Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lond

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Nej, i sängen :oops: :oops: Det är enheten för fjärrstyrning som är monterad under sängbordet.

/// Marcus

edit: en sådan här

Bild
Senast redigerad av lond 7 september 2014, 22:28:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Marcus dirtymind :P
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En liten pinal för att släcka airbag lampan i BMW E39 som har den vanliga sjukan i form av trasig sensormatta i passagerarsätet.
Det avhälps genom att göra detta:
http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=172
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Den länken sparar jag tack.. Haft SRS lampan täns på min E39... Jag la mig ner och sprutade elspray e kontakterna under stolarna.. De funkade på min ;) hade felkod på bältesspännare på båda sidor dock..
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Hehe, ja se där.. :D
Jag har just monterat grunkan, och det fungerar jättebra.
Det var lite meck att hitta kontakten till mattan.. Men den sitter i mitten längst bak under stolen, kopplad till en adapterlåda.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Jag har som tur va inte elstolat.. Så ända sladdarna under stolen e till bältesspännaren.. Köpte ett srs felkod o reset verktyg i samma veva oxå.. Men hittade i Sverige.. Så man fick de lite snabbare..
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Jag snickrade ihop den här lilla prylen. Det är alltså en värmedriven fläkt. Tanken är att den ska stå ovanpå en värmekälla och cirkulera luften i rummet. Den är byggd av en kylfläns från en dator, en 1,5 V elmotor, en datorfläkt och ett peltierelement.

Eftersom peltierelementet inte gav tillräckligt hög utspänning för att driva 12V-fläkten direkt fick jag riva ut den motorn och ersätta med en motor som krävde mindre. Den jag hittade tror jag har suttit i en cd-läsare en gång i tiden. Den passade iaf perfekt i navet på fläkten och snurrar igång rätt lätt när basen blir varm.
Peltierelement och bas kommer från ett minikylskåp. För att få fast dessa mot kylflänsen fick jag borra hål i den och sedan gänga hålen. Det var lite besvärligt för jag har inga gängtappar (står på inköpslistan nu). Det blev till att tillverka några egna av skruvar med rätt gängning. Tur att det bara var aluminium som skulle gängas, annars hade det inte gått. Jag var oförsiktig och vred av några under processen...

Basen är för övrigt inte skruvad stumt mot utan det sitter fjädrar på skruvarna för att ge jämnare tryck och inte krossa peltierelementet. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

marcusumeå: intressant, jag försökte bygga en liknande (att ha på kaminen) men lyckades inte få mina peltierelement att orka driva nån fläkt, jag bytte å andra sidan inte nån motor heller.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Jag mätte utspänningen på elementet och jag fick upp drygt 1 volt när jag hettade upp basen. Jag råkade förstöra ett element också genom att hetta upp det för mycket...
Miramithe

Re: Sv: Dina mini-projekt!

Inlägg av Miramithe »

Satte lite list i skötbordsskåpet. Självklart med dimmer och usb kontakt så jag kan ladda telefonen eftersom den står bredvid sängen. Tänk att så lite blir effektfullt ändå
IMAG0043.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802

Inlägg av 1802 »

Meckar Nexa. Försöker styra
Bild
med
Bild
Ställer jag mottagarna i A-1 A-2 A-3, så funkar I-1 I-2 I-3 på timerfjärren. Men jag har A-3 på lilla fjärren till dimmrad lampa. Så jag har en mottagare över. Den har 4 grupplägen A-D. Och 3 i varje grupp. Men ovan fjärr har jag bara fått att funka i grupp I :-(. Jag har inte provat alla kombinationer (12), mot timer fjärren. Kan det vara så illa att Nexa inte är kompatibel med sig själv? I värsta fall får jag nöja mig att styra den med lilla fjärren. Gruppbrytaren sitter på baksidan, och syns inte på bilden.

Jag kom på att jag har en WST-1500 som liknar
Bild
till dimmer lampan. Men jag behövde inte programmera om den, för dimmermottagaren(LCMR 300 tror jag) klarar minst 2 sändar koder :-).
Senast redigerad av 1802 21 september 2014, 00:27:14, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Lindat på 2st 6.3V lindningar på en liten toroid-trafo för ett litet rör-experiment där ena rörets katod ligger på -200V och det andras svänger mellan -200V och +200V, därav 2st isolerade lindningar, eller ja den isolation som emaljen på bifilärlindade lindningar ger.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Prototypat ihop en stereo ljud preamp med ett CV2799 rör.
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_cv2799.html

Ett RF slutstegsrör med 2st "rör" i samma kapsel.

Fungerar klockrent och låter bra!
Med endast 30V anodspänning. Det är kul att man kan köra rör på så låg spänning om man bara vill köra lågnivå genom dem..

Ingen sockel? Inga problem! Kartong, krokodilklämmor och slämtlim to the rescue!
Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag ser att du gillar krokodilklämmor så därför har du krokodilklämmor på dina krokodilklämmor :wink:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

:D
Var ju bara tvungen då..
Bild
Skriv svar