ECU till en bil
Dom onormala topparna är dubbelt så långa som normalt och det verkar inte bli rätt antal pulser så den missar några tänder när den kommer upp i varvtal. Frågan är varför det dom kommer sådär efter dom två som ska saknas?
Det känns inte som störningar i och med att den missar tänder... Jag gissar mer att det är något med VR-kretsen i megasquirten. Har aldrig pillar med orignalkopplingarna för VR sensorn dock... Ett oscilloskåp på med mätning före och efter VR-kretsen skulle nog kunna säga en del. Kresten ska göra en puls till megasquirten vid varje nollgenomgång på insignalen. Det skulle nog räcka med ett ljudkortsoscilloskåp för att se om det står rätt till (se upp med signalnivån på VR-sensorn dock, den kan generera ganska höga spänningar).
Det känns inte som störningar i och med att den missar tänder... Jag gissar mer att det är något med VR-kretsen i megasquirten. Har aldrig pillar med orignalkopplingarna för VR sensorn dock... Ett oscilloskåp på med mätning före och efter VR-kretsen skulle nog kunna säga en del. Kresten ska göra en puls till megasquirten vid varje nollgenomgång på insignalen. Det skulle nog räcka med ett ljudkortsoscilloskåp för att se om det står rätt till (se upp med signalnivån på VR-sensorn dock, den kan generera ganska höga spänningar).
Staplarna visar tiden mellan triggningarna. Vid ökat varvtal minskar tiden. Spänningen kan inte megasquirten mäta själv, men den ökar med varvtalet.
En kondensator skulle kunna filtrera bort störningar med betydligt högre frekvens en själva signalen från vr-givaren. Men skulle det varit någon högfrekvent störning (från tändspolen tex) skulle den triggat i förtid (kortare stapel) så jag tror inte det hjälper. Megasquirten har dessutom ett ganska bra filter på ingången redan. Det skadar dock inte att prova...
Ett motstånd paralellt med givaren sänker spänningen, vilket kan hjälpa om givaren lämnar för hög spänning.
En kondensator skulle kunna filtrera bort störningar med betydligt högre frekvens en själva signalen från vr-givaren. Men skulle det varit någon högfrekvent störning (från tändspolen tex) skulle den triggat i förtid (kortare stapel) så jag tror inte det hjälper. Megasquirten har dessutom ett ganska bra filter på ingången redan. Det skadar dock inte att prova...
Ett motstånd paralellt med givaren sänker spänningen, vilket kan hjälpa om givaren lämnar för hög spänning.
Spänningen sjunker när man paralellkopplar ett motstånd på grund att av VR-givaren, som förenklat kan ses som en växelspänningsgenerator har hög inre resistans. Dvs den kan bara mata ut en väldigt liten ström. Ohms lag är inblandad 
Fast det är inget man ska behöva bekymra sig över för att få igång ett megasquirt tycker jag... 60-2 hjul är ju väldigt vanliga så det borde ju funka direkt? Har du kollat att att alla komponenter har rätt värden och är monterade på rätt plats?

Fast det är inget man ska behöva bekymra sig över för att få igång ett megasquirt tycker jag... 60-2 hjul är ju väldigt vanliga så det borde ju funka direkt? Har du kollat att att alla komponenter har rätt värden och är monterade på rätt plats?
Vi testade med megastim innan vi monterade ner detta i bilen. Vi provkörde lite igår och vi kom överens om att vi tar en kabel rakt in i kortet hela vägen utan nån skarv av vare sig sockerbit eller lödtenn. Nu har vi iofs bara lödskarvat då och tejpat och även krympslangat.
Vi kollade att alla komponenter hade rätt värden när vi lödde kortet i somras förra året iaf resistorerna.
Kan själva inställningen av triggerhjulet vara nån bov i detta kanske?

Vi kollade att alla komponenter hade rätt värden när vi lödde kortet i somras förra året iaf resistorerna.
Kan själva inställningen av triggerhjulet vara nån bov i detta kanske?

Jag har nu kommit fram till att testa detta. Jaghar demonterat ett gammalt midikeyboard som jag slösade bort på för ungefär 8 år sedan. Där fanns mest dioder faktiskt. Men även en del resistorer och några kondensatorer.behr skrev:Varva över 4500 rpm är ju ett måste. Det är där det roliga börjar
Megasquirten med extrakoden ska klara över 10000 rpm på fyror om jag minns rätt.
Dom där störningarna i rpm-kurvan ser otäcka ut... Svårt att säga vad det är såklart, men det är definitivt något som är lite galet.
Jag har bara använt LM1815 för VR-givarna och aldrig V3ans orginal men nå saker jag skulle provat är:
* Kondensator över VR-givaren, typ 10-100n
* Motstånd paralellt över VR-givaren (jag har 300 ohm på min)
* Bra skärmad kabel till VR-givaren (mikrofonkabel)
* Jordning av tändspole och resistans i tändkablarna
Jag hittade ett motstånd på 222 ohm. Sen hittade jag även motstånd på 50 ohm och då närmar man sig ju 300 ohm.. kanske seriekoppla dessa?
Kondensator däremot vet jag inte hur man identifierar men läste litegranna och såg att det är viktigt med spänningen.. Antar att ecun jobbar med antingen 5 eller 12 volt?
Hittade bara 16 volt och 50 volt så tveksam där..
Värdet på motståndet är inte alls kritiskt. 222+50 ohm i serie funkar kanske. Prova några olika värden mellan 272 ohm och 1000 ohm.
Kondensatorn bör vara en keramik kondensator. Typ en sån här på elfa. Kapacistansen bör vara 10-100 nanofarad. Dom är i regel märkta 103 eller 104.
Den mesta elektroniken matas på 5 volt i megasquirten. Dock kan spänningen från VR-givaren vara högre än så på grund av att det är en liten generator. En 50 volts kondesator är helt ok.
Kondensatorn bör vara en keramik kondensator. Typ en sån här på elfa. Kapacistansen bör vara 10-100 nanofarad. Dom är i regel märkta 103 eller 104.
Den mesta elektroniken matas på 5 volt i megasquirten. Dock kan spänningen från VR-givaren vara högre än så på grund av att det är en liten generator. En 50 volts kondesator är helt ok.
Jag har placerat ett motstånd parallelt över vrsensorn vid db37 kontakten men det blev inge bra. Nytt batteri är det nu också och nu startar den inte alls. Så mjökigt att löda i handsfacket också så skulle vilja ta ut den igen och löda bättre. Funderar på att skaffa microfonkabel från triggergivaren till skarvkontakten. Nu är den inlindad i alufolie där det var lite löst sen förut och tejpat runt med eltejp.
Har inte kollat mekaniskt på hur det ser ut. Men den kan bara sitta på ett sätt. Med en indexbult inget mer konstigt med det.
Ska se vad jag gör härnäst. Ska försöka få upp kabeln så jag kan löda ordentlgit.
Har inte kollat mekaniskt på hur det ser ut. Men den kan bara sitta på ett sätt. Med en indexbult inget mer konstigt med det.
Ska se vad jag gör härnäst. Ska försöka få upp kabeln så jag kan löda ordentlgit.
-
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 24 maj 2005, 20:43:10
- Ort: Örnsköldsvik
Använder du opel:s originaltrigger som sitter på veven? (sensorn sitter i blocket, triggerhjulet ej synligt).
Det kan förklara en hel del varför du itne får det att fungera med ms:et
Precis vid de två "missing" tooth så får du en översläng på signalen, som gör att den inte passerar nollnivån. Ms:et kommer således att missa den första tanden varpå allt blir förskjutet. Prova om du har möjlihget att mäta med osc.skåp på signalen så kommer du se vad jag pratar om.
Tyvärr verkar det inte finnas nån bra lösning på att få till det, många andra eftermarknadssystem som har problem med just opel och 60-2 triggern.
Det verkar också som om VR givaren i sig är förlångsam för förloppet, därav översvängen.
Det kan förklara en hel del varför du itne får det att fungera med ms:et
Precis vid de två "missing" tooth så får du en översläng på signalen, som gör att den inte passerar nollnivån. Ms:et kommer således att missa den första tanden varpå allt blir förskjutet. Prova om du har möjlihget att mäta med osc.skåp på signalen så kommer du se vad jag pratar om.
Tyvärr verkar det inte finnas nån bra lösning på att få till det, många andra eftermarknadssystem som har problem med just opel och 60-2 triggern.
Det verkar också som om VR givaren i sig är förlångsam för förloppet, därav översvängen.
Ja, jag använder original vr-sensor som satt där från början. Jag har bara bytt och renoverat kabel tre gånger. Det finns och köpa en ny triggergivare med kabel för 500 kr. Men osäker om jag ska göra det.
Om det nu är ett erkänt problem med vrsensor och 60-2 hjul och opel så kan man ju börja fundera på om det finns andra vr-givare som garanterat klarar atthänga med.
När opeln gick på original styrsystem var varvstoppet på 6400. Så då vet jag iaf att dit upp skall den ju gå åtminstone. Har även testat och klarat 6450-6500 men sen går ju varvstoppet in alltså.
Om det nu är ett erkänt problem med vrsensor och 60-2 hjul och opel så kan man ju börja fundera på om det finns andra vr-givare som garanterat klarar atthänga med.
När opeln gick på original styrsystem var varvstoppet på 6400. Så då vet jag iaf att dit upp skall den ju gå åtminstone. Har även testat och klarat 6450-6500 men sen går ju varvstoppet in alltså.
-
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 24 maj 2005, 20:43:10
- Ort: Örnsköldsvik
Ja, problemet är ju att få en som passar i originaluttaget.
Vi fick montera externt triggerhjul för att få det att fungera bra.
Har en ide om att originalboxen inte dektekterar 60-2 utan nått i stil med 60-3.
På vems sidan
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... othProblem
kan man läsa lite om detta problem som råder på opel-triggern. har för mig jag läste nånstans där om att de skrev om koden för 60-3 trigger, men inte säker.
Enligt de mätningar jag gjorde med osc. på en opel-motor så fick jag ännu värre amplitudsförändring runt missingtooth..
Vi fick montera externt triggerhjul för att få det att fungera bra.
Har en ide om att originalboxen inte dektekterar 60-2 utan nått i stil med 60-3.
På vems sidan
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... othProblem
kan man läsa lite om detta problem som råder på opel-triggern. har för mig jag läste nånstans där om att de skrev om koden för 60-3 trigger, men inte säker.
Enligt de mätningar jag gjorde med osc. på en opel-motor så fick jag ännu värre amplitudsförändring runt missingtooth..
Jag slipper helst att montera ett externt triggerhjul därför att jag har min inkapslad och skyddad.
Funderar på att montera en resistor och kondensator paralellt över vr-givaren. Har hört att det ska kanske ge en tydligare signal och rätt spänning.
Du länkade till en sida där de också tog upp att man kunde lägga till en resistor och en kondensator. Ska leta reda på dessa och se om jag löder det.
Har du också haft opel?
Funderar på att montera en resistor och kondensator paralellt över vr-givaren. Har hört att det ska kanske ge en tydligare signal och rätt spänning.
Du länkade till en sida där de också tog upp att man kunde lägga till en resistor och en kondensator. Ska leta reda på dessa och se om jag löder det.
Har du också haft opel?