FM-Sändare
Re: FM-Sändare
Det tar 2 sekunder att sätta i en skiva och sen gör datorn resten i bakgrunden. Om du inte ens har den tiden undrar jag hur du skulle ha tid att ens böka med att koppla in en FM-sändare? Det tar ju mycket mer tid.
Nu pratar du om webb-radio helt plötsligt, nyss var det skivor. Men du har fortfarande inte talat om ifall det är CD-skivor eller LP.
Och som jag skrev: Om det är CD-skivor så måste det ju vara betydligt bättre att ha en bärbar CD-spelare än att behöva springa in till datorn när skivan är slut?
Jag tycker du trasslar in dig mer och mer i argumentationen...
Nu pratar du om webb-radio helt plötsligt, nyss var det skivor. Men du har fortfarande inte talat om ifall det är CD-skivor eller LP.
Och som jag skrev: Om det är CD-skivor så måste det ju vara betydligt bättre att ha en bärbar CD-spelare än att behöva springa in till datorn när skivan är slut?
Per-Åke, Välkommen till forumet om inte någon sagt det!
Jag skulle gjort så att jag skaffat en mobil som klarar W-Lan och sedan streamat musiken från datorn via just ditt befintliga trådlösa nätverk. Eftersom du är Radioamatör så kan du ju ganska enkelt fixa en bättre antenn till WLANet.
Sedan tycker jag det är trist att se hur nya medlemmar bemöts med negativa inlägg.
Vart tog den trevliga tonen vägen?
Ang det som någon skrev om att tipsa om olagligheter... Tips om hur man ska sätta högspänning i diverse handtag för att skydda sig mot inbrott är tydligen okej i vissa fall.. Tycker nog att en FM sändare är mer okej.
Per-Åke, när du löst problemet så glöm inte rapportera här. Är intresserad av hur du lyckas!
Men å andra sidan, klippa gräs, vart bor du någonstans?
/DeVille
Jag skulle gjort så att jag skaffat en mobil som klarar W-Lan och sedan streamat musiken från datorn via just ditt befintliga trådlösa nätverk. Eftersom du är Radioamatör så kan du ju ganska enkelt fixa en bättre antenn till WLANet.
Sedan tycker jag det är trist att se hur nya medlemmar bemöts med negativa inlägg.
Vart tog den trevliga tonen vägen?
Ang det som någon skrev om att tipsa om olagligheter... Tips om hur man ska sätta högspänning i diverse handtag för att skydda sig mot inbrott är tydligen okej i vissa fall.. Tycker nog att en FM sändare är mer okej.
Per-Åke, när du löst problemet så glöm inte rapportera här. Är intresserad av hur du lyckas!
Men å andra sidan, klippa gräs, vart bor du någonstans?
/DeVille
Det spelar väl ingen roll egentligen vilket format Per-Åke har sin musik på, han vill ju ha den distribuerad trådlöst. Om det är bra eller dåligt är ju helt upp till honom. Vi ska väl inte tvinga någon att välja just det vi tycker är bäst, vi kan ge råd och tycka till men i slutändan är det hans val. Har vi inget att bidra med för att uppfylla Per-Åkes önskningar struntar man helt enkelt i tråden, och vill man hjälpa till med en liten klapp i ryggen och kanske förslag på lösningar så skriver vi några rader...
Jag personligen skulle aldrig välja att gå med en bärbar CD-spelare på höften (alldeles för mycket 90-tal för min smak). Och eftersom radiosändare (FM/AM) ofta håller så dålig kvalité (speciellt om man ska köra färdiga produkter) så skulle mitt val vara WLAN eller kanske en mobil med Spotify eller varför inte köra webradio via den? (kanske lite dyrt, men det finns ju "flat rate" abonnemang som säkert klarar datahastigheten för streamad radio)
Edit: DeVille var för snabb
Jag personligen skulle aldrig välja att gå med en bärbar CD-spelare på höften (alldeles för mycket 90-tal för min smak). Och eftersom radiosändare (FM/AM) ofta håller så dålig kvalité (speciellt om man ska köra färdiga produkter) så skulle mitt val vara WLAN eller kanske en mobil med Spotify eller varför inte köra webradio via den? (kanske lite dyrt, men det finns ju "flat rate" abonnemang som säkert klarar datahastigheten för streamad radio)
Edit: DeVille var för snabb

Det verkar ju iaf som att trådstartaren har lite samma uppfattning om radioamatörer som jag. Massor med trams på frekvensbanden mest hela tiden.
Dock tycker jag inte telegrafikravet borde återinföras utan istället borde det tekniska kunskapsprovet ses över och göras betydligt svårare. Jag vet flera amatörer som är tekniska idioter (och halv-analfabeter) men ändå fått sitt cert lätt som en plätt... Ok att man förenklar kraven för t.ex. synskadade men inte för "idioter"... Man bör väl iaf kunna löda och kanske laga en teknisk pryl om man skall bli radioamatör! (vilket amatörer jag känner INTE kan!!!)
Jag är för övrigt INTE radioamatör, så jag vet inte heller om alla regler utan kör som jag vill...
Ett förslag till lösning:
Sänd musiken på 70cm eller 2m med två enkla handapparater. En inne som du kopplar till datorn och tejpar in PTT knappen på och en som du bär mer dig. Köp t.ex. två Puxing på ebay. Dom fixar 1W borde räcka men dom kan ju köra 4W oxå. Har du inga andra amatörer i närheten så är det ju ingen som störs... Man borde väl kunna modda dom för att köra stereo oxå förresten...
Och kör du med två handapparater inne, en som tar emot och en som sänder, och en ute som du proggar som om den skulle köra mot en repeater så kan du bygga så du kan starta och stoppa och byta låt eller kanal med knapptryckningar som du skickar som CCIRT eller DTMF...
//B1N4RY
Dock tycker jag inte telegrafikravet borde återinföras utan istället borde det tekniska kunskapsprovet ses över och göras betydligt svårare. Jag vet flera amatörer som är tekniska idioter (och halv-analfabeter) men ändå fått sitt cert lätt som en plätt... Ok att man förenklar kraven för t.ex. synskadade men inte för "idioter"... Man bör väl iaf kunna löda och kanske laga en teknisk pryl om man skall bli radioamatör! (vilket amatörer jag känner INTE kan!!!)
Jag är för övrigt INTE radioamatör, så jag vet inte heller om alla regler utan kör som jag vill...

Ett förslag till lösning:
Sänd musiken på 70cm eller 2m med två enkla handapparater. En inne som du kopplar till datorn och tejpar in PTT knappen på och en som du bär mer dig. Köp t.ex. två Puxing på ebay. Dom fixar 1W borde räcka men dom kan ju köra 4W oxå. Har du inga andra amatörer i närheten så är det ju ingen som störs... Man borde väl kunna modda dom för att köra stereo oxå förresten...
Och kör du med två handapparater inne, en som tar emot och en som sänder, och en ute som du proggar som om den skulle köra mot en repeater så kan du bygga så du kan starta och stoppa och byta låt eller kanal med knapptryckningar som du skickar som CCIRT eller DTMF...
//B1N4RY
Och B1n4ry's förslag till lösning följer INTE reglerna.
Är inte radioamatör än, men skall bli det (går kurs just nu)...
Mitt förslag är att ha en mobiltelefon med wlan och streama musiken till den.
Bättre ljudkvalitet trådlöst är svårt att få, och det är bara att utöka sitt wlan
med en till accesspunkt om räckvidden inte räcker till.
Jag har även ett par trådlösa hörlurar från clasohlson som sänder på ~868MHz
(har de inte framför mig nu) som räcker 50m inomhus minst (längre utomhus)...
Bara för att andra sänder skit på banden betyder det inte att man själv skall göra det.
Är inte radioamatör än, men skall bli det (går kurs just nu)...
Mitt förslag är att ha en mobiltelefon med wlan och streama musiken till den.
Bättre ljudkvalitet trådlöst är svårt att få, och det är bara att utöka sitt wlan
med en till accesspunkt om räckvidden inte räcker till.
Jag har även ett par trådlösa hörlurar från clasohlson som sänder på ~868MHz
(har de inte framför mig nu) som räcker 50m inomhus minst (längre utomhus)...
Bara för att andra sänder skit på banden betyder det inte att man själv skall göra det.
Ok, vill man vara noga med reglerna och göra enligt mitt förslag så kan man ju alltid söka en (eller två) egna frekvenser från PTS... 
Sannolikheten att man stör någon med dylik "fulsändning" på 70cm eller 2m är ju dock mycket mindre än om man fulsänder på rundradiobandet som ju är hyffsat trångt och mycket lyssnat på. Så jag anser fortfarande att det är bättre att fulsända på amatörradiobanden än på rundradiobandet om man nu måste fulsända.
Eller så köper man ett trådlöst In-Ear system från närmaste musikaffär...
(Då skall man väl iofs oxå ha tillstånd av PTS om man är riktigt noga...)
//B1N4RY

Sannolikheten att man stör någon med dylik "fulsändning" på 70cm eller 2m är ju dock mycket mindre än om man fulsänder på rundradiobandet som ju är hyffsat trångt och mycket lyssnat på. Så jag anser fortfarande att det är bättre att fulsända på amatörradiobanden än på rundradiobandet om man nu måste fulsända.
Eller så köper man ett trådlöst In-Ear system från närmaste musikaffär...
(Då skall man väl iofs oxå ha tillstånd av PTS om man är riktigt noga...)
//B1N4RY
Dock så skulle ljudkvalitén lida med ditt förslag, mono med inte så bred bandbredd...
Bäst är ju att hitta en färdig lösning i butik som fungerar för ens behov...
EDIT: Jag menar inte på något sätt att det är bättre att sända på antingen det ena eller andra bandet...
Bäst är ju att hitta en färdig lösning i butik som fungerar för ens behov...
EDIT: Jag menar inte på något sätt att det är bättre att sända på antingen det ena eller andra bandet...
Nerre skrev:Det tar 2 sekunder att sätta i en skiva och sen gör datorn resten i bakgrunden. Om du inte ens har den tiden undrar jag hur du skulle ha tid att ens böka med att koppla in en FM-sändare? Det tar ju mycket mer tid.
Snälla Nerre! Det ena utesluter väl inte det andra? Vilken argumentation???
Nerre, Jag får ta och hålla med Per-Åke där.
Den här tråden handlar inte om vad han lyssnar på för musik eller vilket format, så det spelar ingen roll ifall det är LP, Cd, kassettband, internet radio osv..
Hans fråga var om nån hade en lösning på problemet, vilket i detta fallet vad hur han kan sända musiken till lurarna när han klipper gräset.
Och eftersom han redan har sagt att han inte vill hålla på och koda om till mp3 filer, så är det nog bäst att sluta där.
OT;
Trådlöst över wifi, till tex kompatibel mobil/ media spelare tror jag borde vara den bästa lösningen, pga att den är laglig och det finns färdiga lösningar, men jag kan tyvär inte svara på vad du ska ha för grejer, överlåter det till någon annan.
Den här tråden handlar inte om vad han lyssnar på för musik eller vilket format, så det spelar ingen roll ifall det är LP, Cd, kassettband, internet radio osv..
Hans fråga var om nån hade en lösning på problemet, vilket i detta fallet vad hur han kan sända musiken till lurarna när han klipper gräset.
Och eftersom han redan har sagt att han inte vill hålla på och koda om till mp3 filer, så är det nog bäst att sluta där.
OT;
Trådlöst över wifi, till tex kompatibel mobil/ media spelare tror jag borde vara den bästa lösningen, pga att den är laglig och det finns färdiga lösningar, men jag kan tyvär inte svara på vad du ska ha för grejer, överlåter det till någon annan.
Nej, slut på mediadiskussionen, han skall ha en streamad WiFi lösning, inget annat, och val av media-uppspelare, tja det får väl plånboken mm avgöra.
Det var väl självklart ett ironiskt förslag. Jag tycker personligen att om man är radioamatör så är det av yttersta vikt att värna om de regler som är uppsatta för radiospektrumet. Bidrar man till "anarki" så är snart amatörradions privileger borta. Tillslut kanske det bara är kontrollerade/godkännda sändtagare som får användas, inget eget experimenterade!gurgalof skrev:Och B1n4ry's förslag till lösning följer INTE reglerna.
Jag förstår inte varför man vill ha en trådlös lösning som bara fungerar på den egna tomten när man kan ha en bärbar lösning som fungerar överallt?
esn: Ironi är svårt att se på ett forum, men jag håller helt och hållet med dig.
Jag skrattade när jag kom till sida två av 'posten'. Killen ville ju bara ha hjälp med ett sprida musik trådlöst på ett begränsat område och tog till det han har gjort länge och väl 'RADIO' (hade jag gjort jag med).
Men jag måste nog hålla med om att den enklaste och billigaste lösningen är en telefon med wifi (på blocket får du väl dom för 300 spänn låsta till '3' idag ... Och man behöver inte simkort för att använda den som musikspelare).
Men jag måste nog hålla med om att den enklaste och billigaste lösningen är en telefon med wifi (på blocket får du väl dom för 300 spänn låsta till '3' idag ... Och man behöver inte simkort för att använda den som musikspelare).