Etsningen sket sig!
- Schnegelwerfer
Det är hyfsat nya kort, jag köpte dem från Kjell för ett par månader sedan, och de har legat i ett mörkt skåp fram till nu.
Jag tänker försöka få till etsningsprocessen nu först innan jag provar med ett nytt kort. Förra gången vägrade ju kopparen att lösas upp, så något fel var det ju med etsningen.
Jag tänker försöka få till etsningsprocessen nu först innan jag provar med ett nytt kort. Förra gången vägrade ju kopparen att lösas upp, så något fel var det ju med etsningen.
- Schnegelwerfer
- Schnegelwerfer
Nu har jag blandat till ny etsvätska och provat igen. Jag putsade upp en bit av ett kort jag testade med igår med stålull, så att det garanterat var en ren kopparyta. Efter 10-15 minuters etsning hade kopparytorna mattats av, men den visade inga tillstymmelser till att etsas bort, inte ens i kanterna på kortet.
Vad är det som händer? Har jag fått någon måndags-batch med etspulver?
Vad är det som händer? Har jag fått någon måndags-batch med etspulver?

Blanda i mer.
Du kan blanda mer och mer tills det börjar bli mättat. (dvs. att det inte löser sig längre utan ligger kvar i kristallform)
Något måste vara alvarligt fel med dina grejer.
Förresten, det är syren i luften som sätter fart på etsprocessen så vicka på det så luften kommer åt kortet.
Edit: Nu börjar allt forumet sega ordentligt. Läge att starta om servern. (eller kanske fixa problemet???)
Du kan blanda mer och mer tills det börjar bli mättat. (dvs. att det inte löser sig längre utan ligger kvar i kristallform)
Något måste vara alvarligt fel med dina grejer.

Förresten, det är syren i luften som sätter fart på etsprocessen så vicka på det så luften kommer åt kortet.
Edit: Nu börjar allt forumet sega ordentligt. Läge att starta om servern. (eller kanske fixa problemet???)
Senast redigerad av Hedis 12 maj 2005, 22:45:15, redigerad totalt 1 gång.
- Schnegelwerfer
Jag köpte etspulver från Kjell&co, och blandade enligt påsen 0,7 deciliter pulver till 0,5 liter vatten. Temperaturen på vätskan var 50 grader.
Iofs. så skvalpade jag inte runt hinken så att luften kom åt kortet hela tiden, utan jag cirkulerade mer vätskan. Kortet var ovanför vätskeytan ganska ofta i alla fall.
I och med detta tog etspulvret slut, så vi får väl se om nästa påse är bättre.
Iofs. så skvalpade jag inte runt hinken så att luften kom åt kortet hela tiden, utan jag cirkulerade mer vätskan. Kortet var ovanför vätskeytan ganska ofta i alla fall.
I och med detta tog etspulvret slut, så vi får väl se om nästa påse är bättre.
- Schnegelwerfer
Etsmedlet är i en orange plastpåse från "SCAN KEMI". Det innehåller Natriumperoxidsulfat, och skall blandas 1,5-2 deciliter pulver till 1 liter vatten, alternativt 0,7 deciliter pulver till 0,5 liter vatten enligt påsen.
Den senaste blandningen gjorde jag lite starkare, ungefär 1 deciliter pulver till 0,5 liter vatten.
Hmm.. jag kanske ska beställa min nästa laddninge etsmedel från ELFA istället...
Den senaste blandningen gjorde jag lite starkare, ungefär 1 deciliter pulver till 0,5 liter vatten.
Hmm.. jag kanske ska beställa min nästa laddninge etsmedel från ELFA istället...
Angående blandningsförhållandet på etsmedlet: Jag använder pulvret från Kjell&Co, har lite mindre än ½ dl pulver i 3 dl vatten. Detta fungerar helt okej.
Enligt denna post är det lönlöst att försöka göra lösningen starkare genom att hälla i mer pulver. Effekten mattas istället av.
Enligt denna post är det lönlöst att försöka göra lösningen starkare genom att hälla i mer pulver. Effekten mattas istället av.
- Schnegelwerfer
Nej, jag hade ingen uppvärmning. I sista försöket fyllde jag diskhon med så varmt vatten jag kunde få ur kranen, och höll ner etshinken i vattnet när jag skvalplade runt.
Iofs. så använda jag ju en ganska lite mängd etsvätska, 0,5dl, och den kan ju kylas av ganska fort. Det kanske är bättre att använda 1l vätska.
Iofs. så använda jag ju en ganska lite mängd etsvätska, 0,5dl, och den kan ju kylas av ganska fort. Det kanske är bättre att använda 1l vätska.