snyggt bygge!
Skriv svar