Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
kankki

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av kankki »

Har en förstärkare med två relästyrda ojordade utgångar, och ville ha subwooferförstärkaren på ena. Dock har den en jordad IEC stöpsel.

Jag började med något som kan användas som ett skräckexempel i elsäkerhet :vissla:
DSC_0006 copy.JPG
Men så läste jag lite närmare och såg "Max 100w per outlet". Jaha, då var den planen ur bilden, kanske bäst så också. Så det blev något med ett relä ur en mikrovågsugn. :) Ja, det var den snyggaste ojordade sladd jag hittade...
DSC_0002 copy.JPG
På med krympslang för godtagbart pekskydd.
DSC_0010 copy.JPG
Funkar bra. :)
DSC_0017 copy.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre

Inlägg av Borre »

> Ser rätt så patchat ut.

Som i inte gjort för induktansen utan lite hopplock? :)
Ja nästan, gjort en specifik ytmonterad induktans, men kortet i sig är mer tänkt för att testa och labba lite. Induktansen må se lite stor och malplacerad ut, men kortet och layouten passar utmärkt för den, vill ju inte ha några stora blaffiga layouter när det gäller switchat ändå.

Det lilla kortet på vänster är en liten sak som tar en PWM-signal in och ger två ut, varav den ena är inverterad och en viss dötid mellan omslagen, i detta fall 150ns. Dötiden för att mosfetsen inte ska leda samtidigt. Fungerar suveränt bra för allt i från låga frekvenser till höga, testat ett par MHz utan problem.
malte93

Inlägg av malte93 »

Började sätta mig in i 3D-rendering för några veckor sedan med C++ för att visuellt kunna se orienteringen utav raketen medans den flyger, detta system fungerar som det ska nu. Men jag fastnade för 3d-programmering så i veckan skrev jag ihop ett helt meningslöst multiplayer spel där den som först hittar två boxar röd/grön vinner.
Just nu kryllar det antagligen av buggar, men jag har kört igenom alla fem banor med 2st inne på serven utan att spelet kraschade.

För den som vill testa finns spelet att ladda hem på http://piball.net
Spelet är skrivet i C++/DirectX 9 och launchern i C#.

Kontrollerna är:
W - Fram
A - Vänster
S - Bakåt
D - Höger
[SPACE] - Hoppa
vänster musknapp - Placera ut trälåda under sig

Bild
1802

Inlägg av 1802 »

Min nexxa väggmottagare har blivit usel i mottagningen, typ några cm. Öppnade den för att hitta nån slitdel typ elektrolyt. Antennloppen var lite böjd nära en elyt. Så jag rätade den lite och provade. Det blev avsevärt bättre, men inte helt perferkt. Gissar att det kan vara problem med lödningarna. Kan det vara värt att löda om? Främst i radiodelen. Jag har hört att svängninskretsar kan hänga sig. Hur löser man det? Vanliga fel nexxa?
1802

Inlägg av 1802 »

Så här kan man göra
Bild
men det är inte rätt. Sladden och kontakterna är från en gammal dator. Provas på egen risk. Lämpligen i gammal skrotdator. Får man igång MSDOS debug, så räcker en kort rad till att tända och släcka LED's. Typ out &h0378,04 &h03bc,08 mfl.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

kvällens pill var att byta ut den gamla 120w hide-a-light(dock bara 40w kvar nu) rampen över diskbänken till ledtejp. jag får ursäkta den kassa grafiken. men jag orkade inte dra fram en bättre kamera.

blev rätt nöjd. får se hur länge det håller innan man behöver byta något.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Nu känner jag mig lite seg i kolan, men sladden i bild DSC_0002 copy.JPG är den inte farlig? Rycker man ena hannen kan den vara strömförande för att den andra sitter i fortfarande...
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Nja, den ena sladden är väl bara ansluten till spöken på reläet och den andra bara till brytaren i reläet så se är skiljda från varandra.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

"spöken" :humm:
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Äsch jag menar såklart skolan ;)

eller kanske spolen?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Såg att Biltema börjat sälja kabelstrumpa, så jag köpte ett par rullar.
Sen vad jag bara tvungen att testa på någonting, så jag satte dit kabelstrumpa på kablarna vid extrudern på 3D-skrivaren. Lite mindre servicevänligt, men jäkligt sexigt. :P
DSC_0175.JPG
1802

Inlägg av 1802 »

Meckar vridtransformator och MOT. Kopplade in en bakmaskinsmotor på orörd MOT. Den ville inte driva trots start från 0V med vridtrafon. Testade med voltmeter till 500V, max vad den tål(voltmetern). Nästa steg, omlindning till låååg spänning. Rev en magnetron och plockade runda magneter med hål. Resterna av den skall man nog skicka till återvinning, de är lite hälsovådliga. Skall in i en bilgenerator, istället för magnetfältsspolen. Testade några vanliga trafos. 24V räckte inte för att starta bakmaskinsmotorn. Tänkte haft den till en långsamt roterande skylt eller dyl. Kom på att jag har 2 st 1:2 trafos. Får pröva dem med. Tomma micro's funkar fint som skåp, snart har jag från golv till tak....

Tillägg: Provade en dörrhögpratare för bil, funkade fint med vridtransformator. Höll mig lugn, och brännde inte upp den....
1802

Inlägg av 1802 »

Kan kondingarna i micron vara farliga? Försökte ladda en med 10V-500V, men den självtömmde direkt. Kollade lite nogrannare på den, och det ser ut som en resistor i parallel. Tänkte kortistesta den lite :-) , men det gick inte :-( . Lite olika spänningar från 0V-500V. Får bli en annan komding. Elyt stor och hög märkspänning... Sedan skulle jag övervolta en datorfläkt. Har 2 trafo med likriktare och 230V sladd i ett. Den ene ger ca 18V växelspänning, men knappt mer i likspänning hmmmm. Likriktarbryggan är nog trasig :-( . Har en till med 2 spänningar, ca 12V likspänning och en som är högre kanske 24V likspänning. 12V var lödat till likriktaren och den andre lös. Så jag lödade av, och satte dit 2 flatstifts honor. Så nu kan jag välja vilka jag vill sticka in. Fick lite mer ös i fläkten, men inte mycket. Jag skall prova 2 fläktar i vippgunga, och styra på nått intelligent sätt (dator mikrokontroller tilt PWM m.m) .

Alt körs via vridtransformator med skyddstransformator och V A mätare samt aut säkring. Gör skyddstransformatorn att det blir ett strömrus vid start? Även från 0V ut? Ibland löser aut säkringen i proppskåpet ut, utan större anl.
1802

Inlägg av 1802 »

Rotade fram en ringkärnetrafo, ca 5tum ytter diameter. Lindade några varv + kabel från en gammal bil 3-5 varv eller så. Försökte först mäta spänningen. Men mitt instrumen går från 0V-50V som lägst på växelström. Inget utslag als. Provade med diod, för att kunna använda likspänningmätning 0V-10V, inte ens en nålbredd. Provade 1.5v knappcells test, inget. Det blev kanske under 0.7V. Mysko, så jag kortslöt kablen. Yes gnista :-) . Fick en koppartråd att glöda. Från sekundären på en MOT, längd 10Cm. Blir det stor skillnad om jag minskar till 2 Cm? Det rök fint om den emaljerade tråden. Eldade lite i ändarna först, så det blir kontakt. Känns inte som jag fått massor av ström eller spänning. Jag får nog linda fler varv. Jag har en lång bit grov bilstereo kabel(+) att prova med.
1802

Inlägg av 1802 »

Masserade en svetsfog på MOT, och slet ut spolarna. I med 230V spolen och några varv grov kabel. Bara metallkäna i E form. Det funkade fint. La på metallbiten jag tog bort, och det funkar ännu bättre. Kablen är mångtrådig, så det glöder till snabbt och fint. Den gammla 8A automat proppen får jobba :-) . Kanske läge för en serie resistans... MOT'en drar minst 5A mitt instrument i vridtrafo lådan går inte längre, och det blir inte många volt heller. Så jag får köra ren 230V. Spänning på sekundären okänd. Om jag skär bort en tiondels mm på höljet så får jag in 2 på bredden, fler på höjden. Jag skickar på så många varv det går. Hmm vad var det nu jag skulle ha enheten till.....

Klöv en VAG generator med. En 8mm hylsa skulle ner i ett hål ca 12mm. Hylsan nån tiondel mindre. Skall ju gå, om sexkantskallen sitter i mitten. Det gjorde de inte grrrr. Hittade en tumhylsa som gick på med lite våld. Något större inv, men mindre utv. Sen var det en bricka på centrumaxeln som satt tightare än lagret. Så nu ser jag fältspolen. Men demontera den verkar svårt. Kolbanorna sitter i plasthylsa. Så det kan bli svårt att värma. Blir nästan sugen på att klyva en Bosch enl tidigare inlägg, för att se om den är lättare.
Skriv svar