Bastu blir liten verkstad/hobbyrum

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
kankki

Re: Bastu blir liten verkstad/hobbyrum

Inlägg av kankki »

Ja men vår katt ä…… .. :oops:

Back to topic!
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

:tumupp:
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Blir de inte väldigt "grund" arbetsyta? Svårt att få en uppfattning om hur stort rummet är, men skulle du inte åtminstone haft en bänk som är 60cm djup?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Bänkarna är 53cm och tänkte faktiskt bygga ut dom till 60cm men efter lite måttande och funderingar så blev det att jag valde att ha dom 53cm, istället för att riva ut hela skiten och bygga nytt valde jag den enkla och billiga vägen och använda så mycket som möjligt som fanns där inne redan och anpassa så mycket som möjligt utifrån det. Detta är inget helseriöst för då skulle jag valt ett annat sätt att bygga.. såg mest utrymmet som tomrum och tänkte man kan testa om det går att göra enkelt och billigt till ett litet hobbyrum.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Och fördelen med att bygga snabbt och enkelt är ju att du när som helst kan riva ut det och ha en bastu igen. :D

Vad har du för tankar kring belysning? Den här julen så fick jag en fin julklapp: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning ... as-359813/ Mycket bra när man pillar på med små prylar. :)
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Förresten, hur är det med temperatur och ventilation i det utrymmet? Om dörren är stängd och ventilationen är dålig så är det ju inte så bra att löda utan en bra lödröksugmojäng. Och små utrymmen kan lätt bli varma om man sitter instängd där en hel kväll så bra ventilation är att föredra.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Ja men då är de nog inte farligt "grunt", tyckte de såg värre ut!
Fast för mig kan en arbetsyta aldrig bli för djup :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

MarcusUmeå skrev:Och fördelen med att bygga snabbt och enkelt är ju att du när som helst kan riva ut det och ha en bastu igen. :D

Vad har du för tankar kring belysning? Den här julen så fick jag en fin julklapp: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning ... as-359813/ Mycket bra när man pillar på med små prylar. :)
Ja en sån lampa har jag redan, men ska ev in med en armatur i taket och två mindre vanliga skrivborslampor typ den du länkade till.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

MarcusUmeå skrev:Förresten, hur är det med temperatur och ventilation i det utrymmet? Om dörren är stängd och ventilationen är dålig så är det ju inte så bra att löda utan en bra lödröksugmojäng. Och små utrymmen kan lätt bli varma om man sitter instängd där en hel kväll så bra ventilation är att föredra.
Det är bra ventilation i bastun, kommer inte stänga dörren och det är två ventilations hål i väggen, samt att jag åxå har riktig ventilationstrumma med sugande effekt som jag kan dra ett rör till och göra en riktig utsug för lödningen... SAMT att jag har en lödfläkt som funkar riktigt bra *Solder Fume Fan* kallar jag den för, ett DIY projekt jag byggde i höstas. Efter flera år inom yrket som licenssvetsare så vet jag hur viktigt det är med bra luft och utsugar osv osv.. så det har jag även tänkt på nu. *Jobbar dock inte som svetsare längre*
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu har ju tanken kommit ang vad jag ska ha för stol som passar höjden som är på bänkarna, inte det lättaste men efter lite mätande och provande med uppallad köksstol så måttade jag att det perfekta sittmåttet skulle vara 74cm...letade, letade letade och vips på ikea så hittade jag en barstol med ryggstöd som var exakt 74cm så en sån tror jag att jag ska beställa.

Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

en stol med mjuk sits eller en hård sits med hål i är bra. blir lätt varmt och svettigt om röven annars! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Idag har jag grejat lite igen, tänkte att jag såklart måste ha dator inne i min workshop så jag byggde en liten hörnhylla som jag har grejerna på så jag kan spara så mycket som möjligt av bänkytan, gjorde även en liten hylla till tangentbordet.. installerade Win 7 ultimate och det funkade fin fint .. :D Men var kan själva datorn i sig vara tro ? nån som har nåt förslag ?

Bild

Bild

Bild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Dator på hylla bredvid så att man kommer åt alla nördiga uttag.. :D
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Som synes finns inga sladdar eller nåt som går ur bild förutom kabeln till strömkontakterna förstås.. alltså måste det vara en jävligt liten dator om den får plats bakom skärmen.. :humm:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

en laptop strappad på baksidan av skärmen? (ghetto iMac)
Skriv svar