Ett Opti BF20L bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av pcmper »

Jag kör med 3-skärs Wedevåg 7.5mm - 9.5mm ca. 1000 rpm och matning ca 200 mm/min.
Brukar köra med 2 - 3 mm djup, och det går fint som smör i solsken :)

Wedevåg köper jag nya billigt på tradera, sök på Wedevåg.
Kan rekomendera dom fräsarna, håller länge och är verkligen skarpa, vågar reka dom nu eftersom jag köpt min livstidsförbrukning av han :D
http://www.tradera.com/item.mvc/viewite ... =120194419

Och "knäcka en 6 mm fräs är mycket enkelt, och det utan att maskinen tappar steg, och det är med mina vanliga stegmotorer, så med dina servos knäcker man nog lätt en 12:a.

Här är lite dåliga filmer på körning med Wedevåg

http://www.youtube.com/watch?v=H0EmMBDMAX8
http://www.youtube.com/watch?v=zbgtkr37DYA
perra_e

Inlägg av perra_e »

Tackar för tipset. Dessa fräsar måste jag testa.

--Per
perra_e

Inlägg av perra_e »

Dagen jobb blev att cam-bereda lagerbocken för y-axeln och fräsa lite mellanlägg så att arbetsbiten kommer i rätt höjd i skruvstycket. Jag har investerat i en dunk Tilia skärvätska och det var många gånger bättre än att hålla på med t-röd. Ingen lukt och man behöver inte vara rädd för att spruta på lite mer skärvätska. Det dämpade även spånorna lite, men det blir fortfarande alldeles för mycket som far omkring i rummet, trotts att jag kör med dammsugaren vid fräsen. Jag har nog bestämt mig nu för att det får bli en inneslutning innan jag fortsätter med jobbet på fräsen. Det måste göras förr eller senare och det lär inte bli roligare senare, men jag slipper mycket städning under tiden :D
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu i veckan har jag skissat på en inneslutning för fräsen och idag blev det en sväng till brädgården och sedan hem och såga.
Det har gått bra så här långt och alla bitar är uppsågade. I morgon blir det montering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Och så här är det tänkt att det skall se ut när det är klart. Det skall bara dit en skjutdörr också.
Botten av lådan skall kläs med glasfiber och sedan skall hela lådan målas med gelcoat invändigt. Med den behandlingen skall det bli vattentätt så att jag kan ha "flood" kylning, vilket det lutar åt.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Har haft flyt idag och fått ihop nästan hela lådan. Har dess utom hunnit besöka J.B och köpa en begagnad metallkap.
Här är lite bilder. Tyvär inte så många då battteriet i kameran tog slut efter första bilden och innan batteriet var laddat igen så hade jag hunnit sätta ihop det mesta.

Nästa steg blir att fixa en dörr och sedan plasta insidan.
--Per
thewho

Inlägg av thewho »

:bravo: Ser bra ut.
Funderar på en likadan fräs som du har, fast inte optimum. Men då blir det stegmotorer för servon är ju jä**igt dyra :(
perra_e

Inlägg av perra_e »

Idag blev det inga plusspoäng hemma. Jag har plastat botten på boxen och shit vad det luktar. Man kan känna det i hela huset. Och det värsta är att jag måste köra en omgång tlll. Vi får se när det kan bli av.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Idag damp det ned ett paket från Kina. Det var spindeln som drLove tipsade om på eBay. Ruskigt snabb leverans.
Jag hade en pump liggandes sedan ett gamalt vattenkylt pc-projekt och i veckan fick jag även en kyl från pixmania, så nu har jag det mesta för att få till en högvarvsspindel till fräsen. Troligen kommer jag göra så att det blir smidigt att byta mellan spindlarna, då den nya spindeln väger en del. Gör man bara ett fäste på befintlig spindel så blir det lite väl otympligt och tungt. Jag kommer nog troligen också köra det mesta med höghastighetsspindeln har jag en kännsla av.

I morgon är jag ledig så då blir det en andra omgång med plasten. Förhopponingsvis hinner jag vädra ut den mesta lukten under dagen då.

Muttern till spännhylsan har ett litet borrmärke. Kan det vara för att att balansera muttern?
20101104_0591.jpg
Alla delar.
20101104_0590.jpg
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Båda mina muttrar har borrhål på lite olika ställen, det är högst troligt för balansering.
Morgons

Inlägg av Morgons »

Ja dessa borr märken är för balanseringen. Köper du verktygshållare med höga balanserings kvar så hittar du liknade på dom med
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu är det färdigplastat (tack och lov) och jag har även målat större delen av insidan. Styren luktar INTE gott!. Jag var väldigt glad när jag var klar i går och i morse hade den värsta lukten gått ur. Nu skulle jag bara måla insidan. Jag har valt en tvåkomponent polyuretanlack för att måla insidan. Med den ovanpå glasfibern skall det bli absolut vattentätt och slitstart. Men jag säger bara om plasten luktade så var inte lacken ett dugg bättre. Om möjligt var den ännu värre :shock:
Färgen räckte inte till hela insidan utan jag har den översta delen kvar. Men här tror jag att jag tar vanlig utomhusfärg.

Jag pallar inte att måla med denna färg en gång till. Dess utom blir jag förmodligen utkastad. Om jag kommer köra med "flood kylning" vilket det lutar åt så hoppas jag att det funkar ändå. Gör det inte det så får jag väl hitta på något. Ja skulle t.ex. kunna klä insidan med plåt.

Lite bilder på den färdigplastade lådan och i halvmålat skick.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu är inneslutningen i princip klar och premiärfräsningen blev fästet för Z-Home. Dörren återstår innan det är helt färdigt. Gud va gott att spånorna inte far omkring i hela rummet! Det enda som inte är optimalt är att det blir en del resonans i lådan när man fräser, men det är inga större problem.

Nästa steg blir att fräsa lagerhållare och servofästen.
pinussen

Inlägg av pinussen »

Snyggt! Riktigt nice lösning.

Bygger långsamt på en inneslutning åt min bf20, blir inte lika vacker som din :D

//Björn
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu har jag kommit till handling vad det gäller kylningen. Det blev inte vätskekylning som första val utan en FogBuster-kopia. För att spara lite tid köpte jag en av Jonas. Den ramlade ner i brevlådan i fredags och i söndags kunde jag testa en del.

Blåsröret som Jonas har valt är 4mm i innerdiameter och det kunde jag raskt konstatera att med den så räckte inte min kompressor till. Jag hade lite tunn tryckluftsslang liggandes som var 4mm ytter och 2mm inner diameter. Med den slangen istoppad i rörer klarade kompressorn av att hålla ett tryck på åtminstone 25psi som gott och väl räcker till. Kompressorn klarat att leverera 50l(min vid 0 bar och 35l/min vid 8 bar, så man klarar sig på en väldigt liten kompressor när man har ett smalt rör.

Jag testade också lite med att montera ett svetsmunstycke med 1mm diameter i toppen på röret och då kunde kompressorn t.o.m vila lite mellan varven även fast jag gick upp lite i tryck.

En snabb summering av fogbustern:
- Otroligt mycket bättre än att stå med blomsprutan. Framförallt var det det gott att få bort alla spånor.
- Med munstycket på 1mm i diameter fick man luftströmmen väldigt bra riktad där den skulle vara, även med munstycket en bit ifrån arbetsstycket.
- Min polare har en dimutrusting på sin maskin och han använder ca 1dl vätska per timma. Det känns som att det räcker med den volymen på en fogbuster också. Man kanske t.o.m kan klara sig på mindre.
- Även om det är en FogBuster så känns det som att det blir lite dimma. Jag var lite tung i bröstet efter mina tester. Det kan ha varit en slump, men det kändes inte så. Jag får se hur det blir när man får dit en dörr på skåpet också.
- Jag körde det mesta med 2mm rör och då räckte ett tryck på ca 10psi gott och väl för att få bort spånorna.

Lite bilder.
Skriv svar