Zeal bygger fräs i MDF

Berätta om dina pågående projekt.
X-IL
EF Sponsor

Re: Zeal bygger fräs i MDF

Inlägg av X-IL »

Ser ut som att du/vi får klura ut ett fäste upptill på dremelkopian också, men kul att du faktiskt har fräst nu!
zealotry

Inlägg av zealotry »

Experimenterade lite med cambam och 3d-fräsning. Mest för att träna lite på hela kedjan, cadda, cam-beredning, köra linux CNC osv.
2013-08-31.jpg
Blev väl helt ok tycker jag. Körde bara roughing, har nog lite fel inställningar gällande verktyget och överlappning med mera, många saker att tänka på i cam-beredningen. Men överlag är jag väldigt nöjd =) Fokus framöver bör nog ligga på att jobba vidare med själva fräsen dock, ljudisolera lådan så mycket det går, väsnas rätt rejält nu hehe. Dra kablar, montera nätagg, styrelektronik, ändlägesbrytare och dylikt =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

:tumupp:
zealotry

Inlägg av zealotry »

Då har jag fått lite gjort igen! Fixat en akrylskiva (syns nog halvdåligt på bilderna) som lucka i framkant. Den sitter fast med kardborrband, får se hur länge det håller, går snabbt o smidigt att ta bort/sätta dit iaf. Skruvade även upp elektroniken på sidan av lådan så den inte ligger o skräpar.
1380221380106.jpg
1380224186097.jpg
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Dags för studiebesök snart känner jag, fast först blir det ju åt andra hållet.

Imponerad hur nära din ursprungliga plan du faktiskt kommit, mina byggen har varit lite mer "Det får bli som det blir när det inte blir som det ska".
zealotry

Inlägg av zealotry »

Fick lite "t-spår"-skenor av X-IL så jag kunde färdigställa bordet! Gjorde det lite större än arbetsområdet, tänker att då kan fästanordningar vara bredvid och arbetsytan kanske kan utnyttjas lite bättre.
monterat bord.jpg
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Och skenorna kommer från POS från början, så nu finns det tre fräsar med såna skenor.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Igår kväll blev det lite mer gjort på och med fräsen. Började med att sätta in en ledlist i taket som jag spontanshoppa på IKEA, blev riktigt bra.
2013-10-24.jpg
Sen tänkte jag fräsa lite men fick problem med att y-axeln "hängde" sig, har hänt några gånger förut också och jag har beskyllt gängstången för att var skev och försökt rikta upp bättre men nu skruvade jag isär och kollade lite noggrannare. Boven i dramat var en liten "svetsloppa" som stack upp mellan två dalar på gängan, mitt i rörelseområdet.. så fram med en liten fil och snygga till sen skruva jag ihop allt igen och nu känns det mkt bättre, hoppas det var den riktiga boven =)

Efter den lilla triumfen blev det fräsning i skärbräda, gjorde ett servofäste som förhoppningsvis kommer figurera lite mer i ett kommande projekt!
1382648085705.jpg
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Var på studiebesök hos Zealotry igår kväll, en riktig nördafton med både fräsning, kontemplerande över brusig hörlursförstärkare och motionering av oscilloskop :tumupp:

Ville bara säga att Zealotry fått ihop en maskin som är så nära den CAD han hade från början att jag är imponerad. Dessutom fungerar maskinen riktigt bra, med lite mer tweakande så blir den säkert dubbelt så snabb också även om det inte är ett behov på något vis just nu. Grattis till en fin maskin!

Det börjar nog snart bli dags för en tråd för nästa projekt nu :)
zealotry

Inlägg av zealotry »

Jag har fräst lite till och från på sistone, mest delar till mitt 3d-printerbygge som sakta segar sig framåt. Jag har lagt märke till hur min dremel-kopia låter värre och värre, säkerligen trötta lager. Så det är dags för något nytt, så vad ska jag satsa på? Fräsen är ganska liten, får nog max plats med något som har diameter 60mm.

Antingen en ny dremel-kopia, känns inte jätteskoj.

Eller något i stil med detta:http://www.ebay.com/itm/CNC-400W-Spindl ... 1a066bcc01
Dom får väl inga superrecensioner på nätet men borde vara bättre än dremelkopior?

Eller så här:
http://www.ebay.com/itm/ER11-Spindle-fo ... 2516.l5255

Har ni tips på fler varianter? Nån som har något liknande liggandes som ni vill bli av med? =)
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

kanske proxxon kan ha något som passar. Förhoppningsvis bättre kvalitet.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Fick blir det här kittet, hoppas det funkar hyfsat iaf: http://www.ebay.com/itm/CNC-400W-Spindl ... 419cb6cee0
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Det enda jag inte såg i deras specifikation var vikten på spindelmotorn.

/// Marcus
zealotry

Inlägg av zealotry »

Så då var nya spindeln monterad och testat, än så länge är jag nöjd! Lite tystare än dremeln och känns stabilare på alla sätt, får se hur den presterar över tid. Kul med riktiga hylsor, er11 är riktigt söta saker =)
IMG_20151129_190226.jpg
Nya spindeln medförde ju ett till nätagg samt lite styrelektronik så jag passade på att ordna upp kabeldragningarna lite. Byggde ett enkelt "skåp" på sidan av fräsen och monterade allt där. Just nu styr jag spindelhastigheten med den medföljande potentiometern, får se om jag tar och försöker få det styrt direkt via LinuxCNC så småningom.
Skriv svar