Windows 7 utforskare suger, hur fixar man den?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Windows 7 utforskare suger, hur fixar man den?

Inlägg av TomasL »

Snälla nån, detta är den mest ridikulösa och löjligaste diskussionen på länge.

Vad spelar det för roll om fönsterramarna är 1 eller 3 pixlar breda, garanterat ingen.

Snabbhet, tja, har man ett gammalt grafikkort från början 90-talet så kanske det går lite snabbare att rendera skärmen med smala kanter.

Själv märker jag ingen skillnad om jag har allt påslaget, det är möjligt att vissa program går någon mikrosekund snabbare med allt avslaget, men vad gör det, inget som man märker ändå.
Det som är svårt att åtgärdda är att DRM-skit som finns i Vista och Win7
Vilken DRM-skit?
alla grafiska detaljer är stora och bläffiga och stjäl skärmutrymme från det som är viktigt
Öh, Vardå?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

En pixel hit eller dit spelar mindre roll, men i Windows 7 är alla grafiska element betydligt större än så, jämfört med XP-Klassiskt. Det mesta går att åtgärda, men det är ett himla petande

DRM = Digital Rights Management som bla gör alla kopieringar i Win7 långsamma.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

gOry: jag har inte gjort andra inställningar än dessa för att få detta utseende.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

AndersG skrev:En pixel hit eller dit spelar mindre roll, men i Windows 7 är alla grafiska element betydligt större än så, jämfört med XP-Klassiskt. Det mesta går att åtgärda, men det är ett himla petande

DRM = Digital Rights Management som bla gör alla kopieringar i Win7 långsamma.
Har jag inte märkt, vilka element är större?
Kopiering går lika snabbt (om inte snabbare) på Win7 än på XP, i alla fall enligt min erfarenhet.
Nu vet jag iofs inte vad du menar med kopiering och vad.
sneaky

Inlägg av sneaky »

TomasL skrev:Snälla nån, detta är den mest ridikulösa och löjligaste diskussionen på länge.
Men väldigt skojig! Sitter här och fnissar gott för mig själv åt allt ojande :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, rätt komiskt, att man retar sig på fullständigt ointressanta smådetaljer, som absolut inte spelar nån som helst roll för funktionen eller produktiviteten.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Som sagt de grafiska har blivit mkt luftigare, och tar mer plats till ingen nytta och det är det jag stör mig på.
I utforskaren finns de även en list längst ner på ett par cm som jag antar är statusbar som inte visar något vettigt överhuvudtaget.
Men jag antar att ifall man inte är en människa som stör sig på sånt så sitter man nog kvar på OEM installationen sen datorn var ny inkl. 4-5 toolbars i webbläsaren som tar upp halva skärmen dvs inge som helst krav på hur saker och ting ska se ut och fungera.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Större element? Ja menyraden, startmenyn ikoner etc.. Alla är större. Nettoeffekten är att du har mindre plats för det du skall göra.

Att kopiering på Vista och Win7 kan ta evigheter jämfört med Xp måste du väl har märkt?

"windows 7 slow file copy" About 43,700,000 results (0.16 seconds)

Båda dessa påverkar i allara högsta grad produktiviteten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Par cm, på min 1600x1200 skärm är väl statuslisten ca 3-4 mm eller så (4 för att vara exakt), så jag vet inte var du har fått det ifrån.

Du kanske syftar på Info-fältet ovanför statuslisten, som visar dokumenttaggarna, mycket användbart, då man inte behöver öppna filen för att få en överblick av innehållet.
Om du högerklickar på den kan du välja storlek.
Och du kan ta bort den med "Organize/Layout/Detail Pane" vet inte vad det heter på svenska, då jag kör en engelsk version.
Eftersom man fritt kan konfigurera utseendet efter eget behov, ser jag inga problem, vill du inte ha vissa saker, ta bort dem, enkellt eller hur.
Att menylister mm blivit större, nä- det stämmer ju inte (däremot finns det lite fler att välja till, jämfört med tidigare).
Snarare är det så att de kontext-känsliga menyerna som introducerades med OFF2k7, har gjort menyerna mindre komplicerade och enklare att hitta och att använda, och följaktligen tar de mindre plats (trots att ikonerna i sig blivit större).
Att kopiering på Vista och Win7 kan ta evigheter jämfört med Xp måste du väl har märkt?

Det var innan SP1, eller nån annan tidig patch.
Numera är det snabbare än XP, vill jag påstå.

I min W7-64 maskin:
En gammal Phenom X4-810 2,6GHz
8G 533MHz minne

Har jag en överföringshastighet mellan två fysiska SATA diskar om ca 57MB/s, vilket är ca 87% av vad den ena disken kan hantera.
Så nej, Windows bromsar inte överföringen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det jag kan tycka är konstigt är att kräsna datoranvändare sitter framför Windows i huvudtaget. Bättre att försöka prova något annat där man kan ändra utseende och funktioner till något som man tycker är roligt att arbeta med. Själv känner jag mig ineffektiv framför en windows-burk samt dess typiska stora allt i ett program.

Precis som Sodjan tidigare skrev är Windows anpassat till stora massan. Folk arbetar väldigt olika med sina program och det kan knappast finnas något operativsystem som passar alla till det yttersta.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Den sista kommentaren kräver ett svar som inte nog kan upprepas.
OM man sitter med CAD paket för 50-150 kSEK som endast finns för WIN miljön och har drygt 10-25 år av jobb gjorda i detta (via mycket jobbiga porteringar av data) så är ett byte till något annat än Windows inte vettigt hur man än räknar.

För vanliga "smör och bröd kontorsanvändare" eller nybörjare i datorvärden (<3 år kommersiellt, egen eller såsom anställd) så är det nog annorlunda , men dit tillhör iallafall inte jag :humm:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Par cm, på min 1600x1200 skärm är väl statuslisten ca 3-4 mm eller så (4 för att vara exakt), så jag vet inte var du har fått det ifrån.
Jag kör 1600x1200 jag med och det är bara så att samtliga grafiska element är större i Win7. Detta inte bara på in burk, utan på alla jag testat. Kör jag med defaultinställning och jämför tex hur mycket kod jag ser i VisualStudio i Win7 och Xp så är skillnaden enorm. Jag jobbar med samma projekt parallellt i båda miljöerna och i Win7 hamnar jag att scrolla upp och med hela tiden eftersom mitt kodfönster är mindre.

Antar all de som jobbar med DTP, CAD etc upplever samma sak.

Jag medger att Win7 blev en del bättre iom Sp1, men helt är inte problemen borta och konsensus verkar vara att det är DRM som spökar, dvs att Win7 skall kolla att du inte bara kopierar någon disneyfulm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

psynoise skrev:Det jag kan tycka är konstigt är att kräsna datoranvändare sitter framför Windows i huvudtaget. Bättre att försöka prova något annat där man kan ändra utseende och funktioner till något som man tycker är roligt att arbeta med. Själv känner jag mig ineffektiv framför en windows-burk samt dess typiska stora allt i ett program.

Precis som Sodjan tidigare skrev är Windows anpassat till stora massan. Folk arbetar väldigt olika med sina program och det kan knappast finnas något operativsystem som passar alla till det yttersta.
He he, vi kräsna datoranvändare sitter framför windows-burkar eftersom vi får något gjort, och eftersom det är fullständigt ointressant huruvida fönsterramarna är 1 eller 4 pixlar breda.
De enda kraven vi har är att kunna köra de programvaror som så effektivt som möjligt ser till att vi får jobbet gjort.
Allt annat är av sekunda intresse.

Och eftersom just dessa programvaror enbart finns i WIN-version, så är valet rätt enkelt.
Dessutom är ju bara OSet en bärare av applikationerna, ungefär som en boks pärmar, det är innehållet som är intressant.

Som CAD användare upplever jag inget sånt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Hann inte lägga till detta i förra kommentaren, men:

http://www.neowin.net/forum/topic/81818 ... al-estate/

Det är inte bara en eller två pixels utan 13h 9v och det är per fönster så en typisk MDI-app med många fönster så adderar de hela upp ganska bra... Går visserligen att mickla tillbaka så att det blir nästan lika bra som Xp, men...
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

AndersG skrev:Att kopiering på Vista och Win7 kan ta evigheter jämfört med Xp måste du väl har märkt?
"linux slow file copy"
Ungefär 103 000 000 resultat (0,26 sekunder) :vissla:
Skriv svar