Fördel: Rellativt enkelt (åtminstone om vi talar små minikraftverk( och för batteriladdning kan man ju komma undan med tämligen enkel lösning)
Nackdel: Inte 100% tillförlitligt (man är ju beroende av vind) i alla lägen.
(nu syftar jag altså med detta främst på främst mycket små verk)
Alternativ?
Vattenkraft,
Fördel, ger (om det är välplanerat) högre rellativ effekt och säkrare vid kontinuerligt uttag.
Nackdel:
Inledningsvis förutsätter tillgång till vattenflöde som kan leverera tillräcklig volym för önskat effektuttag hela året (betänk tex. att "lågvatten" ju normalt inträffar på sommaren så problematiken blir ju densamma även för en sommarstuga).
kan bli rellativt dyrbart även för en mindre anläggning om man räknar med materiel och annat som tillkommer i samband med anläggningen.
(lösningen jag just nu i skrivandets stund skissar på utgår från en konstruktion med en lång grov slang till en sluten "låda" där turbininloppet ligger)
(sedan tillkommer som vanligt en heldel lagar och förordningar, etc man måste har klart innan man sätter igång, betydligt mer än för ett vindkraftverk...)
3. Solceller,
Fördel, rellativt Enkla att installera och kräver minimalt med skötsel, ej beroende av tillgång på vind eller vatten för att fungera.
Nackdel:
I nuläget dyrt (om det ej enbart gäller batteriladdning) samt låg effekt.
inte helt okomplicerat att få fungera problemfritt vintertid i klimat med mycket snö utan att inkräkta märkbart på avgiven effekt.
Edit: Ej att förväxla med solfångare för varmvatten, något jag tycker alla borde ha! Anläggningen här har i allafall fungerat över förväntan och den är inte särskillt stor rellativt sett.

----------------------------------------
En notering, personligen skulle jag gärna vilja vara oberoende av petroliumprodukter och lösningar som ej går att enkelt underhålla ute i fält eller har kort livslängd.

Fotogen är utmärkt för tillfälliga lösningar men kostar tyverr skjortan om man kör länge, även om det bara gäller lyktor för belysning.
Annars hade jag rotat fram farsans gamla fotogenkamin.
Kylskåpen funkar ju så (om jag inte mins fel) att en fotogenlåga värmer amoniaklösningen istället för en elpatron som annars är brukligt så principen är ju densamma.

Ett riktigt herderligt gammalt kylskåp har nämnligen inga rörliga delar (men kommer då förstås inte upp i lika låg temp som en frys) Så att de slukar massor med el jämfört med de nya är inget annat än ren bull... (de innehåller heller inga konstigheter, mer än amoniak (som förekommer naturligt i många saker (tex i... ja det får ni ta reda på själva...) som kylmedium) enda är att de håller betydligt längre, strejkar det så vänder man det helt enkelt uppoch ned en tid så är det som nytt sedan. Värmepatronerna går att byta. det är möjligt det går att bygga om ett sådant för tex fotogendrift om man ej får tag på ett riktigt fotogendrivet skåp.
Kan tänka mig någonting åt det hållet som komplement till tex jordrör om det behövs.