squiz3r skrev:Tjena. Nu väcker jag en gammal tråd igen

.
Till att börja med, Hur går det med era U-båtar/ROV'ar?
Fortfarande på idéstadiet. Jag har iallafall bestämt mig att det kommer sitta en FoxBoard med tillhörande
webbkamera i den och bilderna ska strömmas upp till ytan med Ethernet. Strömmen till ROV:en kommer dels genom batterier (främst till motorerna) och dels genom Ethernet-kabeln. Batterier kan vara bra att ha om man skulle förlora kontakten med ROV:en. Då kan man få den att automatiskt åka upp till ytan. Men framför alltklarar nog inte de klena kablarna i Ethernet att hantera den stora strömmen till motorerna.
Huvudkroppen blir ett plexirör istället för en låda.
För att få till detta måste jag få ordning på min fräs. För att få ordning på min fräs måste jag ha en metallsvarv. För att ha råd att köpa en metallsvarv väntar jag på skatteåterbäringen. När jag väl får pengarna lär det vara för kallt för att stå i ladan och svarva...
squiz3r skrev:
Jag behöver ha ett rör, ca. 80-110 mm diameter, så långt inga problem.. Tex. avloppsrör.. Men sen behöver det klara högt tryck, ca. 1 kg/cm2 (10m), det måste vara plant inuti, avloppsrör uppfyller nog inte detta.. Och svårast, det måste klara saltvatten.. Så där försvinner både alu och stål.. Finns det rör i rostfritt, som verkligen är rostfritt och inte sånt mög som diskbänkar m.m.? Annars funderar jag på plast, tex. plexiglas. Men det FÅR INTE flexa, så där försvinner nog många plaströr? Eller gör dom inte det om trycket är jämnt på alla sidor??
Vad gör det om det flexar lite? Annars kanske du kan stärka upp röret med några invändiga "avskiljare". Det plexiröret jag funderar på (hos Ironbill) har en diameter på 150 mm och 3 mm godstjocklek.
squiz3r skrev:
Edit: JonasJ: Vilken ström/spänning går motorn på där? Hur stor är den och hur mycket tryck ger den (med din propeller)?
Strömförbrukning vet jag inte men mina batteripaket är på 12 V/4500 mAh. Tryck vet jag inte heller men tillräckligt

Vilka mått vill du vet så kan jag mäta upp dem åt dig?