EOS kameror för fotografisk film lär väl knappast ha efterfrågats av särskilt många sedan typ 1600svalitihjäl.
De hade väl sin storhetstid typ -87 vad jag minns.
Jag ser över huvud taget ingen poäng med att använda dem idag om man inte har väldigt nischade önskemål som faller långt utanför alla normala ramar.
Dessutom har de väl fortfarande samma problematik här som en modern digitalkamera.
Analog kamerablixt till mobiltelefon?
- Mizzarrogh
Re: Analog kamerablixt till mobiltelefon?
De EOS kameror jag har med elektronisk bildlagring har samma fäste för blixt som den med fotokemisk bildlagring.
Den har ytterligare kontaktpunkter som jag inte tror att äldre analoga kameror hade. Där var det väl bara en trigger puls.
Den har ytterligare kontaktpunkter som jag inte tror att äldre analoga kameror hade. Där var det väl bara en trigger puls.
- Mizzarrogh
Ok.
Merparten av de som tillverkades var väl tänker jag mig främst därför att högupplösta bildsensorer var mycket dyra på 80 talet.
Dessa i det segmentet torde väl idag mest intresserade de som har ett specifikt intresse för just fotografisk film och teknikhistoria kring området.
Jag tänker mig att de som är mer åt det hållet att man vill experimentera med fotopapper och liknande helst vill ha helt manuella inställningsmöjligheter annars om man arbetar mycket med konstfoto eller liknande så att man själv kan ställa in exponeringstider, bländare, fokus, mm på plats.
Det var dock väldigt länge sedan jag höll på med detta nu.
Merparten av de som tillverkades var väl tänker jag mig främst därför att högupplösta bildsensorer var mycket dyra på 80 talet.
Dessa i det segmentet torde väl idag mest intresserade de som har ett specifikt intresse för just fotografisk film och teknikhistoria kring området.
Jag tänker mig att de som är mer åt det hållet att man vill experimentera med fotopapper och liknande helst vill ha helt manuella inställningsmöjligheter annars om man arbetar mycket med konstfoto eller liknande så att man själv kan ställa in exponeringstider, bländare, fokus, mm på plats.
Det var dock väldigt länge sedan jag höll på med detta nu.
Canon EOS blixtfäste har 5 kontakter för att styra blixten även på filmtiden.
Dock om du monterar och slår på en typisk generell blixt från 70-80-talet på en EOS, åtminstone de som är säg max 20-25 år gamla, så steker du sannolikt kamerans utgångssteg som bara tål ett fåtal volt medan blixtaggregatet lägger hela urladdningsrörets driftspänning över anslutningen till kameran, typiskt kanske 100-300V DC.