Rocky_AL's elcykelprojekt [updaterad 30 nov]
Re: Rocky_AL's elcykelprojekt
Kolla på t.ex 73-429-91 (IR2010) istället. Finns i SO16 och DIP14.
Jag trodde att max627 hade 2 helt oberoende gatedrivers. Därav in A/B och out A/B.
Sen som jag sa i mitt tidigare inlägg så har PICen en inbyggd krets för styrning av halvbrygga.
Eller har jag missat något här?
Sen som jag sa i mitt tidigare inlägg så har PICen en inbyggd krets för styrning av halvbrygga.
Eller har jag missat något här?

Det över transistorparet ligger ju på en annan potential än det nedre. Source är kopplad till en punkt som rör sig. Drivkretsen ger spänning i förhållande till jord, inte i förhållande till source på över transistorparet.

Tänkte inte på det. Det är ju självklart att max627 inte funkar.
Nu ska vi se om det blev rätt.
Postar en bild på den nya gate drivern istället för att posta om hela schemat.
Förhoppningsvis ska det vara rätt, är dock inte helt säker på kondensatorernas värden.

Postar en bild på den nya gate drivern istället för att posta om hela schemat.
Förhoppningsvis ska det vara rätt, är dock inte helt säker på kondensatorernas värden.

Spännande projekt, kommer att följa detta med intresse 
En sak bara, jag tror inte heller att det mest intuitiva är att styra strömmen med gasen. Att styra spänningen borde göra den mer som en bil/mc. På en bensinmotor är också varvtalet proportionellt mot gasen vid fix belastning. Sen kan jag för lite om bensinmotorer för att kunna säga säkert, men jag skulle tro att för en fix gas så är inte bränsleförbrukningen konstant, utan är en funktion av varvtal och belastning.
Hur som helst kul projekt
. En annan sak också, fundera lite innan du gör kretskortslayouten ifall du inte har vana av detta redan. Vid switchade sammanhang och dessa effekter är det annars lätt att man bygger sig en kraftig brusgenerator, som stör ut radion på alla bilar som du kör om sen 

En sak bara, jag tror inte heller att det mest intuitiva är att styra strömmen med gasen. Att styra spänningen borde göra den mer som en bil/mc. På en bensinmotor är också varvtalet proportionellt mot gasen vid fix belastning. Sen kan jag för lite om bensinmotorer för att kunna säga säkert, men jag skulle tro att för en fix gas så är inte bränsleförbrukningen konstant, utan är en funktion av varvtal och belastning.
Hur som helst kul projekt

Tänk på att du inte får börja pwm'a dina drivkretsar direkt när Pic'en startar(vilket du kanske gör i test-syfte under utvecklingen).
Switchregulatorn startar kanske långsamt men 7805'an är snabb så risken är att ingångarna på drivkretsarna får spänning innan matnings-spänningen har byggts upp.
Jag talar av egen erfarenhet, drivkretsarna hamnade troligtvis i "latch up" tillstånd och drog ner spänningen på switchregulatorn.
Det tog evigheter för mig att hitta det felet, men nu slipper du det.
Switchregulatorn startar kanske långsamt men 7805'an är snabb så risken är att ingångarna på drivkretsarna får spänning innan matnings-spänningen har byggts upp.
Jag talar av egen erfarenhet, drivkretsarna hamnade troligtvis i "latch up" tillstånd och drog ner spänningen på switchregulatorn.
Det tog evigheter för mig att hitta det felet, men nu slipper du det.

Det är tur att det här forumet finns, mycket bra tips som har hjälpt mig.
Jag hade utan tvekan börjat pwma direkt utan att tänka på att switchregulatorn startar långsammt.
Kretskortlayouten har jag precis börjat med. Som planen är nu så sitter mosfetarna och dioderna på ett eget kort. Hi- och LO-sidan sitter på varsitt kylelement. Sedan sitter all övrig elektronik på ett eget kort. Har i princip ingen vana vid så här höga effekter så om det brusar eller inte hänger nog mest på tur.
Det jag försöker tänka mest på är att hålla avstånden korta mellan mosfetar, dioder och strömförsörjning (och förhoppningsvis även batterier och motor).

Jag hade utan tvekan börjat pwma direkt utan att tänka på att switchregulatorn startar långsammt.
Kretskortlayouten har jag precis börjat med. Som planen är nu så sitter mosfetarna och dioderna på ett eget kort. Hi- och LO-sidan sitter på varsitt kylelement. Sedan sitter all övrig elektronik på ett eget kort. Har i princip ingen vana vid så här höga effekter så om det brusar eller inte hänger nog mest på tur.

Det jag försöker tänka mest på är att hålla avstånden korta mellan mosfetar, dioder och strömförsörjning (och förhoppningsvis även batterier och motor).
AVR har inbyggd startup delay
Nej man vill ju inte tänka på allt heller när man göra något såhär till sig själv, tar nästan bort lite av det roliga då. Det viktiga att tänka på är egentligen att försöka dra slingor med switchad ström så att de spänner upp en så liten area som möjligt. Alltså lägga "tillbakaspåret" fysiskt nära "ditspåret" för strömmen. Med stabila jordplan på signalkorten löser det sig i princip självt.

Nej man vill ju inte tänka på allt heller när man göra något såhär till sig själv, tar nästan bort lite av det roliga då. Det viktiga att tänka på är egentligen att försöka dra slingor med switchad ström så att de spänner upp en så liten area som möjligt. Alltså lägga "tillbakaspåret" fysiskt nära "ditspåret" för strömmen. Med stabila jordplan på signalkorten löser det sig i princip självt.
Så du tror att det är intuitivare om vridning 2mm på gasen ökar motorns vridmoment 500% i en kort stund, tills hastigheten blir den önskade?övrigt skrev:En sak bara, jag tror inte heller att det mest intuitiva är att styra strömmen med gasen.
Enda anledningen till att gasen på en bil styr hastigheten är ju att vridmomentet efter en stund hamnar i jämvikt med friktionen.
Precis som jag skrev så är det vad jag tror, ja. Men du kanske vet?
Jag tror på spänningsstyrning mest pga att jag har testat just en sån motor som TS använder. Jag har själv 250W modellen av samma motor och jag kan säga att dessa droppar ganska så kraftigt i varvtal vid ökad belastning. Så den situationen du målar upp tror jag inte är speciellt sannolik, för motorn kommer ändå för det mesta att arbeta långt under sitt tomgångsvarvtal. Hade motorn varit kraftigt överdimmensionerad för en cyklist däremot så hade jag gått på din linje bearing. Men här inte nödvändigt.
Bara vad jag tror, det är ju upp till TS att välja. Men så hade jag gjort.
Jag tror på spänningsstyrning mest pga att jag har testat just en sån motor som TS använder. Jag har själv 250W modellen av samma motor och jag kan säga att dessa droppar ganska så kraftigt i varvtal vid ökad belastning. Så den situationen du målar upp tror jag inte är speciellt sannolik, för motorn kommer ändå för det mesta att arbeta långt under sitt tomgångsvarvtal. Hade motorn varit kraftigt överdimmensionerad för en cyklist däremot så hade jag gått på din linje bearing. Men här inte nödvändigt.
Bara vad jag tror, det är ju upp till TS att välja. Men så hade jag gjort.
Nu har jag gjort en layout på mosfet/diod-delen. Avstånden är korta och bra, dock var jag tvungen att ha dubbelsidigt kort. Tanken är att det andra kretskortet (med styrelektroniken) ska få plats mellan kylelementen ovanför mosfetarna/dioderna.

Det behövs även några feta elektrolyt- samt polyester- eller keramikkondensatorer nära fetarna.
Dioden nere till höger verkar inte följa mönstret.
Kommer du isolerad tabben på dioderna, eller har den rätt polaritet?
Dioden nere till höger verkar inte följa mönstret.
Kommer du isolerad tabben på dioderna, eller har den rätt polaritet?
Jag har en 6800µF elektrolyt på drivkortet (mellan +/- på batteriet), räcker inte den?
Diodernas polaritet på baksidan framgår inte ur datablaet vad jag kan se.
(datablad: http://www.st.com/stonline/products/lit ... h6004w.pdf)
Jag hoppas på att baksidan är internt isolerad på dioderna så att det inte spelar någon roll. Men för säkerhets skull så kanske man skulle ta o köpa lite isolermaterial. Någon som vet var man kan hitta det? Helst på farnell eller elfa.
Diodernas polaritet på baksidan framgår inte ur datablaet vad jag kan se.

Jag hoppas på att baksidan är internt isolerad på dioderna så att det inte spelar någon roll. Men för säkerhets skull så kanske man skulle ta o köpa lite isolermaterial. Någon som vet var man kan hitta det? Helst på farnell eller elfa.
Såg inte någon kondensator i layouten. Om den räcker beror mest på rippelströmståligheten tror jag. Keramiska- och plastfilms- har förhållandevis låg ESR vilket gör att de sväljer spikar och gör livet lugnare för elektrolyten.
Jag är ganska säker på att metallbiten på kapseln alltid har kontakt med någon av benen. Vissa dioder finns i två versioner med olika polaritet på tabben.
Elfa -> Inkapslingar/Fläktar/Kyla/Värme -> Kylelement -> Monteringstillbehör
Jag är ganska säker på att metallbiten på kapseln alltid har kontakt med någon av benen. Vissa dioder finns i två versioner med olika polaritet på tabben.
Elfa -> Inkapslingar/Fläktar/Kyla/Värme -> Kylelement -> Monteringstillbehör