Instegscertrifikat för amatörradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kode

Re: Instegscertrifikat för amatörradio

Inlägg av kode »

Glenn skrev: 17 september 2024, 12:16:00
Marta skrev: 17 september 2024, 11:28:08 Elsäkerhetsfrågorna är de allra viktigaste. Det krävs NOLL fel på denna del av provet för godkänt. Kan aldrig tro de gör något så dumt som att göra avkall på dessa.
Dessutom är det i mitt tycke ganska enkla frågor i den delen, med enkla menar jag att kan man inte svara på de frågorna bör man inte syssla med nätspänning.
Ja, men nu står det ju i SSA:s artikel att det handlar om att tillåta bruk av CE-märkta transceivers, och emedan jag håller med om att det både är ganska enkla frågor som mestadels bara kräver sunt förnuft för att besvara korrekt, så är det ju inte nödvändigtvis särskilt relevant om man ändå inte ska få bygga egna sändare och nätdelar till dessa med denna certifikatklass.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Någon kanske vill laga själv när det uppstår enkla fel och då krävs "nödig kännedom" både för att göra rätt där de kan och att känna sina begränsningar och låta bli där det är bortom den egna förmågan.

Endast CE-märkt är inget bra alls. Det skall givetvis vara möjligt för nbörjare att bygga enkla apparater. '

Just för nybörjares hembygge kunde en låg effektgräns vara väl motiverad. Det skulle även finnas en bortre tidsgräns för nybörjarcert. T.ex. 2 år med förlängning för de som är underåriga för HAREC-cert.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

alexanderson skrev: 17 september 2024, 10:52:35
MiaM skrev: 14 september 2024, 10:18:50En antagligen omöjlig utopi som skulle blåsa mycket liv i amatörradio vore någon möjlighet att kombinera elektronikhobbyn med att sända musik.
Vad tycker Du det borde gälla för effektbegränsning för sådana sändningar ? Skall myndigheterna tilldela utövaren en viss frekvens ?
Det måste finnas mycket plats på kortvåg, efter alla kommersiella kortvågssändare som har lagts ned i Europa.
Därför borde nya frekvensband på kortvåg inrättas.
När det gäller att sända musik, vem kontrollerar att de som sänder betalar in STIM-pengar eller skall de som sänder själv framföra musiken ?
Jag tänkte i första hand att myndigheter tilldelar frekvenser på FM-bandet för att sända med relativt låg effekt, typ ungefär som närradio, fast med amatörradiocert kombinerat med detta tillstånd får man bygga utrustning själv.

Vet inte hur det fungerar med STIM för befintliga kanaler, men på något sätt fungerar det och det lär väl gå att utöka till detta.

Håller med om att kortvåg säkert har gott om utrymme. Dock är ju musik och AM ingen jätterolig kombination, och att få igenom övergång till FM på något kortvågsband är nog svårt.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Varför inte starta en när radiostation då om det är vad du vill göra?

Jag tror tyvärr antalet intresserade FM lyssnare för den typen av innehåll idag är färre än de som vill vara radio DJ.. .
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är väl väligt dyrt att driva en radiostation har jag för mej ? ..eller är det bara reklamradiostationerna som gnäller ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hawkeye skrev: 15 september 2024, 15:15:33 Det står i PTSFS 20222:19, "föreskrifter om undantag från tillståndsplikt" vad som definieras som amatörradiotrafik, och på vilka band man får sända. Följande är alltså tillåtet under förutsättning att det görs drivet av ett personligt radiointresse och utan vinstintresse, och att det inte är yrkesmässigt.
  • Övning
  • Kommunikation
  • Tekniska undersökningar
Ja, men det förbjuder ju inte explicit sändning av musik, det är ju bara att det inte får bli som en rundradiosändning. Men att nån amatör som komponererar själv spelar en låt för sina radiokontakter kan väl varken räknas som kommersiellt eller rundradio?
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Bjaellerud skrev: 17 september 2024, 07:49:20 För att svara på thomas funderingar om 25 W räcker, och vad som krävs för att prata.
För det första störningar från modern elektronik är nog det allra störst gisslet idag.
Amatörbanden omfattar så stort frekvensområde så vi måst inse att vägutbredningen varierar väldigt mycket, och därmed vad som krävs och vad som behövs för att få någon form av radiokontakt.
Kortvåg VHF UHF mikrovåg...
Solen solfläckar sporadiska vågutbredningsfenoemen. allt ingår i kraven på kunskap och erfarenhet av att åstadkomma radiokontakter.

Låt oss börja med 3,5 - 3,8 MHz bandet, det som på tiden då radions skala vara graderad i meter kallades för 80 meter.
Enkelt och kräver ringa effekt, men en lång antenn
2 x 20 meter lång dipol på 8 - 15 meters höjd. är vad man kan börja med.
5 W räcker för många radiokontakter,
100 W är närmast ens tandrad då nästan alla radiostationer som man kunnat köpa e sista 50 åren har 100 W ut.
25 W är bara 6 dB lägre, dvs i dB räknat en liten skillnad. Därför är det förvånande att myndigheten sätter en sån gräns, ingen eller väldigt få lär höra skillnad på 6 dB....
Men störningar återigen, ingen hör ju något numera så ofta används 1 kW där 25 W förr hade varit utmärkt.

7 MHz dvs 42 meter, som kallas 40 meter, (konstigt va?) jag föreslog att lyssna på 7070 kHz. Ett frekvensområde som funkar väldigt bra , antennen blir 2 x 10 meter lång.
Här finns stationer i hela EU som går att prata med och samma här 25 W räcker väl, ingen hör skillnad på 100 W....

Dessutom kommer de flesta att inte bry sig om att ställa ner till 25 W......

Alla kortvågsfrekvenser kommer att förändras kraftig under ett dygn, så inget är stabilt.

145 MHz (2 meter) är ett perfekt frekvensområdåde för kortkommunikation med bra ljud bekväm passning etc.
Det körs vad man kallar "seriös" 144 MHz, dvs med SSB och Morse. Krävs stora antenner typ 15 elelement Yagi och antennrotor.
En del av hobbyn som verkligen blomstrade för en 40 år sen.

Mikrovåg ja något för de som verkligen vill bygga och EXPERIMENTERA.

Ja var skall man börja?

14 MHz kanske, 2 x 5 meter lång dipol, Europa ligger för dörren, lätt, men som jag tycker lider av oaktivitet och mest folk som tävlar i att få så många kontakter som möjligt.
Inte kul att någon säger ens anropsignal sen 599 och hej då, nästa??
Förr då det var bättre och roligare, kunde man få vänner för livet efter en lång och trevlig pratstund med en annan radioamatör.
Träna språk, höra hur man hade det i Shefield exvis, väder, vem man var namn, vilka grejer man körde med etc.
På 14 MHz kan man prata med svenskar utomlands, men de börjar bli få numera.

titta på möjligheter för en "riktig" antenn vd får du plats med, kan då bestämma vilken frekvens man skall börja med.
Undersök störningsförhållandena , kan var så att det är döfött att ens tänka på hobbyn....

Och nog krävs det tålamod, läranade, och ett stort intresse för att idag börja med hobbyn.

Prepping med radio är kanske något för en annan tråd...... låter lite fjärran..

SM4FPD Roysan
Tackar ännu en gång för ditt uttömmande svar. Jag kommer att lyssna på dom frekvenserna du föreslog i ditt förra inlägg och försöka få en uppfattning hur jag går vidare med val av antenn och radio.
Hawkeye

Inlägg av Hawkeye »

Nerre skrev: 17 september 2024, 19:44:45
Hawkeye skrev: 15 september 2024, 15:15:33 Det står i PTSFS 20222:19, "föreskrifter om undantag från tillståndsplikt" vad som definieras som amatörradiotrafik, och på vilka band man får sända. Följande är alltså tillåtet under förutsättning att det görs drivet av ett personligt radiointresse och utan vinstintresse, och att det inte är yrkesmässigt.
  • Övning
  • Kommunikation
  • Tekniska undersökningar
Ja, men det förbjuder ju inte explicit sändning av musik, det är ju bara att det inte får bli som en rundradiosändning. Men att nån amatör som komponererar själv spelar en låt för sina radiokontakter kan väl varken räknas som kommersiellt eller rundradio?
Jag tror att man ska tolka det som att föreskriften "undantag från tilståndsplikt" beskriver vad man får göra utan att söka särskilt tillstånd. Finns det inte med i texten så är det inte tillåtet utan tillstånd.

Någon skulle säkert kunna hävda att man spelar en kort melodi för att lyssna av hörbarheten på olika SDR mottagare via webben, och att det därför är tillåtet genom att det är en Teknisk undersökning. Myndigheterna lägger sig inte i vad som händer på amatörradion särskilt ofta däremot.

Mycket i amatörradion förväntas vara självreglerande, sk. "Ham spirit".
Hawkeye

Inlägg av Hawkeye »

QRP(låg effekt) och sändningar portabelt med liten radio under resor och vandringar är en rolig del av amatörradion. Man kan med bara 5W oftast göra ganska många kontakter, men det är lite som chat roulette.

Jag tror att man ska se täckningen med låga effekter(även 100W stundtals) som en fläckig karta där fläckarna flyter fram och tillbaka och öppnar vissa kommunikationsvägar och stänger andra. Jag har flera gånger försökt att få kontakt med kompisar i andra länder via amatörradio, men även med förutbestämda tider och frekvenser är det svårt, täckningen till Belgien kanske inte finns där alls, medans man kan kommunicera problemfritt med Nederländerna. När man är radioamatör och bara samlar kontakter så är det kul att någon svarar i Nederländerna, men skulle man försöka upprätta ett fungerande samband med tex sin familj i ett annat land, så är det mycket svårare.

När man använde kortvågsradio för kommunikation från t.ex. fartyg eller ambassader så hade man väldigt höga uteffekter, flera kW.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

swesysmgr skrev: 17 september 2024, 14:46:20Varför inte starta en när radiostation då om det är vad du vill göra?
Poängen skulle vara att man skulle få bygga sändarutrustning osv själv.

Visst, det går att laborera med övriga delar utan tillstånd, eller iaf så är det ingen som klagar verkar det som. Typ radio 88 i Partille/Sävedalen kör (eller körde?) med nån prototyp / var försökskanin för nån slags bättre stereoencoder som lär ha gett bättre ljudkvalitet (högre övre gränsfrekvens för åtminstone monoljudet) än vad t.ex. SR hade då jag senast läste om detta för 10-15 år sen. Tror all info om detta försvunnit från deras hemsida sen länge, och ids inte gräva via archive . org, men ändå.

Idag så lär väl närradiokanaler åtminstone ha sina egna kommersiella sändare och egna antenner osv. På 80-talet när detta var nytt så stod Televerket för allt, och ljudet skickades om jag fattat rätt över ett kabelpar i allmänna telefonnätet (fast det var såklart en hyrd ledning, som Televerket så att säga hyrde av sig själva, ungefär).

swesysmgr skrev: 17 september 2024, 14:46:20Jag tror tyvärr antalet intresserade FM lyssnare för den typen av innehåll idag är färre än de som vill vara radio DJ.. .
Ja, det märks väldigt tydligt att ungdomar slutade lyssna på FM-radio för ett antal år sen. Typ även om det varit en del kulturella skillnader mellan generationerna under årens lopp så tycker jag det märks en större skillnad mellan "dagens ungdom" och tidigare generationer än mellan alla tidigare generationer jag upplevt (eller hur man nu formulerar det).
Hawkeye

Inlägg av Hawkeye »

Jag är själv inte säker på att det blir så stor skillnad, men några fler kanske tar certifikat. När jag själv tog certifikatet så tyckte jag alla frågorna gällande elsäkerhet var besvärliga, jag tror också att det räckte med att man fick fel på en av dessa för att bli underkänd. Om man bara köper en färdig QRP radio för att köpa portabelt, så är nyttan av elsäkerhetsfrågorna begränsad.

En radioamatör som tänkte köra POTA/SOTA med QRP radio och trådantenn från diverse ensligt belägna platser, skulle förmodligen kunna ta ett instegscertifikat, även om några av banden inte får användas.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 17 september 2024, 15:02:37 Det är väl väligt dyrt att driva en radiostation har jag för mej ? ..eller är det bara reklamradiostationerna som gnäller ?
Jag lyssnar på närradio från Falun.
Där är det ingen reklam.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Radio 88 i Partille har reklam - vet inte hur juridiken kring det fungerar. Musiken är dock ganska ofta rätt trevlig.

128kbps-stream: http://62.209.164.60:8000/mp128.mp3
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hawkeye skrev: 17 september 2024, 19:54:39 Jag tror att man ska tolka det som att föreskriften "undantag från tilståndsplikt" beskriver vad man får göra utan att söka särskilt tillstånd. Finns det inte med i texten så är det inte tillåtet utan tillstånd.

Någon skulle säkert kunna hävda att man spelar en kort melodi för att lyssna av hörbarheten på olika SDR mottagare via webben, och att det därför är tillåtet genom att det är en Teknisk undersökning. Myndigheterna lägger sig inte i vad som händer på amatörradion särskilt ofta däremot.
Men hur mycket av det som folk babblar om är tekniska undersökningar idag? Det folk babblar om mest är väl snarare rent social kommunikation?

Om man nu ska dra gränsen, vad är ok och inte?

Berätta vad man gjort under dagen?
Dra en rolig historia?
Läsa en dikt man skrivit?
Skicka en egentagen bild via SSTV?
Visa film på barnbarnen via ATV?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Idag saknas tydlliga anvisningar kring vad som får sändas via amatörradio. Sunt förnuft är det som får gälla. Ungefär som som på detta forum.

I gamla B90 hette det ungefär:
"Personligt innehåll, allt för oviktigt att motivera användning av allmänna kommunikatoner".

Förr var det mer prat om elektronik och radioteknik, antagligen för att kunskaperna var större och andra kommunikationssätt var begränsade.
Skriv svar