Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Nya bilder s. 27!

Berätta om dina pågående projekt.
malx

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Nya bilder s.

Inlägg av malx »

lizerdboy skrev:Jag använder F4 USB bootloader via DFU, funkar fint.

info finns på ST sida http://www.st.com/web/en/resource/techn ... 167594.pdf
Ah, jag bugar och bockar och erkänner mitt fel :).
Mitt uttalande var byggt på att alla projekt jag känner till (testat) med F4 inblandat har haft egna bootloaders. Därför antog jag att den inte hade en egen.
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Hur går det med korten och kodandet?

Man är ju lite nyfiken på det här projektet...

Jonas
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jodå, det fortskrider! :)
Det börjar närma sig för att kunna skicka ut kort, fick precis lådor - så nu har jag allt emballage för att kunna skicka grejer.

Tyvärr har en "set back" smugit sig in. Har till och från haft problem med min I2C drivrutin (och ST's bibliotek öht) så gav upp på den nu.
Så "fixen" jag tog va att byta till ChibiOS och använda deras inbyggda HAL. Och jag måste säga, det är som natt och dag! Helt underbart!
Jag fick USB, I2C, SPI samt PWM att fungera på kort tid och håller nu på med Input Capture för RC in. Efter detta så känner jag mig nog nöjd med kodbasen för att skicka kort. :)

Så tyvärr tog det lite extra tid för att byta OS, men i slutändan tror jag verkligen att det va värt det.
Så planen är att till helgen ska systemet få en jungfrutur med ChibiOS i grunden! :D

Så det är dags att börja fixa en beställnings lista.
Tror detta ska gå med Google Docs, så ska kolla på det skriva ihop en sådan så folk kan börja skriva upp sig "seriöst". :tumupp:
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Uppdateringsdags! :D

Konverteringen till ChibiOS går i en rasande takt! Nästan klar med koverteringen av alla HW drivisar och allt OS dependent.
Jag har dragit ihop en beställnings-form-design också som ni kan se här (OBS! det går inte att skriva upp sig än, bara en demo): https://docs.google.com/forms/d/1qilUz1 ... Q/viewform
Kommentarer? Något som fattas?
Jag va lite osäker på vad som är "vettigt pris", men 700 kr är det okej? Då ligger HW 510kr / kort, + allt kablage och embalage som går på ca 100 kr / kort = 90 kr extra på det.

Imorgon tänkte jag slänga upp lite bilder också hur ett komplett kitt kommer se ut, så folk vet vad som kommer med. :)
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Ja det ser ju bra ut :).
minigubben

Inlägg av minigubben »

Tycker också det ser bra ut!

Har föjlt detta projekt med spänning länge nu(dock utan att posta något) och är grymt sugen på att få testa ett kort ;)
Vad kommer det vara för typ av frågor om man får ett gratis kort?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Även jag skulle gärna vara med att prova ut ett kort, har en quad liggandes utan styrkort som skulle göra sig rätt bra med ett av dessa.
Men om korten blir subventionerade för beta testarna så har jag för min del gärna se en möjlighet att kunna "köpa sig lös" om det visar sig att har problem att hinna med testningen av någon anledning, så man kan slippa allt för dåligt samvete om det skulle bli så.
Inte för att jag har planerat att hoppa av, men man vet ju aldrig vad som kan hända. :)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Bra att det ser bra ut! :)

minigubben:
Det är en ganska rejält formulär med frågor om allt från PC programmet till "känsla" på saker.
Så det är ganska mycket och jag förväntar mig ordentliga svar. (kommer lägga ut formuläret innan folk behöver bestämma sig)

LaRdA:
Köper man kort så behöver man inte känna sig manad! :) Då förväntar jag mig inte någon direkt feedback, detta har jag de reserverade korten till som är gratis.
Så köper du ett kort är du fri. ;)

Lite info:
Kommer lägga upp en erata för kortet också så man vet vad man får.
Det finns det en bugg just nu som gör att enbart CPPM + PWM RSSI fungerar (man kan inte anta att alla kanaler på en timer med ICU kan fånga signaler, måste vara channel 1 eller 2), ska se om jag kommer på en work around men ser lite mörkt ut.
Själv kör jag enbart med CPPM, så gör inte mig något. Men någon stackare kommer lida av det.
Senast redigerad av Korken 4 maj 2014, 20:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Aww yis! Lyckades fixa en vettig lösning till input problemet! :D
Det va bara jag som inte läst databladet nog noga för att fatta att det gick att fixa som jag ville.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Korken:
Jo, nu när jag läser ditt inlägg igen så ser jag ju att du skrev det ganska tydligt tidigare i tråden. :D
Har du även lösa HopeRF RFM22B moduler (kanske toom ett breakoutkort?) att köpa till en sådan så man har möjlighet prata med kortet trådlöst?
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag har ett gäng breakout kort för RFM22 -> SPI samt 6 kretskort för RFM22 modul + STM32F103a. Men inga färdiga saker tyvärr. :/
Jag kollar på om RFM69an kan prata med RFM22an så jag slipper göra två olika moduler.

Planen är just nu att utvecklingen av RF länken kommer ske under sommaren (kanske tidigare om allt flyter på och inga jobbiga buggar smyger sig in).
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ahh, men då vet man att fler roliga leksaker är på G!
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Synd att det inte har stöd för S.Bus/S.Bus2 :(

Är det något som är på gång?
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag har tyvärr ingen koll på hur det funkar.
Har du specifikation för det så kan jag nog klämma in det i nästa version. :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Känns det inte viktigare att få en första stabil release så att det går att börja sälja till hugade användare? Om man hela tiden ska lägga in nya prylar och häftiga protokoll så blir det ju aldrig färdigt :vissla: (missförstå mig rätt, jag älskar också nya features men det vore toppen att få igång en första version som är stabil med funktionerna som är "fundamentala", åtminstonde fundamentala för KFly V.3)
Senast redigerad av PeterH 4 maj 2014, 21:23:12, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar