Nu har jag kommit till handling vad det gäller kylningen. Det blev inte vätskekylning som första val utan en FogBuster-kopia. För att spara lite tid köpte jag en av
Jonas. Den ramlade ner i brevlådan i fredags och i söndags kunde jag testa en del.
Blåsröret som Jonas har valt är 4mm i innerdiameter och det kunde jag raskt konstatera att med den så räckte inte min kompressor till. Jag hade lite tunn tryckluftsslang liggandes som var 4mm ytter och 2mm inner diameter. Med den slangen istoppad i rörer klarade kompressorn av att hålla ett tryck på åtminstone 25psi som gott och väl räcker till. Kompressorn klarat att leverera 50l(min vid 0 bar och 35l/min vid 8 bar, så man klarar sig på en väldigt liten kompressor när man har ett smalt rör.
Jag testade också lite med att montera ett svetsmunstycke med 1mm diameter i toppen på röret och då kunde kompressorn t.o.m vila lite mellan varven även fast jag gick upp lite i tryck.
En snabb summering av fogbustern:
- Otroligt mycket bättre än att stå med blomsprutan. Framförallt var det det gott att få bort alla spånor.
- Med munstycket på 1mm i diameter fick man luftströmmen väldigt bra riktad där den skulle vara, även med munstycket en bit ifrån arbetsstycket.
- Min polare har en dimutrusting på sin maskin och han använder ca 1dl vätska per timma. Det känns som att det räcker med den volymen på en fogbuster också. Man kanske t.o.m kan klara sig på mindre.
- Även om det är en FogBuster så känns det som att det blir lite dimma. Jag var lite tung i bröstet efter mina tester. Det kan ha varit en slump, men det kändes inte så. Jag får se hur det blir när man får dit en dörr på skåpet också.
- Jag körde det mesta med 2mm rör och då räckte ett tryck på ca 10psi gott och väl för att få bort spånorna.
Lite bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.