Peltierkyld dimkammare

Berätta om dina pågående projekt.
Astrophysical
Kontakt:

Re: Peltierkyld dimkammare

Inlägg av Astrophysical »

Ja kylpastan ska man vara snål med, den är ju till för att endast jämna ut ytorna :) Sen kan jag nog tacka vattenkylningenn för den största delen, jag lät systemet gå 45 min igårkväll utan att radiatorn blev varm, en viss temperaturstegring kunde jag notera i lådan men då har jag inte monterat fläkten för utsug heller!
Tänk att det kan vara så spännande att se is frysa haha, jag är lättroad ibland ;-)
Astrophysical
Kontakt:

Idag har jag filat lite på mitt bygge och ändrat lite på anordningen som håller kylblocket mot elementen! Hittade en gammal processorkylare som fick bistå med delar, detta för att de muttrar jag hade innan lossnade från plattan då limmet inte orkade hålle emot! Den enes död den andres bröd :-)
Dessutom sågade jag till en ny topplatta i trä och i den sågade jag ut ett hål med samma mått som peltierelementen, detta för att de ska "kapslas" in och hållas på plats ordentligt! Skaffade även en tub transparent silikon som jag ska täta med där jag kommer till för att undvika att kondens kryper in där det inte hör hemma! Håll till godo!
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Astrophysical
Kontakt:

Sitter här på morgonkvisten och funderar på att även bygga in en liten termometern med LCD så man har koll på tempen, det tar ju en stund innan det är kallt nog för att kammaren ska fungera, fast de jag hittar på Ebay har bara en tjock probe, skulle varit en tunn tråd man kunde lagt mellan kylplattan och översta peltiern, lite så där i kanten så det inte påverkar för mkt! Någon som har nåt förslag?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Emissionsmätare, tunnfilmssensor (fanns på ELFA), eller att du vet att vid temperatur Y i kanten så är det temperatur X i mitten.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du bör göra en urfräsning eller liknande i plattan så det inte blir tryck på sensorn. Även om du har en tunnfilms så blir det ju ett triangelformat mellanrum om du klämmer in den.
Astrophysical
Kontakt:

Körde en test idag med Isopropanol men dimskiktet blev mesigt tunt och utan källa till strålning så blir det svårt att utvärdera, men jag såg iaf ett kraftigt spår av bakgrundsstrålning, jäkligt coolt! Ska prova att byta ut kylplattan från aluminium till plast för jag tror att aluminiumet kräver för mycket för att kyla så att skiktet blir för tunt! Återkommer när jag pillat med det mer :-)
Astrophysical
Kontakt:

Nu har jag provat lite olika setups i veckan som varit och lyckats få ett fint resultat genom att använda tunn, svart plast! Just ni ser plattan för jävlig ut men så är det med vetenskap ibland haha det fyller iaf sin funktion! Ska snygga till det då jag ska försöka få tag i lite svart Acryllplast! Just nu är det ett hopkok av det som funnits hemma :-) Har dessutom beställt lite fler Peltierelement i varierande styrka för att testa om jag kan få ännu bättre resultat och även en större kyld yta!
Nedan finns en video där ni ser en bit svetselektrod innehållandes Torium, än så länge är det den enda källan jag har! Bakgrundsstrålningen finns där också och den är rätt frekvent måste jag säga, jag ska ordna en video på det också sen!

Den andra videon är jäkligt intressant då det ett par sekunder in uppstår ett dubbelsönderfall, det väntade jag mig inte att få se och som den nörd jag är så gjorde det mig riktigt glad :-)

Film nr 1 photobucket.com/albums/w677/scaramanga81/..zps5e062c8c.mp4

Film nr 2 med dubbelsönderfall
photobucket.com/albums/w677/scaramanga81/..zps44baedf2.mp4
Senast redigerad av blueint 13 juli 2013, 11:13:53, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: urltrim
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

De videorna hade varit väldigt kul att se!
Du kan inte tänka dig att slänga upp dom på tuben? :)
Tyvärr är inte min iPhone det minsta överens med photobucket (har inte tillgång till dator med internet). Inte nog med att videorna inte går att se, sidan öppnar AppStore för att ladda ner nåt spel!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Eller ladda upp videona direkt på EF ;)

Kom på hur man hittar videolänkarna direkt:
video-1 33s
video-2 7,5s
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Aha, jag har nog missat att man kan ladda upp videos direkt till bildservern! Ännu bättre! :)

Photobucket verkar köra flash, även med direktlänkarna får jag bara fram en överkryssad ruta.

Edit: dubbelsönderfallet, var det alpha-alpha? Det är ju inte säkert att det var just Torium som sönderföll, var det två alpha-sönderfall så är det väl mer sannolikt att det t.ex. var Radon 220 som sönderföll till Polonium 216 som sen nästan omedelbart sönderföll till Bly 212. Var det beta-alpha så ligger det väl nära till hands att gissa att det var Bismuth 212 som sönderföll till Polonium 212 och sen till Bly 208.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det där var onekligen coolt (fniss)!
Astrophysical
Kontakt:

Här är en video på bakgeundsstrålningen! Sitter på ni iPhone så det får bli Photobucket igen! Länkarna funkar kanon på min lur iaf

http://i1335.photobucket.com/albums/w67 ... 458a5c.mp4
Astrophysical
Kontakt:

Ursäkta stavningen emellanåt ;-) Blir lätt så på en varm buss!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Konstigt, blir bara överkryssade rutor i min lur. Vad är det för fel på YT? :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Byter man http :// i1234 till http :// vid1234 så får man vidolänken.
Skriv svar