Att producera sin egen energi

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Sitter just nu också och funderar om vindkraft är det bästa alternativet, såsom jag kan se det:

Fördel: Rellativt enkelt (åtminstone om vi talar små minikraftverk( och för batteriladdning kan man ju komma undan med tämligen enkel lösning)

Nackdel: Inte 100% tillförlitligt (man är ju beroende av vind) i alla lägen.
(nu syftar jag altså med detta främst på främst mycket små verk)

Alternativ?

Vattenkraft,

Fördel, ger (om det är välplanerat) högre rellativ effekt och säkrare vid kontinuerligt uttag.

Nackdel:
Inledningsvis förutsätter tillgång till vattenflöde som kan leverera tillräcklig volym för önskat effektuttag hela året (betänk tex. att "lågvatten" ju normalt inträffar på sommaren så problematiken blir ju densamma även för en sommarstuga).

kan bli rellativt dyrbart även för en mindre anläggning om man räknar med materiel och annat som tillkommer i samband med anläggningen.
(lösningen jag just nu i skrivandets stund skissar på utgår från en konstruktion med en lång grov slang till en sluten "låda" där turbininloppet ligger)

(sedan tillkommer som vanligt en heldel lagar och förordningar, etc man måste har klart innan man sätter igång, betydligt mer än för ett vindkraftverk...)

3. Solceller,
Fördel, rellativt Enkla att installera och kräver minimalt med skötsel, ej beroende av tillgång på vind eller vatten för att fungera.

Nackdel:
I nuläget dyrt (om det ej enbart gäller batteriladdning) samt låg effekt.

inte helt okomplicerat att få fungera problemfritt vintertid i klimat med mycket snö utan att inkräkta märkbart på avgiven effekt.

Edit: Ej att förväxla med solfångare för varmvatten, något jag tycker alla borde ha! Anläggningen här har i allafall fungerat över förväntan och den är inte särskillt stor rellativt sett.:)

----------------------------------------

En notering, personligen skulle jag gärna vilja vara oberoende av petroliumprodukter och lösningar som ej går att enkelt underhålla ute i fält eller har kort livslängd. :)

Fotogen är utmärkt för tillfälliga lösningar men kostar tyverr skjortan om man kör länge, även om det bara gäller lyktor för belysning.

Annars hade jag rotat fram farsans gamla fotogenkamin.

Kylskåpen funkar ju så (om jag inte mins fel) att en fotogenlåga värmer amoniaklösningen istället för en elpatron som annars är brukligt så principen är ju densamma. :)

Ett riktigt herderligt gammalt kylskåp har nämnligen inga rörliga delar (men kommer då förstås inte upp i lika låg temp som en frys) Så att de slukar massor med el jämfört med de nya är inget annat än ren bull... (de innehåller heller inga konstigheter, mer än amoniak (som förekommer naturligt i många saker (tex i... ja det får ni ta reda på själva...) som kylmedium) enda är att de håller betydligt längre, strejkar det så vänder man det helt enkelt uppoch ned en tid så är det som nytt sedan. Värmepatronerna går att byta. det är möjligt det går att bygga om ett sådant för tex fotogendrift om man ej får tag på ett riktigt fotogendrivet skåp.

Kan tänka mig någonting åt det hållet som komplement till tex jordrör om det behövs.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Aston, och lika långt från Göteborg kan tilläggas :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Mizzarrogh skrev: Ett riktigt herderligt gammalt kylskåp har nämnligen inga rörliga delar (men kommer då förstås inte upp i lika låg temp som en frys) Så att de slukar massor med el jämfört med de nya är inget annat än ren bull...
Min erfarenhet är att de slukar massor av el, jämfört med en kompressorkyl.
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Jag har samma erfarenhet. Kolla bara på kylskåpen i husvagnar/båtar. De med kompressor drar väl just under 1A i medelströmförbrukning. Ett som använder gasol/värmepatron drar runt 7-10A. Dvs 7 till 10ggr mer.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Tack för alla resonemang och länkar. Uppskattas verkligen!
Har precis läst en bok om att bygga sin egen vätgas-generator. Funderar på om det skulle kunna vara något att satsa på just för att man då kan långtidsförvara energin på ett vettigt sätt. Får man till detta så skulle man ju kunna tänka sig att investera mer pengar i solceller eftersom ingen energi skulle "spillas". Utom det man förlorar pga verkningsgrad <1, förstås.
Har dock ingen riktig uppfattning om vad som är rimligt att vänta sig när det kommer till verkningsgrad på en hembyggd såfdan anläggning. Håller på att forska på det... Vad tror ni om vätgas-generator/bränslecell-lösningen?
Verkar inte som att det behöver kosta en förmögenhet om man känner någon som kan svetsa rostfritt och det gör man ju =)...

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tottish, Mmm... menas då att man låter en mindre effekt köra under lång tid för att framställa väte, eller hur funkar det egentligen, kort sagt har var dessa konstruerade?

-----------------
"Min erfarenhet är att de slukar massor av el, jämfört med en kompressorkyl."

Mmm... Men det är ju då avhängigt hur hårt man kör elpatronen, det drar således ungefär som ett värmeelement eller vattenvärmarpatron, tämligen enkelt att modifiera med förbättrad reglering (det är ju typ ett par kanthal slingor runt en keramstav eller motsvarande). men vad jag ville komma åt är att principen borde funka att köra periodvis även med tex fotogen eller liknande med samma resultat.

och, som någon sade här, en lucka ut i det fria skulle ju spara in en heldel drifttimmar vintertid.

Detta altså sagt om kylskåp, temperaturen blir för låg med aminiak för att hålla igång en frys, den måste nog ha en kompressor i vilket fall för att hålla minusgrader för långtidsförvaring av livsmedel.

Anledningen till att kompressorsystemen drar mindre är väl mer att kompressorn ej behöver gå kontinuerligt och med bra kylmedum ökar ju rimligen intervallet den kan vila, således är en liggande "lådbox" med mycket massa(massa (tex matvaror) mest med tanke på att man förmodligen kommer att behöva öppna lcket titt som tätt för att komma åt innehållet, altså då kommer det således ej att "ladda ur" lika snabbt då kyld luft försvinner ut och behöver ersättas, *tror jag*) som kanlagra kylan bäst vid långtidsförvaring.

Men faktum återstår tyverr, merparten av de nytillverkade kompressorerna är rent crapp kvalla jämfört med för bara något tiotal år sedan, tyverr.

En gammal herderlig jordkällare är fortfarande oöverträffad när det gäller lagring av "baslivsmedel" tycker jag, den håller sina ≈4+ i stort sett utan problem året om helt utan el om den är korrekt utförd, kombinera denna med ett tidigare beskrivet kallskafferi så slipper man näöstan helt kylproblematiken (undantaget färskvaror såsom färsk fisk/charkvaror, mejeriprodukter, etc men nästan allt annat går fint att lagra i ett kallskafferi eller i jordkällaren) ;)
Går att göra en minivariant av tex betongrör om man bara ser till att de kommer ned ordentligt i jorden_
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo, de där ammoniakkylarna är väldigt ineffektiva, är väl kanske bara lite bättre än peltierelement. :)

Fördelarna är ju dock att man köra de med i princip vilken värmekälla som helst, de som är i husvagnar tex går att köra med gasol så de är ju bra på så vis har dock för mig att effektiviteten och även temperaturen minskar rätt radikalt om det som värmer inte har rätt temperatur eller så.

Anledningen till att kompressorsystemen drar mindre är väl mer att kompressorn ej behöver gå kontinuerligt och med bra kylmedum ökar ju rimligen intervallet den kan vila

Inte huvudsakligen men visst till viss del men den största anledningen är att de använder den tillförda energin många gånger mer effektivt och att systemet i sig är mycket mer effektivt på att föra undan värmen. Detta i sin tur gör att man inte behöver lika mycket energi för att föra undan samma värme än med det andra systemet och som i sin tur är en stor anledning till att ett kompressorsystem inte behöver gå så länge för att komma ner till samma temperatur.

Men faktum återstår tyverr, merparten av de nytillverkade kompressorerna är rent crapp kvalla jämfört med för bara något tiotal år sedan

Nja håller nog inte helt med där faktiskt, ialf inte om det är Danfoss kompressorer. Snackade med Danfoss för några få år sedan i dock ett annat ärende men frågade de om den generella livslängden på deras kompressorer och de sa att den var normalt 20 - 25 år men det var absolut inget ovanligt med längre. Problemet är att under dessa år så är det med stor sannolikhet något annat istället som gjort att den inte fungerar längre men kompressorn i sig är faktiskt väldigt sällan boven. Kvalitén på resterande grejer i tex en kyl eller frys kan jag nog däremot hålla med om inte har samma standard som förr.

Har ett fullt fungerade kompressorsystem jag sparat som jag gissar på är någon gång från 50 - 60-talet, det lite roliga med det är att de som gjort det är Rolls-Royce vilket verkligen förvånade mig. :D

Tottish: det frigörs förstås mycket energi när väte och syre binds samman men det behövs en bra bit större energimängder för att bryta bindningarna. För att då får tillräckliga mängder för att tex värma upp ett hus så behövs det likaså väldigt stora energimängder för att kunna få denna mängd. Men det är teoretiskt möjligt men har inte sett något kommersiellt eller ens privat, det är ju också dessutom högexplosivt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Henry, Jo, syftade mer på billiga "no name produkter" vissa av Danfoss kompressorerna används väl även i mer krävande sammanhand som tex sjukvårdsutrustning och laboratorieprylar har jag för mig, rätta mig om jag har fel, men fans det inte någon typ av 2-stage kylar även för den vanliga marknaden för några år sedan, eller blandar jag ihop det, tro? Vore ju i så fall ett roligt ämne att labba med... :)

Men, en fundering, skiljer det verkligen så mycket konstruktionsmässigt mellan nya och äldre kompressorsystem?

Nackdel dock, kräver förmodligen el för att fungera (eftersom kompressorhuset bör vara slutet och enklast att fixa detta på dessa små system är nog fortfarande att kapsla in kompressorn som gardering, antar jag i allafall. :humm: )

Bygger väl i grunden på Hampsson & Lindes gaskylare som ju var uppe i en tråd här tidigare? (Detsamma gäller även aminiaksystemen men deär slipper man ju kompressorn, i övrigt är principen lika, fördel är att de är i princip outslitliga eftersom man slipper rörliga delar.
Tål ju onekligen att fundras över alternativ värmekälla. (Kanske ett gengaseldat? :) ) )

"går att köra med gasol så de är ju bra på så vis har dock för mig att effektiviteten och även temperaturen minskar rätt radikalt om det som värmer inte har rätt temperatur eller så. "

Jo, det kan vara litet pyssel om man använder gasol eller liknande (åtminstone på fotogenskåpen), att trimma in lågan så att det stämmer (den skall ej ligga direkt mot, skall finnas skyddsplåtar emellan annars kokar det (med detta åsyftas åsyftas föstås endast att, amoiaklösningen blir för varm) i tid och otid). Men det borde gå att lösa, tycker man. (de nya kanske är lättare)

:humm:

Edit: Såg nu att det fans en egen "kylskåpstråd" :)

Vad gäller vätgas så sitter jag just nu och funderar över möjligheter såsom tex en solcell (eller något annat) som driver ett elektrolys aggregat (bättre förslag?) för att få fram väte och köra detta på låg effekt under lång tid, inte särskillt effektivt men borde nog funka för att få fram skapligt med väte, tror jag. Men, blir nog väldigt små mängder utslaget per timma så jag är innte helt nöjd med den lösningen i nuläget... :humm: och :humm: igen... Vi får nog fundera vidare tror jag...
Tottish

Inlägg av Tottish »

Jo, det är just elektrolys av en vattenlösning som jag tänkte på för väte-framställningen. För att sedan omvandla detta till värme/elektricitet så blir det i så fall bränsleceller.
Men som sagt, det beror på vad man kan få för verkningsgrad på detta.

Henry skrev:
"det frigörs förstås mycket energi när väte och syre binds samman men det behövs en bra bit större energimängder för att bryta bindningarna."

Eftersom det, strikt teoretiskt, går åt/utvinns exakt lika mycket energi i processen oavsett åt vilket håll den går så antar jag att du menar i praktiken? Du har inga siffror på det? Det är som sagt just en ungefärlig siffra på verkningsgraden hos en seriöst hembyggd elektrolys-apparat jag är ute efter.

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo givetvis är det i praktiken jag menar, har letat förr men inte sett någon direkt verkningsgrad på vattenelektrolys. Men jag har sett många som använder på tok för hög spänning då det räcker med knappt 2V för att bryta bindningarna så har man koll på detta så kan det nog bli en hyfsad verkningsgrad i slutet skulle jag gissa. Att sedan få en hög strömstyrka igenom det för att få stora mängder gas är lite av där som problemet kan ligga men det fins flera exmpel på detta på nätet har jag sett men vilket som bäst råder det en liten hätsk diskussion om.

Det jag sa att det går åt en hel del energi är om man vill ha ut stora mängder under en förhållandevis kort tid för om det är stora mängder man håller på med så kan tex bara med säg 20% vara en stor förlust i energi om man redan från början har stora strömstyrkor. Men som sagt håller man koll på alla parametrar så kan det kanske gå rätt hyfsat.

Mizzarrogh: känner ej till några 2-stegs varianter inom kommersiell kyl/frys och ser nog inte heller någon direkt anledning till en, men det kan förstås mycket väl ha funnits någon ändå. Vid extrem kylning av datorer vid överklockning används det dock för att få temperaturer på under -100C.

Men, en fundering, skiljer det verkligen så mycket konstruktionsmässigt mellan nya och äldre kompressorsystem?

Om du menar kompressorsystem generellt så skulle jag nog säga nej, principen och dess uppbyggnad har inte ändrats under alla år. Ta tex det där Rolls-Royce systemet från 50 - 60-talet jag nämnde för det är principmässigt uppbyggt på exakt samma sätt som vilken nyinköpt kyl/frys som helst. Det som dock skiljer är ett annat kylmedium, utseendemässigt mer moderna kompressorer och lite annat som tex helelektroniskt styrning av hela systemet och avfrostning osv. Men principuppbyggnaden hos kompressorsystem till kyl/frys är fortfarande den samma som för tex 50 år sedan eller när det nu kom.

Anledningen till att man använder hermetiskt slutna kompressorsystem är för att det blir mycket driftsäkert då ingenting varken kan komma in eller ut och förstöra kompressorn eller vad som helst. Det finns dock industriell kyla där kompressorn inte är hermetiskt sluten till systemet och då brukar packningar få bytas ibland med kanske driftstopp som följd, så man undviker nog detta så långt det går.

Fotogenskåp är ingenting jag hört om men gissar på är ungefär samma princip som gasolskåpen. I dessa så tänder man en liten låga i botten på ett ca 1.5 cm bredd rör där ammoniakgasen ligger runt om. I röret är det sedan en lång tunn plåt som är vriden så att värmen från lågan tvingas ut mot sidorna så uppvärmningen blir mer effektiv. Ovanför röret är dock ändå luften mycket varm så det är inte mycket av energin i gasolen som används på detta sätt eller om man använt tex väte för detta.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Väldigt intressant det här...

Hittade en batch billiga solceller på ebay, kanske nåt för Tottish?

Jag skall snart dra till Australien för ett "working holiday" och tänker i samma banor. Skall köpa mig en Land Cruiser "troopy" och utrusta den så att den är självförsörjande (ej via motorn) med åtminstonde den el jag behöver till dator, kamera, mobil etc. Kyl och "spis" skulle vara schysst att få med i ekvationen, men det blir i mån av plats och pengar.

Tankarna gick först till solpaneler av naturliga skäl, men det var lite dyrare än jag trott. Alternativet är i så fall nån form av vindsnurra som man fäller upp på taket när bilen står still.

Är väldigt intresserad av elektrolysör/bränslecell-system, men det är nog orealistiskt otympligt för en bil i dagsläget. Vad jag förstått är det framörallt lagringen av vätgasen som är problemet, men det forskas en hel del på området.

Vill inte trådkapa, så jag lägger upp en egen tråd när jag kommer igång. Tar dock ett tag, har lite detaljer att klara ut först, som att sälja lägenheten och fixa uppkörningen :D

/Andreas
Tottish

Inlägg av Tottish »

Tack för länken, såg den jag också. Verkar helt klart vara ett kap men jag vill inte gärna köpa på mig en massa celler mu då det verkar som att det händer mycket på den här fronten nu och mitt projekt kommer som sagt antagligen inte igång de närmaste året/åren.

Kul projekt med bilen, lycka till med det!

MVH
/Tottish
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Nu har jag funderat lite mer på detta med egenproducerad el... Har lite blandade vilda idéer men det mesta är på teoristadiet ännu.

En variant jag fastnat för är att kombinera en solfångarparabol med en stirlingmotor/generator. Det finns kommersiella tillämpningar på det, så det borde inte vara omöjligt. Eventuellt byter man stirlingmotorn mot något i stil med denna. Jag blev lite lagom förbannad när jag hittade det patentet, jag fick ungefär samma idé, bara några årtionden för sent :). Kombinationen av en heat-pipe (finns det något svenskt ord?) och en turbin låter så elegant på något sätt, det blir ju (i princip) bara en rörlig del...

Helst skulle parabolen gå att fälla ihop, så att man kan montera den på ett fordonstak och fälla ner den vid färd, men att få den både effektiv och hopfällbar är väl inte det enklaste kan jag tänka ;). Jag har några embryon till lösningar, men de blir ganska komplicerade mekaniskt.

En annan variant jag funderat på är om man kan använda en syra & en bas för att lagra energi. Elektrolys av (rent) saltvatten kan ju ge både HCL (indirekt) och NaOH, och reaktionen blir exoterm vid neutralisation. Vad jag (med mina ganska begränsade kemikunskaper) förstår är processen för att kombinera H2 och Cl2 till HCL exoterm, så där tappar man ju en del, men den spillvärmen kanske man kan ta tillvara (med en stirlingmotor, vad annars ;)) och återföra som elenergi till elektrolysprocessen.

Det är ju lite besvärliga vätskor att hantera, men det kanske är billigare än att lagra vätgas?

Som ni märker har jag snöat in på stirlingmotorer och liknande, så hur man sen skall omvandla värmeenergin från neutralisationsprocessen får ni faktiskt fundera ut själva :D .

Det hela är mycket lösryckt, och jag har inte räknat på energidensitet och liknande, så det finns säkert en hake någonstans. Men om det går att lösa skulle ju hela processen bli ganska energieffektiv, inte sant?

Slå gärna hål på mina funderingar, alltid lär man sig nåt på kuppen.

/Andreas
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har lust att försöka på detta också men det kräver en del maskineri.

Jag hade faktisk satsat på pellets som "fossil bränsle", hade jag pengarna ville ett specialbyggt hus vara grejen men det är ju drömmar som knappast blir sanna.

Jag har planer på att försöka bygga en Tesla Turbin som ska drivas med ånga, visar den sig alldeles för ineffektiv vill jag försöka med en vanlig ångmotor.

Det skulle bilda ett slutet system, ångan slutkondenseras i en ackumulatortank där den ger värme + varmvatten.

Jag har även lite andra idéer med detta system men det blir längre fram.

Mitt mål skulle vara att ha ett "vanligt" liv i ett "vanligt" hus men att inte ha inkommande ström eller fjärrvärme.

Visst ville det betyda att man skulle behöva dra ett lågspänningsnät i huset men det är till att klara, solpanel är givit till varmvatten på sommaren och vindkraft är nog ett måste, detta betyder att huset måste ha en stor tomt vilket betyder "ute där världen är förlängd med golvplank", datorer skulle vara laptop osv. men det skulle gå alldeles OK.

Investeringen är tyvärr stor och lönsamheten tveksam men det skulle vara trevligt att strömavbrott som mest betyder att gatulamporna släcks.
Skriv svar