Par cm, på min 1600x1200 skärm är väl statuslisten ca 3-4 mm eller så (4 för att vara exakt), så jag vet inte var du har fått det ifrån.
Du kanske syftar på Info-fältet ovanför statuslisten, som visar dokumenttaggarna, mycket användbart, då man inte behöver öppna filen för att få en överblick av innehållet.
Om du högerklickar på den kan du välja storlek.
Och du kan ta bort den med "Organize/Layout/Detail Pane" vet inte vad det heter på svenska, då jag kör en engelsk version.
Eftersom man fritt kan konfigurera utseendet efter eget behov, ser jag inga problem, vill du inte ha vissa saker, ta bort dem, enkellt eller hur.
Att menylister mm blivit större, nä- det stämmer ju inte (däremot finns det lite fler att välja till, jämfört med tidigare).
Snarare är det så att de kontext-känsliga menyerna som introducerades med OFF2k7, har gjort menyerna mindre komplicerade och enklare att hitta och att använda, och följaktligen tar de mindre plats (trots att ikonerna i sig blivit större).
Att kopiering på Vista och Win7 kan ta evigheter jämfört med Xp måste du väl har märkt?
"windows 7 slow file copy" About 43,700,000 results (0.16 seconds)
Det var innan SP1, eller nån annan tidig patch.
Numera är det snabbare än XP, vill jag påstå.
I min W7-64 maskin:
En gammal Phenom X4-810 2,6GHz
8G 533MHz minne
Har jag en överföringshastighet mellan två fysiska SATA diskar om ca 57MB/s, vilket är ca 87% av vad den ena disken kan hantera.
Så nej, Windows bromsar inte överföringen.