http://www.spraktidningen.se/artiklar/2011/08/foliehatt
Men då kan det ju inte räcka med att rita in ett schema, då måste man alltså rita en kortlayout också? För t.ex. induktansen i en bana beror ju på hur lång den är och hur den är dragen.MiaM skrev:Om jag fattat rätt så hanterar de mer påkostade simuleringsprogrammen även att simulera hur kretskort fungerar bara genom att mata in data om vilken sorts kretskortmaterial man har (som t.ex. hur tjock koppar man har, vilket material isolatorn är gjord av o.s.v.), men de programmen är antagligen rätt dyra.
Låt inte det hindra dig. Jag bor också i bostadsrätt, och min kortvågsantenn består i dagsläget av cirka 8 meter RK-kabel hängandes lite huller om buller i ett träd utanför balkongen, samt en 9:1 UnUn och en avstämningsenhet. Inte särskilt optimalt alls, men häromdagen hade jag en PSK31-förbindelse med Marocco på 17 m.Ranstam skrev: Tack för alla hjälpsamma råd! Jag har faktiskt funderat en del på att bli radioamatör, men inte riktigt förstått hur det funkar med vilken utrustning och sådant man behöver. Jag är lite begränsad med antenner också(bostadsrättsradhus).
20 m och 40 m är det mest aktivitet på skulle jag vilja säga.Ranstam skrev: Kortvåg verkar vara intresseant, jag ska nog fortsätta mitt projekt där med att se om det går att få tag i en billig mottagare, alternativt bygga en sådan. Vilket av banden på kortvåg är "där det händer"? 10m verkar vara dött, 40m?