Bygga en FM sändare för rundradiobandet

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Bygga en FM sändare för rundradiobandet

Inlägg av MiaM »

Men tänk vilka framtidsutsikter ett aluminiumklätt hem ger - det är bara att ta hem några av "samhällets" funktioner på besök så får man säkert några bra diagnoser och behöver aldrig mer arbeta :lol: 8)

http://www.spraktidningen.se/artiklar/2011/08/foliehatt
TitanDuke

Inlägg av TitanDuke »

hej vet ej om det är ok att posta detta hittade inget i regelboken män eftersom det är om fm sändare så tänkte jag att det passar i denna tråd .

här är en fm sändare som jag trimmat med lite extra strömming från 1,5v till 4,8v 280ma fungerade lite gran från 2 meter till 8 m .
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att bara blint höja matningsspänningen känns ju lite vanskligt... vet du att alla komponenter tål den högre matningsspäningen?
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Och vad är frågan?
Hur du ska få sändaren att nå längre antar jag.

En sådan här liten sändare har man medvetet valt att nå kort för att uppfylla reglerna som ger max några meters räckvidd. Att sändaren inte har någon antenn bidrar till den korta räckvidden, det är i princip utgångsspolen och jordplanet som är antennen.
Man kan löda på en trådstump på rätt ställe så har man en antenn. Då går det lite längre (olagligt förståss).
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Jag har för mig att jag har sett ritningar på förstärkare för den sortens FM-sändare någonstans på nätet.

Tanken slog mig idag att det kanske finns något simuleringsprogram för att kunna experimentera på det sättet, utan att faktiskt behöva sända något i verkligheten. Finns det något simuleringsprogram som skulle klara av att simulera något som går i 100Mhz?

//Alexander
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet mer att simulera såna kretsar är att kretsen inte enbart består av komponenterna. Induktansen i och kapacitansen mellan ledningsbanor påverkar också.

Jag vet heller vid vilka frekvenser som skin-effekten börjar bli märkbar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om jag fattat rätt så hanterar de mer påkostade simuleringsprogrammen även att simulera hur kretskort fungerar bara genom att mata in data om vilken sorts kretskortmaterial man har (som t.ex. hur tjock koppar man har, vilket material isolatorn är gjord av o.s.v.), men de programmen är antagligen rätt dyra.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Nu har jag gjort ett par experiment till, bland annat har jag flyttat ner frekvensen till 76Mhz för att inte riskera att störa någon, passar bra eftersom min enda handhållna radio är en Scanner som inte tar rundradiobandet.

Efter att ha satt ihop en fungerande oscillator med en LC krets bestående av en kondensator på 47pf och en spole på 6varv(0.06mikrohenry) fungerade detta fint. Dock är kretsen helt hysteriskt kännslig. Av någon anledning skiftar frekvensen direkt, så fort man håller handen nära batteriet eller kretsen. Det börjar direkt vid 10cm från och frekvensen sjunker sedan ju närmre man håller handen. Kretsen består enbart av oscillator och ger alltså enbart bärvåg.

HF avkopplingskondensatorn borde ju förhindra att batteriet blir en del av kretsen, men det fungerar troligen inte som det ska. Designen i allmänt skilljer sig inte från dom tidigare versionerna. Någon som vet vad som har hänt?

//Alexander
Nerre

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev:Om jag fattat rätt så hanterar de mer påkostade simuleringsprogrammen även att simulera hur kretskort fungerar bara genom att mata in data om vilken sorts kretskortmaterial man har (som t.ex. hur tjock koppar man har, vilket material isolatorn är gjord av o.s.v.), men de programmen är antagligen rätt dyra.
Men då kan det ju inte räcka med att rita in ett schema, då måste man alltså rita en kortlayout också? För t.ex. induktansen i en bana beror ju på hur lång den är och hur den är dragen.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Att kretsen är känslig för yttre påverkan är fullt normalt. (Välkommen till världen inom högfrekvens :D )
Att den är svårare att ställa in på rätt frekvens har också att
göra med vilken mottagare du använder för att lyssna med.

Bandbredden för en "P3-mottagare" (88-108MHz) är mycket större än bandbredden för en "polisscanner".
Typ 12,5 eller 25kHz bandbredd för scannern, och säg 200kHz för "P3-mottagaren".

(FM-rundradiobandet i Japan börjar väl på 76MHz, de har inte 88-108MHz som vi har här i Europa)

Lyssnar man med 200kHz bandbredd så märks inte frekvensdriften så lätt.
Din sändare "halkar" mycket lättare ur det frekvensområdet som
radion (scannern) är känslig för. Har man bara 12,5kHz bandbredd så behövs
det inte mycket för att störa kretsen.

Önskas bättre frekvensstabilitet så kan man t.ex. använda sig av
- PLL (Phase Locked Loop).
- Kristallstyrning
- DDS
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Glömde en sak angående spolar:

På Elfas faktasidor finns det väl formler för att beräkna en etsad spole på ett kretskort. :?:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Önskas bättre frekvensstabilitet så kan man t.ex. använda sig av
>- PLL (Phase Locked Loop).
>- Kristallstyrning
>- DDS

... och skärmning, skärmning, avkoppling och buffring :)
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Tack för förklaringen, jag noterade att frekvensspannet hade blivit smalare, när jag lyssnade med scannern.

Vilken sorts material är lämpligt för att avskärma med, koppar/aluminium? Jag misstänker att ju mindre man gör kretsen desto bättre blir det, mindre strålningsytor som inte är buffrade.

//Alexander
sa0azs

Inlägg av sa0azs »

Ranstam skrev: Tack för alla hjälpsamma råd! Jag har faktiskt funderat en del på att bli radioamatör, men inte riktigt förstått hur det funkar med vilken utrustning och sådant man behöver. Jag är lite begränsad med antenner också(bostadsrättsradhus).
Låt inte det hindra dig. Jag bor också i bostadsrätt, och min kortvågsantenn består i dagsläget av cirka 8 meter RK-kabel hängandes lite huller om buller i ett träd utanför balkongen, samt en 9:1 UnUn och en avstämningsenhet. Inte särskilt optimalt alls, men häromdagen hade jag en PSK31-förbindelse med Marocco på 17 m.

Det roliga med kortvåg är att det mesta i antennväg faktiskt fungerar. Min tråd är som sagt inte på något vis optimal, men den är ju bättre än ingen antenn alls.
Ranstam skrev: Kortvåg verkar vara intresseant, jag ska nog fortsätta mitt projekt där med att se om det går att få tag i en billig mottagare, alternativt bygga en sådan. Vilket av banden på kortvåg är "där det händer"? 10m verkar vara dött, 40m?
20 m och 40 m är det mest aktivitet på skulle jag vilja säga.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Helt rätt 20 och 40m är det som är mest aktivitet på. Vill man höra gubbarna sitta och klaga på dagens samhälle eller historier från förr kan man även tycka 80m är skoj under dagtid.
Skriv svar