El bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är ju DC motorer! Dom påverkas ju inte av frekvens eftersom dom ”går på celler”! :wink:
Och billiga var dom inte! :shock:
peter555

Inlägg av peter555 »

Vad snackar du om ? Det är BLDC motorer.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ja, det är inte AC motorer som en moddad växelströms generator är! Ganska stor skillnad.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tror du måste studera motorer lite mer. Enda skillnaden mellan en BLDC motor och en bilgenerator är att man har permanentmagneter i den förstnämnda och elektromagneter i generatorn. Det tycker jag är en försumbar skillnad.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag tycker att du ska prova att driva en moddad växelströmsgenerator med DC, och berätta sen vad du kom fram till! Hur lika var dom o s v………
peter555

Inlägg av peter555 »

Som sagt läs på lite om motorer, du verkar inte fatta vad du pratar om.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Inte det? Du påstår ju att det är försumbar skillnad mellan DC och AC drift och jag håller inte med. Då är det i så fall större likheter mellan en stegmotor och en elektroniskt kommuterad likströmsmotor.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag vet inte var du får DC-drift ifrån, jag har aldrig pratat om DC-drift. Mig veterligt är det bara mekaniskt kommuterade motorer som går att köra direkt på DC utan elektronik.
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Hmmm.
Som sagt en studie stund kanske. (man lär så länge man lever)
Nog för att det heter BrushLessDC men det är nog betydligt närmare en växelströms generator än en "vanlig" dc motor.
Millox

Inlägg av Millox »

Andy: Nä, faktum är att det går ganska fort, speciellt på en motor med kommutering på kolen. Dessutom utfälls det joner från anslutningar, hölje, rotor etc som också kommer att bidra till ökad ledningsförmåga.

En vanlig bilgenerator är ingen dum idé alls att använda till det här, man kan montera bort den normalt sett extremt fåniga "fläktvingen" som sitter där och därmed få bra möjligheter till extern forcerad kylning med fläkt och enbart luft. En bilgenerator tillåter nämligen väldigt generös och väl planerad luftgenomströmning. Med extern kylning istället för den fåniga plåtbiten kan man dessutom få bra med kräm redan vid stillastående. Problemet är dock att de normalt sett har så lite järn att man vill köra dem på ganska högt varvtal för att inte förlusterna ska bli för stora. (Jag har dock ingen koll på vad detta varvtalsområde är i verkligheten)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En sådan motor skulle man nog kunna köra elektronisk på enklaste vis med några hallswitchar då det ju i princip är en 3-fas motor som då ändrar strömmen genom lindingarna beroende på var polerna på rotorn befinner sig. Sedan kan man då kanske reglera styrkan genom att reglera strömstyrkan på rotorn eller genom lindingarna på statorn. Inte det mest effektiva då kolens tryck drar av en del från effektiviteten men man kan nog få en ganska så kraftig motor på det viset. Sedan som broms så fungerar den ju perfekt som generator med lite extra elektronik. :)
Senast redigerad av Henry 21 juni 2007, 02:04:16, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det bästa är naturligtvis en riktig PM motor, dessvärre kostar en sån säkert 10 ggr så mycket som en rejäl generator på skroten.
Skriv svar