Elektrisk lutande bil på tre hjul
Re: Elektrisk lutande bil på tre hjul
Finns inte en chans att du ska hinna kompensera lutningen vid hjulsläpp, skulle du ha så starka och snabba servon så lär du åka på whiplash i sidled.
Tror fortfarande att hastighet och hjulvinkel är det bästa, hjulvinkeln mäter du enklast på styrstaget eller på ratten. Det kräver dock ganska hög upplösning runt rakt-framläget då man knappast gör stora rattutslag när det går fort.
Tror fortfarande att hastighet och hjulvinkel är det bästa, hjulvinkeln mäter du enklast på styrstaget eller på ratten. Det kräver dock ganska hög upplösning runt rakt-framläget då man knappast gör stora rattutslag när det går fort.
Re: Elektrisk lutande bil på tre hjul
Du menar justera vinkeln på lutningen genom att mäta ratt-utslag och hastighet?
och vid ojämnt eller lutande underlag så gäller det alltså att köra långsamt och hoppas på det bästa?
i valet att uppskatta korrekt lutning eller att mäta korrekt lutning så väljer jag att mäta.
Jag har spenderat mer än en liten stund på o fundera på problematiken och anser inte att den ovan nämnda lösningen håller mer än för segway-liknande fordon.
och vid ojämnt eller lutande underlag så gäller det alltså att köra långsamt och hoppas på det bästa?
i valet att uppskatta korrekt lutning eller att mäta korrekt lutning så väljer jag att mäta.

Jag har spenderat mer än en liten stund på o fundera på problematiken och anser inte att den ovan nämnda lösningen håller mer än för segway-liknande fordon.
Re: Elektrisk lutande bil på tre hjul
Ojämt underlag lär du inte hinna kompensera för, däremot kan det sätta en eventuell pendel i gungning.
Lutande underlag? Var ska du köra?
edit
Framvagnsmekaniken är inte helt enkel att få till, särskilt inte om även framhjulen ska luta och fjädringen inte ska påverkas av lutningen.
Lutande underlag? Var ska du köra?
edit
Framvagnsmekaniken är inte helt enkel att få till, särskilt inte om även framhjulen ska luta och fjädringen inte ska påverkas av lutningen.
Re: Elektrisk lutande bil på tre hjul
Accelerometerlösningen har (väl) samma problem och fördelar som pendellösningen fast utan självsvängningsproblemet. (Accelerometern har visserigen sannolikt också en självsvängingsfrekvens fast i kHz och inte Hz.)
Hur ska en PID kunna kompensera för självsvängingen? regulatorn bygger (väl) på att mätningen är robust. Den är gjord för att reglera en process, inte kompensera för mätfel.
Hur ska en PID kunna kompensera för självsvängingen? regulatorn bygger (väl) på att mätningen är robust. Den är gjord för att reglera en process, inte kompensera för mätfel.
Re: Elektrisk lutande bil på tre hjul, programmerare sökes
Gimbal, framvagns-mekaniken är i det närmaste färdig. Tog lite tid o klura på, men är absolut ingen rymdvetenskap 
Jag förstår att ni tycker det är jättkul att argumentera, men jag föreslår att vi håller oss till ämnet..
Vidare diskutioner, argumentationer och utlägg angående konstruktionen kan hållas på mitt forum för projektet, hordur.se/forum.
För att återkomma till ämnet, finns där någon/några programmerare med experiment-lust?

Jag förstår att ni tycker det är jättkul att argumentera, men jag föreslår att vi håller oss till ämnet..
Vidare diskutioner, argumentationer och utlägg angående konstruktionen kan hållas på mitt forum för projektet, hordur.se/forum.
För att återkomma till ämnet, finns där någon/några programmerare med experiment-lust?
Re: Elektrisk lutande bil på tre hjul
..men för att en gång för alla försvara pendel-konceptet; här är en sajt om ett fordon som styr lutningen enbart med pendel (ingen elektronik alls)
http://www.tiltingvehicle.net/videos.html
problemet är att den inte lutar sig särskillt mycket, så centrifugal-kraften upplevs fortfarande av piloten.
http://www.tiltingvehicle.net/videos.html
problemet är att den inte lutar sig särskillt mycket, så centrifugal-kraften upplevs fortfarande av piloten.
Re: Elektrisk lutande bil på tre hjul
Kan du inte använda två eller flera pendlar med olika självsvängningsfrekvenser.
Re: Elektrisk lutande bil på tre hjul
I slutändan blir det med största sannolikhet flera redundanta system för att mäta vinkeln, men för att överhuvudtaget få igång projektet så börjar vi med endast en sensor.
Det är annars lätt att bli överväldigad och tappa gnistan..
Det är annars lätt att bli överväldigad och tappa gnistan..