Jag snickrade ihop den här lilla prylen. Det är alltså en värmedriven fläkt. Tanken är att den ska stå ovanpå en värmekälla och cirkulera luften i rummet. Den är byggd av en kylfläns från en dator, en 1,5 V elmotor, en datorfläkt och ett peltierelement.
Eftersom peltierelementet inte gav tillräckligt hög utspänning för att driva 12V-fläkten direkt fick jag riva ut den motorn och ersätta med en motor som krävde mindre. Den jag hittade tror jag har suttit i en cd-läsare en gång i tiden. Den passade iaf perfekt i navet på fläkten och snurrar igång rätt lätt när basen blir varm.
Peltierelement och bas kommer från ett minikylskåp. För att få fast dessa mot kylflänsen fick jag borra hål i den och sedan gänga hålen. Det var lite besvärligt för jag har inga gängtappar (står på inköpslistan nu). Det blev till att tillverka några egna av skruvar med rätt gängning. Tur att det bara var aluminium som skulle gängas, annars hade det inte gått. Jag var oförsiktig och vred av några under processen...
Basen är för övrigt inte skruvad stumt mot utan det sitter fjädrar på skruvarna för att ge jämnare tryck och inte krossa peltierelementet.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.