Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Berätta om dina pågående projekt.
stefanden

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av stefanden »

Tanken är nog tyvärr att ge upp el som drivning helt då motorerna inte riktigt klarar av jobbet längre då "farkosten" bara tydligen blir tyngre och tyngre av någon anledning 8) Jag funderade lite eventuellt på 24V generator men vet faktiskt inte om det är värt mödan ärligt talat? då ska man lägga till med en bränslemotor utöver det som redan är och en generator samt ännu mer el... Så det jag isåfall kommer att satsa på är hydrostatisk drift och förhoppningsvis bara kunna byta ut elmotorerna i växellådorna mot hydraulmotorer, men då detta kommer att dra iväg ganska i pris isf så får jag kolla upp lite mer om hydraulik osv.
JanneK
Kontakt:

Inlägg av JanneK »

Tyngre och tyngre, dyrare och dyrare.
Börjar bli dags för det där kanontornet, för försvar av dyr egendom.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag tänkte redan i början att det vore smidigare med en bensinmotor, men efterssom du hade fina elmotorer redan så.

Hur ska du lösa styrningen av banden ?

motor -> slirkoppling -> diff -> bromsar -> band

eller ?

Så hade jag gjort iaf, och jag har länge velat bygga nåt liknande, problemet är ju dock att få tag i vettiga band, men det har du ju redan löst :)
stefanden

Inlägg av stefanden »

Haha kanske börjar att bli akuellt nu JanneK

Då ska du se att vi har varit två om den tansken 8) tanken om allt går som det ska så kommer elmotorerna bli utbytta mot två hydraulmotorer och förhoppningsvis kunna använda reduktionerna som sitter till motorerna, annars får jag börja att göra om infästningarna till drivhjulen osv. Men tanken är iaf: Motor -> pump -> ventilpaket -> motorer -> band. Sen är tanken att ventilpaketen skall skötas av vanliga RC-servon. annars finns det ju färdiga elventiler men då misstänker jag att det blir aktuellt att ha någon tex aurduino (stavning?) eller liknande som måste sköta komunikationen mellan RC och de ventilerna och så djupt i elektroniken är jag inte ännu 8) Varför jag väljer hydraulisk drift istället för slirkoppling är för att jag vill tro att den är lite mer "pålitlig" samt att skulle jag hänga på något tungt så kommer isåfall övertrycksventilen? lösa ut och det kommer inte direkt att skada något istället för att man står och slirar på kopplingen, men detta är bara min teori finns garanterat baksidor med den också PRISET bland annat 8) jo banden var nog ett av de mindre problemen (en heldel skoter åkare här ikring så det ligger såna och skräpar lite var stans)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Alternativ skulle ju vara en komplöett motor från en kinamoppe, de borde kunna gå att få billiga. Det finns ju fyrtaktare, Baotian t.ex. De borde säkerligen hålla, de är ju gjorda för att släpa runt på en vuxen människa.

De är ju i alla fall mer eller mindre kompletta, med variator och allt. Då behöver du "bara" en diff sen, och nå bromsar. :)
stefanden

Inlägg av stefanden »

Den tanken har också varit uppe har prov passat en 150cc 4T motor i den, men blev inte helt nöjd, sen inbillar jag mej att den kommer att driva lite bättre i eländig terräng om man kör på en motor per sida (min teori) sen det att har jag en pump som jag tar till lite extra så kan jag faktiskt montera på andra grejjer som är hydrauldrivna (har några fina små kolvar)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Om du tappar fästet på ena sidan så bromsar du bara den så kommer andra bandet som har fäste att få mer drivkraft.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Så sant så sant :wink:
Lödmannen

Inlägg av Lödmannen »

Annars kan du ju köra med kedjedrift med en chuck och luftkompressor, (tror det är billigare än hydraul)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kika på hur dieselelektriska lok är uppbyggda ;)
Lödmannen

Inlägg av Lödmannen »

Oj, Kollade inte efter vad som redans nämts....
stefanden

Inlägg av stefanden »

Angående bränsle/elektrisk drivning så var det en tanke jag hade men den stöp lite på att jag måste ändå byta ut all el isf pga det är motorerna som inte orkar med utan då måste jag ha tag i nya såna och generator osv, kanske detta vore ett billigare alternativ men inbillar mig att hydraulik passar mina ändamål bättre iom att jag har endel av de grejjerna redan samt att jag har hydraulcylindrar osv för vidare på byggning av saker. Det jag där emot inte är hundra på är om det kommer att bli en kedjedriven axel med diff och styrbromsar eller om det blir motor på höger respektive vänster hjul, det tål att tänkas på, dröm läget vore dock om man kunde få hydraulmotorerna att passa i växellådorna som sitter där redan till nuvarande elmotorer.
Douglas-B

Inlägg av Douglas-B »

Länge sedan någon skrev i tråden!

Har ett par frågor till dig angående ditt bygge.

Håller på att bygga mig en liknande bandvagn fast med andra användningsområden, men till frågan.

Vad är fördelen med att använda boggieskenorna mot att köra med hjul? blir det inte mycket skit som fastnar under skenorna? borde man inte tappa effekt från motorerna när man glider istället för att rulla?

Mycket bra bygge måste jag säga! Väldigt spännande att följa :)
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

När det gäller stötdämpning av tanks-liknande fordon så rekommenderar jag att ni kollar upp Christie suspension
Grovt förenklat kan man säga att det var den som gav ryssarnas vagnar så mycket bättre framkomlighet och hastighet än alla andras vagnar. Lustigt nog var det en amerikansk uppfinning men den amerikanska armén var inte intresserad så uppfinnaren sålde den till ryssarna istället. :)
Corpze

Inlägg av Corpze »

Dålig uppdatering från stefanden nu... Kan lätta lite på skynket och säga att en 16hp motor, pump, motorer och lite annat har anlänt... Ramkonstruktionen är nerskissad men band"modulerna" får ni gärna komma med förslag på... Speciellt fjädringen... Den där Christie char förstod jag inte mkt av tyvärr :-/
Skriv svar