DIY Boombox
- Electricguy
Re: DIY Boombox
Undrars dock om inte rullen bildar en stor induktor och då ett lågpass filter när den är ihoprullad..
Sitter och funderar lite på om man ska ha några knappar på utsidan.
Planen är ju att ha lådan så slim som möjligt, inte en massa bråte som sticker ut, därför jag fällde in pianogångjärnet, dom andra gångjärnen går ju inte gör så mycket åt.
Excenterlåsen fäller jag nog också in, kommer krävas att jag lägger en skiva på insidan, så jag kan såga igenom den yttre.
Men i alla fall, skulle vilja en en nödstopp liknande knapp som man återställer med nyckel. Så när man tryck ner den ska den var i samma höjd som plywoodskivan och då är maskineriet avstängt!
Planen är ju att ha lådan så slim som möjligt, inte en massa bråte som sticker ut, därför jag fällde in pianogångjärnet, dom andra gångjärnen går ju inte gör så mycket åt.
Excenterlåsen fäller jag nog också in, kommer krävas att jag lägger en skiva på insidan, så jag kan såga igenom den yttre.
Men i alla fall, skulle vilja en en nödstopp liknande knapp som man återställer med nyckel. Så när man tryck ner den ska den var i samma höjd som plywoodskivan och då är maskineriet avstängt!
Jo precis, därför de inte ska sticka ut skrev jag ju
Knappen ska vara i samma höjd / lägre än skivan när den är intryckt dvs avstängd..
När spelaren är på så kan den sticka ut lite grann..

När spelaren är på så kan den sticka ut lite grann..
En snabblösning är att montera en skiva utanpå så kommer det som är "kvar" att bli försänkt.. till priset av mer vikt.
Eller så monterar jag bara en skiva på insidan, eller monterar knappen inifrån så att den sticker ut lagom..
Frågan är bara vad man hittar den typ av knapp jag söker, brukar dom inte sitta på motorskydd eller liknande!?
Svart rund knapp som återställs med nyckel..
Frågan är bara vad man hittar den typ av knapp jag söker, brukar dom inte sitta på motorskydd eller liknande!?
Svart rund knapp som återställs med nyckel..
gOry:
Vet att jag haft en fungerande rulle från en dammsugare i mina gömmor.
Om du är intresserad ska jag titta efter om den är kvar.
Du får den (gratis) av mig isf, dock skickas den helst inte.
Vet att jag haft en fungerande rulle från en dammsugare i mina gömmor.
Om du är intresserad ska jag titta efter om den är kvar.
Du får den (gratis) av mig isf, dock skickas den helst inte.
Frågan är kanske mer hur infästningen fungerar. Något jag iaf skulle göra är att kapa så mycket av kabeln som är acceptabelt för att minska induktansen.
Ähh vafaan, man blev visst så inspirerad så jag rotade lite och fann den (otroligt nog).
Två bilder bjuder jag på (sen började min mobil dumma sig).
på baksidan (som jag då inte fick bild på) sitter två liknande "kontakter" fast efter släpskor så de följer inte med när kablen snurrar runt, gissar det är ganska välkommen feature
.
Jag testade uppsnurrningen bara "sista biten" och där gick den fint, (man trycker lätt på den vita utstickande plastdetaljen med svart hjul på).
Kan detta passa så hojta till. Den var inte så tung som jag var rädd så posten kanske har något paket som kan passa, om du är intresserad kollar jag upp det.
på baksidan (som jag då inte fick bild på) sitter två liknande "kontakter" fast efter släpskor så de följer inte med när kablen snurrar runt, gissar det är ganska välkommen feature

Jag testade uppsnurrningen bara "sista biten" och där gick den fint, (man trycker lätt på den vita utstickande plastdetaljen med svart hjul på).
Kan detta passa så hojta till. Den var inte så tung som jag var rädd så posten kanske har något paket som kan passa, om du är intresserad kollar jag upp det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Efter som båda ledarna går parallellt så blir det en minimal induktiv effekt av att linda upp sladden. Den kan du bortse från.
Fundering.. om en ljudförstärkare på ett par hundra watt får sin 230 VAC el via en förlängningskabel på 10 meter som ligger ihoprullad med en diameter på ~1 dm. I ihoprullningens mitt så släpps en nyckelknippa med så hög permeabilitet. Får det någon (skadlig) konsekvens för förstärkaren?
De där såg helt klart intressant ut! Jag antar att den stannar i alla lägen så länge man inte trycker in spärren? På min dammsugare så finns de två olika funktioner, en gör så att sladden alltid rullas in, den andra gör så att den låser.Xyzzy skrev:Ähh vafaan, man blev visst så inspirerad så jag rotade lite och fann den (otroligt nog).
på baksidan (som jag då inte fick bild på) sitter två liknande "kontakter" fast efter släpskor så de följer inte med när kablen snurrar runt, gissar det är ganska välkommen feature.
De underlättar ju ifall du kan skicka, du kan även få en slant för den om du vill! Annars får jag komma förbi och hämta om den finns i Uppsala?
Lådan har fått lite färg, och jag har fällt in excenterlåsen.
Ytfinishen är inget jag skryter med, men de skiter jag i! Den kanske får sig en snabb slipning och ett lager färg till!
Har även byggt batterihållare och köpt et Gel-batteri på bilteama på 21Ah och provspelar från batteri med bilslutsteg, väntar fortf. på mitt Class-D MUSE!
Ytfinishen är inget jag skryter med, men de skiter jag i! Den kanske får sig en snabb slipning och ett lager färg till!
Har även byggt batterihållare och köpt et Gel-batteri på bilteama på 21Ah och provspelar från batteri med bilslutsteg, väntar fortf. på mitt Class-D MUSE!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Oj, ledsen för långsam respons...gOry skrev:De där såg helt klart intressant ut! Jag antar att den stannar i alla lägen så länge man inte trycker in spärren? På min dammsugare så finns de två olika funktioner, en gör så att sladden alltid rullas in, den andra gör så att den låser.
De underlättar ju ifall du kan skicka, du kan även få en slant för den om du vill! Annars får jag komma förbi och hämta om den finns i Uppsala?
Rullen (enl. tidigare bilder) väger knappt 800g och "diametern" är <19cm som bredast och ca 8cm "hög" (centrumpinnens längd, rullen är knappt 6cm).
Kolla gärna upp frakt, posten föredras starkt då det blir från lokala matbutiken, om du nu inte vill hämta den förstås